Finnsta PRE

Alla inlägg under februari 2009

Av Linda Söderberg - 22 februari 2009 21:30

Ja, nu vet jag inte i vilken ände jag ska börja och jag virrar bara runt här hemma 
för att jag är så glad, så Fredric bad mig försvinna ett tag för jag är så upp i varv.
Här kan jag sitta still och skriva !


Kvinnan som provred idag avslutade ridturen med att säga
" nu är det så här... Jag är kär"!
Hon hade även en dotter på 13 år som ridit sen hon var riktigt lite, så där fanns det två som kunde rida och erbjuda ett bra hem åt min älskling.
Kändes jätte bra med dessa oxå.
Hon ska komma ut på lördag igen för att hoppa henne och jag fick absolut inte sälja henne till någon annan innan dess!

Sen har det även ring tre till varav två av dessa verkar kunna erbjuda riktigt bra hem och låtit väldigt intresserade av Jocosa.


Pratade även med min kontakt, inga namn nämnda, och det är en väldigt intresserad spekulant på " mitt " svarta lilla sto från Spanien. Även en från Skåne.
Så vad väntar jag på?
Har inte råd med att någon annan hinner före, så nästa helg kommer jag hämta hem henne !
Grejen är den att hon inte är inskriven än utan måste göra en id-kontroll, vilket
anordnas samtidigt som Ritmicos avelsvärdering.
Och som tur är hinner jag anmäla henne till det, då anmälan går ut på onsdag.
Så plötsligt blev det dubbla transporter till Visningen ...

Och vet. besiktning...
Det måste jag nog göra då jag ska byta bolag på henne,
så det får bli då jag veterinärbesiktar Jocosa inför försäljningen.

Det är så mycket nu så jag vet inte vad jag heter knappt!
Men det känns kul och bra iaf   

Av Linda Söderberg - 21 februari 2009 21:30

Jaha, då har jag gjort det igen!
Igår la jag ut Jocosa på annons och redan idag var det en som var här och provred 
och hoppade henne och imorgon kommer en annan.
Anledningen till att jag gjort det är att det dykt upp en avelspärla som jag är dum om jag inte köper. 
Och Ritmico ska ridas in snart och nästa år är det dax för Mantua, så när ska jag ha tid för min älskade Jocosa som lever för att få jobba ?!


Tjejen som var och provred idag var snart fyllda 13 år, men hade ridit sen hon var fem.
Och jag måste säga att de passade varandra som handen i handsken! 
En mjuk modig tjej som inte var det minsta osäker över Jocosas heta temperament,
och hoppningen flöt på kanon bra.
Det var så där så allt bara kändes så bra...

Imorgon kommer en annan lite äldre och ska rida ut på henne för att ,om det funkar då,komma en gång till och provhoppa henne i ridhuset.
Spännande.


Den lilla nya jag hittat då.
Det är ett kolsvart sto på dryga halvåret med en vit stjärn i pannan
och med samma fina blod som Mantua.

Även mamma har fått klartecken till att köpa sin lilla pärla hon hittat,
men återkommer om det när affären är klar.


Robin och jag har även denna vecka hunnit med en snabb maginfluensa.
Kl 03 och 03.30 i torsdags morse var jag upp och strax efter halv sju spydde 
Robin upp sin morgon gröt.
Hela den dagen var vi rätt matta, men redan dagen därpå var allt som vanligt igen,
så det var av det lindrigare slaget .

Av Linda Söderberg - 18 februari 2009 21:30

Nyss hemkommen från stallet. Burr, -7 grader, men kändes kallare.
Men idag var det dax att rulla ner en hösilgebal på 400kg för hand och då kan jag
lova att man får upp värmen ganska fort !


Mamma och jag har varit ute på en kvällspromenad med hingstarna.
Båda sköter sig kanon, och det är nu andra gången de har träns på sig.
Visst, det pratas och krummas lite med halsarna när man går förbi sto-hagen
och stona i sin tur gör det inte lättare genom att springa bredvid tills hagen slutar.
MEN, de håller sig i skinnet  .


Ricken såg lite kul ut ikväll när han kom in i sin box.
Normalt sett står alla på spån, men den här gången hade vi ströat med torv.
Det var ett väldigt frustande och blåsande, och försök till att äta de "tussar" med 
rötter? som fanns i torven.
Anledningen till att det blev torv är att vi nu fått känna på rubriken som
stod i tidningen Ridsport som kom förra veckan...
" Akut brist på spån i helan landet".

Det tog verkligen emot att ströa med denna mörka "dammiga" torv,
men vad har man att välja mellan?
Hoppas bara att spån- produktionen snart kommer igång och ifatt igen.

