Finnsta PRE

Alla inlägg under april 2009

Av Linda Söderberg - 27 april 2009 21:00

Var förbi grannen efter morgonutsläppet och mockningen för att kolla hur det var med Fynd.
Han hade varit lugn och fin i boxen inatt och nu hade han kaxat till sig så pass mot d-ponnyn att han sprang mot honom och försökte få igång ett race i hagen.
I övrigt var det lugnt mellan alla nu.

Åkte till stallet vid 17- tiden då Freddan kommit hem, så jag kunde åka utan barnen.
Borstade och pysslade lite med hästarna innan jag tog fyrhjulingen och vagnen 
på en tur ut i hingstarnas sommarhage för att mocka lite.
Fick förstärkning när mamma kom hem och 3½ timme senare och då var 1/3 färdigmockat i hagen. Skönt att det var torrt, för det var inte så tungmockat som det kan vara annars.

Assmilla sprutar det ur ljuvern när man är där och klämmer, men det är än så länge ingen mjölk utan en genomskinlig vätska som kommer.
Hon har inte heller börjat slappa runt svansen så hon kommer nog gå ett tag till...

Av Linda Söderberg - 26 april 2009 21:15

Nu är han "hemma" grabben!
Oj va länge sedan jag såg Fynd känns det som. Och han var sig lik och lika snäll som han alltid varit.
Skillnaden nu är ju att han är valack.
Vi har kom överens med fam Venäläinen, Fantasies hem, att de skulle få ha Fynd hemma hos sig och att deras yngsta dotter rider in honom under tiden, innan hon blir för lång och tung.
Dom duktiga små häst-tjejerna/-killarna växer ju inte på träd precis.


Fantasie blev jätteglad över att få en kompis, och inte vilken som helst, sin egen son som sällskap i hagen. Hon har nog saknat en kompis i samma storlek och ras.
Den hon hittills haft som sällskap i hagen är en sur valack, d-ponny.
Det märks att de håller ihop shettisarna.

Tack till fam Venäläinen som oxå ställde upp och passade mina barn 
medan vi var iväg och hämtade hem Fynd !
Vad skulle jag göra utan er?!


Semilla har börjat bli riktigt fin nu när vinterpälsen ramlar av, och hon har även fyllt ut lite bättre och börjar bli riktigt rund och fin. Så fin som en ettåring kan vara...!
Hon var lite väl tanig och tunn när jag köpte henne.


Pim Pim har jag inte gjort något dräktighetsprov på än, och jag kan nog spara provet till nästa år
för nu när hon fällt vinterpälsen så blev hon inte så stor som man uppfattat henne.
Visst är hon rund, men hon kommer nog alltid vara lättfödd  

Assmilla har nästan fyllt ut helt i ljuvern.
Satt och bläddrade i fölboken för att få "exakt" dräktighetstid.
Vet att ponnyerna går lite kortare,  215-240 dagar.
Assmilla har om man räknar från sista betäckningsdagen gått 219 dagar idag.
Hoppas verkligen att hon fölar snart, för hon är bra tung nu och står mest och vilar i hagen.


Hagarna växer dåligt. Det skulle behövas ett regn nu, för det är så torrt att det dammar i hagarna.
Ingen idé att ha ut gödning innan det ryktas om regn. Men det syns inget regn på flerdygnsprognosen än.
Det kom ett litet litet duggregn nu ikväll, men det var inte mer än att det blåste torrt ganska snart igen.

Av Linda Söderberg - 24 april 2009 21:15

Idag har jag varit inne med Robin till Enköpings sjukhus och gjort en röntgen på hennes bäcken.
Ortopeden ville se bilder på hur det såg ut på henne, då hon går lite snett med vänster fot samt hennes överledning.
Hon var iaf hur duktig som helst, låg blickstilla medan de tog tre röntgen plåtar av henne.

Passade på att lämna in hennes ena par brillor också hos optikern när vi ändå gjorde stan.
De släppte i "svetsningen" runt glaset i förrgår när jag gjorde rent glaset  


Glömde skriva att jag lämnade in transporten i onsdags hos Värmlandsvagnen i Västerås för att fixa bromsarna en gång för alla.
Önskar jag vänt mig dit tidigare...Visste inte vart de låg eller att de reparerade vagnar .
Men där kunde man snacka om att ha rätt verktyg för service och lagning.
De satte fast en krok fram vid draget och sen vinschade de upp kärran till rätt upp stående läge!
Hur som, idag fick jag hämta den och då hade de fixat och bytt ut en bromsback, slipat bort rost och smörjt upp bromsarna samt bytt låset till framdörren som glappade.

Mamma ringde mig ikväll oxå och sa att vi ska hämta hem Fynd nu i helgen.
Får se om det blir lördag eller söndag.
Ska bli så kul att se hur han ser ut nu. Har ju inte sett honom på 1½ år nu !

Av Linda Söderberg - 23 april 2009 21:30

Blev sent igår, teckenspråk inne i Uppsala på kvällen.
Nu har kursen accelererat och det är nu flera A4 sidor med tecken man ska lära sig till nästa gång.
Samt tre sångtexter med tecken till.
Men kul är det!   


Bedelia är nu anmäld till utställningen i Bro i juni.
Kommer bli kul att se hennes bedömning. Hoppas bara att hon "planat ut" lite
i rumpa/manke. Det är lite dragster i henne nu.
Grannarna kommer förmodligen ställa ut Fantasie också, och fick dessutom ett 
mail från Tigers "nya" matte att även hon hade planer på att ställa ut där.
Hela "familjen " blir samlad. 

Av Linda Söderberg - 21 april 2009 21:30

Igår var jag in till Enköpings lasarett med Robin för koll av ögon.
Den här gången sa de att vi skulle sluta med lappbehandling då de inte tror att hon tränar ögat på rätt sätt. Visst blir det en övning för att få henne att skifta öga med skelningen,men då vi täcker för ena ögat börjar det andra att rycka ganska mycket, vilket resulterar i att allt hon ser blir ryckigt. Väldigt jobbigt och hon blir ofta ledsen.
Men nu har hon iaf börjat växla mellan ögonen med skelningen, och det är ju bra!
Vi ska få en kallelse till ögonspec i Uppsala inom tre månader för en mer grundlig kontroll.


Idag eller ikväll har jag varit iväg på min hopplektion som alltid är lika rolig.
Jag fick jobba mig rejält svettig, men man känner ganska fort när man slutat, att sommarvärmen vi fick smaka på för ett par veckor sedan är som bortblåst.
När jag skrittade av rök det ur munnen!
Imorse hade vi  -3,5 grader och det lär det nog bli inatt igen.
Ricken hade tom pyjamas på sig då han är en riktig fryslort. Jocosa upp i dan.

Av Linda Söderberg - 19 april 2009 21:30

GRATTIS mamma som fyller år idag!
Jag satt igår kväll och knåpade ihop ett armband till henne.
Ett tennflätat armband där jag även flätat in tagel från Floras man.
Det blev riktigt fint, men sen är frågan om mamma kommer att använda det,
eller rama in det på väggen...


Igår hade jag tänkt mig hålla på med våra älskade hästar,
men fy f_n vilket väder vi hade!
+5 grader med nordlig storm. Gud va kallt vi hade!
Tillbringade dagen ute i Finnsta med barnen och hjälpte mamma och Peo
att  lasta ved. Då höll man iaf värmen.


Idag har Kim gjort sin första ofrivilliga "avsittning" från hästryggen.
Kim red Pimpis och Robin red Assmilla.
Herre gud va shettisar är snälla säger jag bara. Pim Pim har aldrig haft något på ryggen förutom när Robin satt en kort stund när vi tog julkort förra året, men trots det var det bara lägga på sadeln och sätta upp Kim och hon skötte sig
precis som om hon redan var inriden.

Anledningen till varför Kim åkte i backen var för att hon gjorde ett sidohopp 
när hon trodde sig se något läskigt.
Men det var bara att kasta upp honom igen och fortsätta  

Robin var lite spänd i början och ville helst sitta lite lutad åt mormors håll och hålla en hand i hennes arm. Förmodligen för att hon var lite ostadig i balansen.
Lite för mycket framåtlutad vilket också resulterade i att benen åkte upp och bak.
Men efter 5 minuters ridning satt hon som rena western ryttaren själv i sadeln!
En hand i sadel - handtaget och den andra hängande längs sidan,
rak i ryggen och benen hängde rätt ner. Totalt avslappnad och njöt.
Det är min tjej det!
Dessvärre tog jag inte med kameran då vi hade ännu mer storm idag
och jag inte trodde det skulle bli något rida av.


Har bestämt mig för att lämna Ricken på inridning hos min tränare.
Fredric är aldrig hemma, inte ens på helgerna. Nu sticker han kl 7 på morgonen och kommer hem vid 18 på kvällen, då han håller på att bygga en altan åt någon i Enköping.
Förra helgen var det ett jobb i Bromma...
Med tanke på alla extra pengar han jobbar in kan vi ju ta dem och anställa en barnpiga snart känns det som. Mina vardagar och helger är det ingen skillnad på snart.

Mycket kan man göra med barn, men inta att hålla på med unghästar.

Fick även höra av Eva att Zsa-Zsa är ute på annons.
Tydligen pga allvarlig sjukdom inom familjen, så om det är någon som vill köpa ett inkört diplomsto av den mindre och piggare typen...

Av Linda Söderberg - 15 april 2009 21:30

Blev så sen hem igår så det hanns inte med med bloggande.
Men igår hade jag iaf hopplektion på kvällen vilket gick superbra.
Fick även hämta vaccinations sprutor hos vetten så slapp jag transportera Semilla och Bedelia när jag var själv hemma. Semilla skulle ha sin andra kombispruta och Bedelia skulle ha sin första influensa.


Idag har jag stressat runt som en galning  !
Efter morgonfodring och mockning var det raka spåret in till Uppsala och ortopedisten för utprovning av skor till Robin.
Vi bestämde oss för ett par gympaskor och ett par sandaler.
Jätte fina i läder och skinnfodring med ordentligt stöd runt vrist och fot med ett ilägg för hålfoten. Och gissa vad de kostade...
1200:- /paret ! Och då pratar vi storlek 22.
Som tur är fick jag betala 300:-/paret då landstinget går in och betalar resterande peng.


Tillbaka hem för utfodring av Robin och hästar.
Sen till att fixa i ordning kvällshö, kraftfoder, morgonmat osv, iväg och hämta Kim
och vidare till Enköping för tid hos Logopeden på Habiliteringen för Robin.
En timme där, in på Granngården och köpte gödning till hagarna,
hem och laga mat, vänta in min underbara granne som fick vara barnvakt medan
Fredric, jag , mamma , en förskolelärare och Kims båda dagmammor
åkte in till Uppsala på kvällskurs; Teckenspråk.
Kom hem nu vid 21.30 och är helt slut.
Mamma ska nu bara ta in alla hästar som säkert står vid grinden och visar sitt missnöje med att komma in sent.

Av Linda Söderberg - 13 april 2009 21:45

Nu har vi provat dammsugaren på hästarna också!
Assmilla blev piggad ute först då hon nästan har all vinterpäls kvar.
När hon var färdigpiggad var hon alldeles gråvit, men efter en dammsugning var hon 
så svart hon kan bli och jättefin.
Även Semilla och Mantua fick prova på och det gick jättebra med dem med   .


Assmilla har inte mycket kvar till spenar nu. Hon har nästan fyllt ut helt!
Hon kommer nog gå kortare tid så jag ska sätta mig och räkna lite på var vi kan hamna på för tidigast datum.

Ovido - Quiz & Flashcards