Finnsta PRE

Alla inlägg under mars 2009

Av Linda Söderberg - 30 mars 2009 21:45

Igår var jag ute i paddocken och tränade lite longering med Ritmico, då han har väldigt svårt att acceptera  mig på sin högra sida. I vänster varv är det inga problem, men i höger går det inte mer än något halvt varv för att sedan stanna och vända sig frågande mot mig.
Avslutade med att ställa upp honom och "hänga" över ryggen på honom.
Men det var inga som helst problem.
Hur avslappnad som helst!


Nu har hagarna hunnit bli riktigt smetiga och tråkiga.
Det är väl bra att det stormar och torkar upp, men så fort det börjar bli bättre
kommer det snö och så börjar det om igen.

Har beställt en dammsugare till hästarna med piggborste och borste till.
Ska bli så skönt att kunna dammsuga av dem all vinterpäls och torr lera.
Om den nu funkar så bra som jag hoppas... 


Mamma har äntligen tagit tagel från Fabian och Assmilla och skickat in för
att Fabbe ska få sitt pass någon gång.
Tycker han ser bra ut och skulle vara kul att ställa ut honom snart,
så vi får hoppas de snabbar på passet lite.

Imorgon kommer förhoppningsvis dräktighetstestet till Pimpis.
Undrar verkligen vad svaret visar.
 

Av Linda Söderberg - 28 mars 2009 21:45

Det fortsätter att gå framåt med Ricken. Nu är det inte fullt så läskigt att dra åt gjorden runt magen, och är man utanför stallet har han helt glömt bort att man är där och drar, då det finns så mycket annat att hålla reda på.


Assmilla har vi haft lite extra koll på då hon fått en två dm lång, ganska tjock "limpa"
framför ena sidan av ljuvern
Tycker det verkar tidigt att fylla ut så pass redan, men hon har varken feber eller ömmar, så mjölkstockning är det inte.
Det är nog inget att oroa sig över, bara man har koll.


I övrigt har alla hästar hittat sin plats nu i stohagen och det är väl egentligen bara Assmilla som kan sura till mot de andra när man kelar med någon eller vid mat.
Mantua som var lite le i början står nu så snällt medan Bedelia t om står och biter henne i haserna!
Men det är Semilla, Pim Pim och Bedelia som håller ihop mest.

Ang Pim Pim ska jag beställa ett till dräktighets test.
Hon som slutade äta och gick ner så mycket i vikt när Flora försvann, hon rullar
snart fram! Och utan att ha ökat fodergivan. Och det är absolut inte för mycket foder hon får.
Tycker nästan att det är lite lite, men med hennes volym ökning kan jag inte ge mer innan jag vet efter ett nytt dräktighets test om det är positivt eller neg.
Det skulle ju vara så kul om hon är dräktig och vi får två föl.
För fölens skull.


Har lagt in en ny Rubrik, Avelshingst, och bytt ut hans gamla bild.
Det var ingen höjdarbild på honom, då två år, och nu är det inget roligt med 
pälsen, men man ser iaf hans kloka fina huvud!


Av Linda Söderberg - 24 mars 2009 22:00

Hingstarna mår bra efter deras kolikanfall i söndags, och 
jag hoppas att det var pga något de ätit i dungen, för nu kommer de inte in dit igen. 


Igår var jag in med Robin och kollade rören i öronen på henne.
De satt fortfarande fint fastsydda i trumhinnan, så det blir först om ett halvår vi behöver se över de igen.. Om vi inte märker att de lossnat.


Ikväll har jag haft hopplektion på tränarens dotters häst.
Eller rättare sagt är det en pigg d-ponny, connemara.
Hade det även förra veckan, men idag kändes det som att vi började känna varandra lite bättre.
Hoppade cerpentiner och bana. Hur kul som helst!
Känner mig så barnsligt lycklig när jag haft lektioner.
Nu när jag inte har någon inriden häst än får jag även åka över dit och motionsrida när jag vill!
Tack för det Kerstin.

Av Linda Söderberg - 22 mars 2009 22:00

Har inte haft så mycket att skriva om sista veckan.
Har börjat hänga och klänga på Ritmico samt lägga på sadel och tömkörningsgjord.
Vi tar det lugnt då det är lite läskigt när det börjar spänna runt magen.
Mamma är ute och går med Fabian samtidigt som jag tar promenader med Ricken.

Men idag har vi väl promenerat så jag redan nu ikväll känner av träningsvärken!
Vid lunch började både Ricken och Fabian visa kolik symptom och ville inte äta.
Stod mest i ett hörn och lyfte bakbenen och la sig och rullade.
Så det var bara till att ut och gå.
Efter första promenaden tyckte vi de hade piggat på sig lite men de bara la sig ner igen.
Och helt tyst i magen.
Longerade i skritt ett tag till och sedan fick de tillbringa någon timme i boxen då de ändå var lugna.
De gick runt och la sig och reste sig några gånger för att sedan bli halvliggande.
Under tiden spolade vi rent regntäcket Ricken hade haft på sig som var lerigare än lerigast!
Och gissa om stelfrusna fingrar med kallvatten och nollgradigt ute.

När vi gick ner igen till stallet tog vi ytterligare en promenad med båda 
och nu var de betydligt piggare !
Tarmljudet började komma igång också och båda fick hösilage och mycket uppblött betfor till kvällsmat. Skönt att det ordnade sig.
Men är det inte typiskt att de alltid ska bli sjuka på helger? Lagom kul att ringa ut en jourveterinär på en helg. Men vilket man självklart gör om det behövs.
Men det känns bra när man kan få koliken att gå över av att promenera , hålla varm osv.


Vi stängde även av en dunge i hingsthagen då vi misstänker att de fått i sig något de inte skulle.
Visst, de kan ju få kolik av att få i sig för mycket lera/ sand när de nu börjar dra upp
gräsrötter som tittar fram under snön, men att de skulle få det samtidigt?

Av Linda Söderberg - 13 mars 2009 22:00

Det må vara hänt att det var fredag den 13:e idag.
Vi körde efter Eniros vägbeskrivning och körde fel 4ggr och totalt 1timmes extra körning, men som tur va hade den spanska premieringsnämnden fastnat i bilköer, så de hade inte ens hunnit börja när vi kom 15min efter vår visningstid!

Ritmico kunde inte skött sig bättre än vad han gjorde!
Han var lugn och fin hela tiden trots att det fanns hingstar och ston runt omkring hela tiden, medan andra hingstar dansade mest på bakbenen!
Min "lilla" pålle har inte varit i ridhus tidigare, men uppförde sig exemplariskt.

Och behöver jag säga mer än att jag nu är en STOLT ägare till en avelsgodkänd PRE hingst!

Tack till mamma som  hjälpte mig och även ett stort tack till
Eva från ESå stuteri som följde med och tog lite kort och var ett trevligt sällskap.

Av Linda Söderberg - 12 mars 2009 22:00

Idag fick alla hästar pedikyr igen.
Det var nästan så man kan säga att det var roligt att betala räkningen nu när det 
inte är någon som ska ha skor på sig...

Alla skötte sig fint, även Semilla och Bedelia.
Bedelia ville nästan lägga sig ett tag när det var bakhovarna som skulle verkas, men vi tryckte upp henne mot en vägg så hon kunde luta sig mot den, så det gick bara bra tycker jag.
Och nästa gång går det ännu bättre :-)
Semilla ställde vi upp lika dant och hon lyfte alla hovarna och stod som ett ljus!
Blev alldeles förvånad. Den lilla hästen som aldrig fått hovarna verkade förr, och inte heller lyfta, utom en kväll den här veckan då jag gjorde det på henne.

Har även börjat ta av grimman på Semilla i boxen nu.
Men ute får hon ha den kvar på sig.
Det är fortfarande lite läskigt att få på den.

Det går lite träligt med de nya sidorna till de nya hästarna då bl a Bedas pass är inskickat och jag inte kan hennes stam.
Semilla har inget pass än och jag måste försöka finna lite info om hennes föräldrar.
Och så ska man ha tiden att sitta vid datorn och leta oxå ...


Jaha, imorgon gäller det.
Fredag den 13:e och jag och mamma ska iväg och se om Ritmico blir godkänd avelshingst.
Håll tummarna för oss!

Av Linda Söderberg - 10 mars 2009 22:15

När jag kommer till stallet för att luncha idag befinner sig Semilla i en annan hage ,
och inte där jag släppt ut henne imorse! Utan i hagen som angränsar till hingstarna.
De i sin tur hade ju inte kunnat hålla sig i sin hage då de kunnat lukta på Semilla tvärs över staketet. 
Så det första jag gör är att få ut henne därifrån och ut i sin vanliga hage.
Av med strömmen för att provisoriskt laga staketet då fyra(!) stolpar var av.
De andra hade som tur var hållit sig kvar i hagen då de inte vågade gå över tråden.
Men sen då...När jag skulle fånga in hingstarna.
Tror ni att de ville bli fångade eller?!

Fabian lät sig fångas då han alltid ska komma fram och bitas, men Ricken hade bara brudar i huvudet och var stört omöjlig att fånga!
Tog in alla hästar i stallet i tron att jag skulle få tag på honom då. Icke!!!
Slutade med att han fick gå kvar själv medan de andra fick stå inne och äta sin lunch.
Då hade min stackars lilla Robin suttit i bilen i 1½ timme och gråtit sig tröstlös medan jag sprungit fram och tillbaka i snöstorm mellan hagar, hämtat grimmor, lagat hagar osv...


Enda anledningen jag kan komma på varför Semilla tagit sig ut genom staketet är för att hon blivit skrämd av täcket hon hade på sig för första gången.
Jag satte på henne det imorse för att sist det var sånt här väder skakade hon som en tok när hon kommit in på kvällen.
När jag ledde ut henne med täcket var det inga konstigheter och inte heller när hon ställde sig och åt frukosten ute. Men jag kan inte komma på någon annan anledning.
Hon, Bedelia och Pimpis kommer bra överens. Mantua gör inga utfall på henne och Assmilla behöver bara gå mot henne med öronen bakåt så flyttar hon sig.


Hur som. När jag åkte tillbaka vid middagen fick jag tag på Ricken som tröttnat på att gå ensam.
Släppte ut honom och Fabian på baksidan och tog ut märrarna igen.
Lugnet själv i hagen då de fick middag.
Måste varit täcket...!?
Inget mer täcke ute. På ett tag iaf.

Ritmico ska visas i Strängnäs nu på fredag är det bestämt. Spännande.

Imorgon ska jag in till Ackis med Robin för att kolla ögonen.
Och imorgon blir jag oxå ett år äldre. Eller en dag...

Av Linda Söderberg - 6 mars 2009 22:15

Idag åkte Jocosa till sin nya ägare på Väddö.
Det känns tungt samtidigt som det känns väldigt bra att hon kommer till någon som 
har all den tid hon behöver för att motioneras och må bra.
Ta hand om henne Susanne.


Assmilla är riktigt sur över att gå med Loppan och Pimpis.
Nog för att hon var sur innan men nu är hon ännu surare.
Loppan har fått sig några språngmarscher idag med Assmilla  i haserna.
Hon bara måste ha ett stoföl i magen så sur som hon har blivit de senaste månaderna.


Fredrics hemfärd idag var väl något av det klantigaste jag hört!
När han åkte hem från jobbet tyckte han att det kändes som obalans i ena däcket.
Han stannar bilen, går ur och stänger dörren och låset går igen... Med motorn igång!
Så där står han utanför bilen utan att komma in.
Det slutade med att en låsjour kom ut och hjälpte honom öppna....För 1900:-
Det är bra att köpa "nya" äldre bilar, som man inte vet hur de fungerar riktigt.

Ovido - Quiz & Flashcards