Av Linda Söderberg - 15 februari 2009 21:45

Vintern är kvar och allt ute är så vackert i sin snöklädsel.
Har kanske varit lite kallt på mornarna ( -14 grader), men hellre det än plusgrader.

Fredric har varit sängliggande hela veckan här hemma.
Tror det är en släng av flunsan. Feber ett par dagar och sedan värk i hela kroppen.
Jag kom ifrån på onsdags kvällen iaf för min hopplektion.
Det är den bästa lektionen hittills, eller kanske bättre uttryckt; det var det bästa flytet på ridningen. Några vändor i början där Jocosa jobbade emot mig som 
inte flöt på så bra. Vi skulle travhoppa, och hur vi än bar oss åt var hon bara för laddad !
Det var galopp i alla dess former och hastigheter, men så fort vi började hoppa i galopp flöt allt på helt perfekt :-D
Skulle vara skönt om man kunde dra bort kraftfoder på henne så hon blev lite lugnare.
Saken är bara att hon inte får något !
Men hon kanske lugnar ner sig lite om några år...
Men jag måste samtidigt erkänna att jag tycker det är kul.


Mamma har hittat en liten pärla som hon har smält helt för, utan att ens 
ha träffat den i verkligheten. Och jag förstår henne.
Nu ska hon bearbeta Peo lite och så får vi se hur saker och ting utvecklas.


Har fått papper på Ritmicos avelsvärdering nu och betalt in för att bekräfta anmälningen.
1850:- svischade iväg bara så där, så nu hoppas jag att han går igenom.
Skulle vara tråkigt om han inte gör det efter 2½års väntan.
Den 13-15 kommer visningen att hållas i Skåne, Stockholmstrakten och Oslo, 
så jag hoppas det blir på lördagen för min del.

Av Linda Söderberg - 8 februari 2009 21:45

Oj, vilken träningsvärk i rumpan jag har !
Nej jag har inte gjort något...konstigt.

Jag pulsade runt i en paddock full med snö och försökte hänga på Jocosas
intensiva skritt när vi tömkörde igår.
Har fått i uppgift att tömköra henne lite då och då för att kunna få henne
att skritta när man sätter igång och jobbar henne.
När man rider hinner man bara sätta sig i sadeln och hon börjar att trampa
på stället och taktar  iväg.
Tar flera minuter innan jag får henne i en någorlunda skritt. 


Natten till idag har vi nog fått en dm snö. Även i fredags fick vi massa snö.
Vet inte vem som tycker det är roligast ; jag eller Kim !
Hingstarna har också kul. De har dansat runt på bakbenen med varandra.

Tog en ridtur ut i skogen med Jocosa och det var inte det lättaste.
Alla små taniga träd som stod längs med traktorvägen hängde böjda av snö
ner över vägen, så det blev både slalom och tunnlar man red igenom.
Men jösses va mysigt det var.

Ritmico och Fabian fick träna ha träns på sig för första gången idag.
Med Fabian visste man ju att det inte skulle bli några problem.
Han är ju van vid att alltid vilja ha något i munnen...
Ricken gjorde inte heller så mycket väsen av saken.
Tränade även lite med att stiga upp på en pall bredvid honom och lutade mig över ryggen medan jag drog med händerna över mage, rygg och rumpa.
Det börjar ju snart bli dax att träna för inridningen av honom.

Av Linda Söderberg - 4 februari 2009 21:45

Var iväg till Mora i lördags för att titta på en häst till en bekant.
Det var en söt korsning, men jag tror den var lite för ung och outbildad 
för att det skulle bli riktigt bra.
Vår tränare tittade också på filmen sedan och tyckte väl att några cm till i mankhöjd inte hade skadat.
Men vi fick en trevligpratstund halva lördagen sittandes i bilen
och desto trevligare på kvällen då vi bjöd på middag.


Var ut och motionerade Jocosa på söndagen.
Red i en timme på stubben och jösses va den hästen kan svettas !
Om jag ändå kunde raka henne, bara på hals och bog, men se det går inte !
Hon står och gör piaff i stallgången bara jag sätter på rakmaskinen.
Nu var det ju iof förra vintern hon höll på så...Ska nog prova i helgen igen
och se vad som händer...


Tog lite nya kort på Fabian och satte in på hans sida.
Kändes som det var dax... Det var ju bilder på honom då han var månaden gammal !
Lill-killen har ju snart blivit två år !


Har precis kommit hem från en mörk ridtur på stubben.
Även fast det inte var stjärnklart ikväll så ser man iaf lite nu när vi äntligen har fått vinter och snön har legat kvar den här gången.
Förhoppningsvis får vi mer snö på fredag.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards