Finnsta PRE

Alla inlägg under april 2011

Av Linda Söderberg - 29 april 2011 21:14

Var upp till hovslagaren i Åshammar igår. Åh så skönt det var att köra volvon igen. Det hände ju saker både när man tryckte på gas och broms!
Skodde den STORA nordisen Lukas och köpte på mig ett gäng med sommarskor, så jag klarar mig ett tag med alla mina kunder.


Nämde förr hovis att jag skulle köpa en boll med handtag på till Harry, då jag sett honom stå med näverbitar mm och slänga med i munnen.
Nu hade han sån boll som rullat över från sin granne och som legat i ett år i hans dike, så jag fick den, då de inte verkade sakna den 


Snacka om att det var kul att bara sitta och iaktta Harry och Fabbe när jag slängde in bollen till dem. Bägge sprang rakt fram mot den, stanna ett par meter ifrån, och sprang iväg ett par steg.
Nästa gång puttade de till den lite, och så sprang de. Medan jag var kvar i stallet och mockade samt fixade med kvällsmaten i boxarna höll de på med bollen i stort sett hela tiden.

Men under dagen idag blev den platt.
Jag hoppas att det är pga att den var gammal för lite längre bör de väl hålla?
Ska skicka efter en ny och ge det en till chans iaf. För den var uppskattad.


Har idag bara varit hemma med en förkyld Robin, men har fått lite tid till att sy träns, så nu är expressordern snart klar. Bara snokrem och käkrem kvar 

Av Linda Söderberg - 26 april 2011 17:46

Påskhelgen harvarit otroligt skön, rena sommarvädret .
Påskafton firade vi med mamma och peo samt syrrans pappa och fru.
Det är inte ofta man kan sitta ute och äta påskmat! Men då vi inte ville sitta ute på stora altanen under tak, så gjorde vi gående bord och fick precis plats alla åtta runt det lilla utebordet.
     

Vad tycks om snappshållaren på husknuten  ! 

Hemmagjord blåbär- och hallonglass med irish coffee. Allt tog slut  !
 

Har även bytt hage på grabbarna så de fått komma ut i sin vår/hösthage där det är lite mer springyta än i vinterhagen.
Harry blev lite väl vild av lycka och fick samtidigt lite vårkänslor så vi var tvugna att göra en mindre hage i hagen åt Fabbe där han kunde komma undan.
Dvs det är bara översta tråden på den hagen så Fabbe kan gå in och ut ur den som han vill. Och han lärde sig snabbt!
Så fort Harry får något ryck och flyger fram mot Fabbe, springer han in i sin hage och Harry får snopet stanna utanför.

Tillbringade den första dagen i hagen för att se att allt fungerade, och gjorde samtidigt lite nytta genom att mocka den från höstens användning.
Fick hjälp av mamma, så man fick både sällskap och solbränna.


Robin har även hunnit med en ridtur på Assmilla. Nu äntligen har shettisarna  börjat fälla vinterpälsen. Det var på tiden.

 
Igår hämtade vi även hem en skrinda med 1,7 ton hö för att täcka upp alla mögliga hösilagebalar som vi fått kassera.

Och just nu håller jag på att sy utställningsträns/grimmor för brinnande livet då beställningarna bara rasar in. Det är lika dant varje år på våren.


Imorse skulle Fredric bogsera volvon till den andra verkstaden igen då den fortfarande inte startade efter Volvos installation.
Han hoppar ur sin bil efter en liten bit för att säga åt mig att hålla linan sträckt, slår igen bildörren, kommer åt låsknappen och blir utelåst från sin bil...Medan den står och går!
Känns lite som deja vu. ( det har hänt tidigare med en annan bil).
Men efter hjälp från plåtverkstan brevid fick de iaf upp låset.

De ringde senare från mecken och meddelade att bilen nu startar och att det var systemet som var fullt med luft efter att Volvo hållt på och mixtrat med den.
Så nu känns det som att det är dax att fira! Min bil fungerar äntligen efter krocken i januari.
Tänker nu skriva en insändare till tidningen om vilken service Volvo har till sina kunder  och ge en eloge till den andra verkstan.

Av Linda Söderberg - 22 april 2011 09:59

Under gårdagen tränade vi Bedelia och Semilla på tömkörning igen och den här gången gick det mycket mycket bättre än sist.
Nu valde vi att gå längs grusvägen för att få lite egen framåtdrivning och båda två knallade på i rask takt och tyckte det var jätte kul att få komma bort från gården en liten stund.


Det enda "dramatiska" som hände var när vi fick möte med en bil som kom med en skramlande släpvagn bakom sig.
Inte för att någon av dem blev rädda, men jag ville iaf leda förbi Semilla som gick först.
Men då hon inte riktigt förstått det där med halt och att hon ska stå kvar åt samma håll, så blev det lite trassligt då hon skulle vända sig mot mig där på vägen.
Det är ju tur man har snälla bilister som lugnt står still med bilen tills vi trasslat klart.


Verkade av Bedas hovar efteråt också då dom dragit iväg.


Em hjälptes mamma och jag åt med lite av påskmaten och när barnen kommit hem blev det full fart att sminka och klä ut dem.
I år delade de ut målade urblåsta ägg för omväxlings skull.

Nedan Kim
 
Och så Robin
 


Fredric skulle hämta volvon var det tänkt när han åkte hem från jobbet.
Styrboxen är nu bytt, men när han ska starta bilen händer ingenting! 
Själv hade jagstolpat in och gormande frågat om de puttade ut bilen när de var klara, men inte Fredric.
Han blev så sur att han bara åkte hem!
På tisdag kommer jag åka dit, och lagar de inte min bil snarast så den går att starta och köra utan massa ryckande polisanmäler jag dem snart!
Fasen, bilverkstaden har haft bilen längre tid än jag själv har haft den sen jag köpte den i dec.


Ha en riktigt Glad Påsk!  

Av Linda Söderberg - 20 april 2011 21:22

Mamma följde med in till stan på morgonen efter att släppt ut hästarna. Läämnade Robin på dagis, utklädd till påskkärring då de skulle äta påskmiddag där, och sen hängde vi på låset kl 8 vid Granngården där vi handlade lite blommor och sen till Ica för att påskhandla.
Kom hem igen strax efter kl 10 och åt en gemensam frukost innan mockningen väntade.


Hämtade in  Mantua och Assmilla och tog en rid och körtur med dem tillsammans. Trots att det var lite disigt var det soligt med ljumna vindar.
Bägge skötte sig bra under hela turen med enbart ett par stopp vid ett par stora björktravar och när ett rådjur skuttade iväg nästan intill oss.


Sen blev det lunch för alla fyrfotade och tvåbenta.


Efter det tog vi grabbarna på samma promenad som igår.
Harry står så lugnt och snällt och bara gapar åt bettet nästan när det kommer. Han har kopplat ihop det med att något roligt ska hända.
Båda två gick totalt avslappnade hela rundan runt och Fabbe fick idag även dra kärran sista biten när mamma satt i. Hur duktig som helst!


Sen var det dax att hämta barn. Hann även med att plantera lite pensèer och mini-påskliljor under fönsterna och på trappen innan middagen.
Åkte till en ny granne/kund på kvällen och skodde/verkade hennes två nordisar, och känner mig rätt nöjd med dagen nu.
Natti natt.



Av Linda Söderberg - 19 april 2011 21:01

Efter morgonrutinerna i stallet och sen frukost drog vi igång med unghästarna.
Hämtade Fabbe och Harry som vi ställde vid bommen och njöt av solen medan vi fixade i ordning dem.
Lite kyligt var det fortfarande i vinden ( det var -2 grader på morgonen) men vi fick ganska snart upp värmen när Harry backade lite, och pang!, så gick grimskaftet av!
Gissa om det var en viss häst som passade på att ha lite kul...
Han började med att trava runt och visa hur snygg han var på grannens nysådda åker, tog en tur för att hälsa på stona över staketet och sen en sväng ut på grusvägen innan han beslutade sig för att bli infångad.


Idag introducerade jag tränset för Harry och det gick lika smärtfritt som när jag satte på honom selen.
Mamma selade för Fabbe och sen tog vi en promenad på 2,5km med dem bägge.
Var helt fascinerad av Harry. Han traskade på i rask takt och varkens stannade eller tittade på någonting! Vi gick förbi hösilageplast som blåst iväg och lagt sig på vägen, brunnar, Djukpa diken med rör under vägen, stora hösilagestaplar, brevlådor, folk med hund, andra hästar mm och ingen gång stannade han för att ens titta.
Fabbe skötte sig precis lika bra. Det var lite vingligt bara då han hade så mycket att tänka på med vagnen bakom sig.

Släppte Harry i paddocken en liten stund efteråt föratt ta lite kort, men han var ganska trött vid det laget.

Tycker han har blivit så fin sen han kom. Och för att vara två år ser han väl inte så dum ut?!
     


Tog sen en kafferast innan vi hämtade in Bedelia och Semilla för att tömköra dem för första gången.
Till en början växte de fast lite och undrade mest vad vi gjorde bakom dem, men efter en liten stund förstod de att vi faktiskt skulle vara där bakom och knallade på så snällt.
Körde inte allt för länge och avslutade med att gå vägen längs stohagen fram och tillbaka.
Märktes att Beda hade jobbat hårt med sitt lilla huvud för hon var alldeles svettig av att ha skrittat runt i ca 10-15 minuter.
Mamma ställde henne vid bommen och kom på att grimman var längst bort i paddocken ( då hon tog av den för Beda irriterade sig på den vid tömkörningen), men hon var så trött att hon bara stod där helt lös medan grimman hämtades!
hur många shettisar ( eller stora ) kan man lämna så?
Men som ni ser är hon helt slut!

Ser nu på bilden hur hög hon är i rumpan också!
Hoppas det hinner jämna ut sig till premieringen bara...


Medan hästarna käkade en sen lunch tog vi oss en bit lasange på trappan i solen och efter det blåste vi och målade ägg.
Tiden rusar och när vi var klara med det åkte jag för att hämta barn och mamma skulle roa sig med att försöka ta sig igenom Assmillas man/lugg.

Imorgon fortsätter vi..


Ska även gratulera min mamma som fyller år idag!
Hipp hipp hurra   

Av Linda Söderberg - 18 april 2011 18:29

Idag har dagen varit tillägnad enbart barnen och påskpyssel.
Det var en timme på fm som vi fick besök från en särskoleklass som blev guidade runt i stallet och bland hästarna.
Hämtade in snälla och lugna Assmilla samt Felizia som de fick borsta och klappa på.
Tre stycken fick även bli ledda ett varv var i paddocken, så det var mycket lyckliga barn som lämnade oss senare.

Sen var det påskpyssel med mycket klippande, limmande osv. Men efter att tag hade barnen fått ihop en hel kyckling familj var.
 
Utfodrade både oss och hästar innan vi tog en promenad längs skogsvägen där vi plockade tussilago och blåbärsris.
Då Fredric är allergisk mot björk så får blåbärsris duga istället. Det går ju sätta lite fjädrar i det med!

Blev mer pyssel och mycket målande innan vi avslutade för dagen och klockan hade hunnit springa iväg till nästan 17!
  

Imorgon blir det enbart jobb med hästar, då barnen är på dagis.

Av Linda Söderberg - 17 april 2011 21:42

Började fm med att åka till Håtuna och sko en häst. Tog med mig Robin då Freddan skulle hålla på med en massa pyssel hemma.
Eftersom jag kände dem jag skodde hos var det inga problem, Robin både lekte med en jämårig flicka, en hund samt att hon fick sig en liten ridtur medan jag skodde.


På em hade jag och grannen kommit överens om att vi skulle ta en ridtur tillsammans, vilket var helt underbart i dagens soliga väder.
Mantua tyckte det var jättespännande att ha sällskap av en stor häst och samtidigt bra med lite "draghjälp" när vi gick på nya ställen.
Tur ingen såg oss när vi travade, för då hade man kunnat misstänka rattfylla ( ridfylla) då vi vinglade från ena sidan av skogsvägen till den andra stup i kvarten, beroende vad det var för konstiga diken med vatten, timmerhögar osv. utmed vägkanten.
Men hon skötte sig jättebra och jag kunde inte vara mer nöjd med henne.

Jag vet en häst som kommer sova gott inatt av allt tänkande...


Det märks att Semilla också vill vara med. Hon följde med till grinden när jag hämtade Mantua och kom glatt och mötte när jag släppte ut henne igen.
Men när Mantua gick bort i hagen stod Semilla kvar och bara tittade på mig precis som;  "Är det min tur nu?"
Så jag tog ut henne också och band upp vid bommen.


Hade flitig hjälp av Robin ( även på denna häst...) med att borsta bort lera och vinterpäls.
Kim sprang och spelade fotboll i paddocken precis brevid, utan att Semlan brydde sig det minsta. Hon är så lugn och fin.
Så när Robin bad om att få sitta på henne så tänkte jag att vi kunde ju prova iaf.

Lyfte upp henne på ryggen och hon halvlåg kramandes runt halsen på Semlan och såg hur lycklig ut som helst.
Semlan själv vände bara på huvudet och tittade undrande på Robin vad hon gjorde där uppe.
Självklart tog det inte lång tid innan även Kim kom och ville sitta på henne.
Funderade ett tag, men då hon var så cool lugn så fick även han kravla sig upp på ryggen. För kravla var precis det han fick göra.
Det är inte så jätte lätt att lyfta upp 26 kg på en häst som är 1,60cm när man själv är 1,60 !
Men det hände inte mer den här gången heller. Min duktiga "lilla" häst.


Självklart hade jag ju ingen kamera med mig, men ska försöka skärpa till mig under veckan.


Mamma har tagit ledigt den här kommande veckan, så imorgon ska det bli påskpyssel med barnen då de är lediga, och resten av veckan ska vi hjälpas åt att träna unghästarna med lite longering, tömkörning/körning samt början till inridning.

Av Linda Söderberg - 16 april 2011 22:05

Precis hemkommen från PREs årsmöte i Sthlm.
Mötte upp Marianne (från Seglinge stuteri) i Uppl. Väsby och samåkte därifrån, vilket jag var väldigt glad över då mitt lokalsinne är lika med noll. Det är ju nästan så jag åker vilse i vårt lilla samhälle Fjärdhundra!


Mötet drog igång kl 15 och det blev mycket prat runtomkring regionala föreningar samt utställningar. Tyvärr var det återbud på hälften av de som skulle komma, så vi blev ett gäng på 8 pers.
Då vi var på Åsas arbetsplats och sparade in lokahyra, så bjöds det på rostbiff med potatissallad, lite olika skinkor, sallad, bröd, vin och öl.
Nu fick ju Marianne och jag nöja oss med Loka men vi hade en riktigt trevlig kväll och lämnade sällskapet kl 20.40


Tack Marianne för trevligt sällskap och lycka till med din lilla nyfödda föling.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards