Finnsta PRE

Alla inlägg under juni 2012

Av Linda Söderberg - 7 juni 2012 22:18

Så har även Mantua sagt ifrån och är alltså färdigbetäckt, så i slutet på månaden får jag veta om de tog sig eller ej.
Jobbig väntan!


Var några gårdar bort och skodde häromdagen och pratade lite med hon som hade hästarna. Hon jobbar på en särskola i stan och hon fick titta på Robins papper ang begåvningsutredningen och vad förskolepersonalen skrivit om henne.
Hon lånade även med papprena till jobbet och ringde mig idag och meddelade att det finns ingen tvekan till att Robin inte skulle börja hos dem. De menade på att även om hon skulle få 100% resurs i skolan OCH gå särskolans kursplan i vanlig skola, så är frågan om hon grejar det då koncentrationssvårigheterna kan ställa till det.
De kommer bli 54 (!) barn som börjar i förskoleklassen....

Och det klart jag vill det bästa för min lilla dotter, men samtidigt behöver hon umgås med "vanliga friska" barn, då hon iaktar och tar efter enormt mycket. På en särskola känns det som att det kan hämmas just med den sociala biten.
Men jag undrar om man inte ska ge det en chans iaf i vanliga skolan. Det är ju ändå bara förskola.
Och jag kommer kämpa med allt jag har för att hon SKA få 100% resurs. Sen kan de gnälla bäst de vill med att det kostar för mycket pengar. Det är upp till dem att lösa så Robin lär sig något i skolan.

Ni som inte hängt med så visade begåvningstestet att Robin låg avsevärt under godkänt i logiskt tänkande och mycket mycket mer. Psykologen som gjorde testet sa att såg man på den biten av testet så var det enbart särskola som gällde för Robin. Men i och med att Robin ändå förstår så pass mycket ( kan kommunicera med) och ett stort ordförråd mm, så även om hon låg väldigt lågt ( knappt godkänt) gjorde det att hon inte hade rätt till särskola.
Särskolan i sig menar på att enbart att hon är född med en missbildning i hjärnan gör att HON HAR RÄTT till särskola!


Känner mig så kluven. Tror inte ni kan fatta hur jobbig en sån här situation är. Och va glada för att ni slipper!


Robin hade iaf avslutning på dagis ( JA! jag VET! Förskoleklassen) idag och farmor följde med för att lyssna när barnen sjöng och fick presenter. Efter det var det korvgrillning och picknic på gräset medan barnen sprang runt och lekte i solen som för första gången på läääänge bjöd på värme.
Min lilla tjej i blå klänning.

 

Fick medalj och en jordgubbsplanta.
 

Av Linda Söderberg - 2 juni 2012 17:06

Tja, i förra veckan hade vi rena rama högsommarvärmen, men sen tog den slut tvärt.

Temperaturen dagtid har legat mellan 5-10 grader och en morgon var det endast 1,5 grad! Burr.


Semilla hann bli betäckt på tisdagen igen då hon fortfarande var väldigt intresserad av Onis men sen var det nog.
Mantua som jag trodde gick in i brunst gjorde inte det, utan jag drog lite för snabba slutsatser när hon kissade i hagen framför Harry när han pratade med henne.
Men nu de sista dagarna har hon varit väldigt pratig med honom och igår visade hon en tydlig fin brunst.
Fredric åkte till tyskland igår så jag bestämde mig för att vänta in morgondagen (idag) med att betäcka Mantua, då mamma kunde hjälpa mig, vilket nog bara var bra, för idag var hon vrålbrunstig.


Hon kunde ju valt bättre dag för att bli brunstig...Halvstorm, ihållande regn och 5 grader ute.
Men vad gör man inte. Både mamma och jag var dyngsura när vi var klara, men hästarna var nöjda  och det var väl vi oxå egentligen. Men man kunde ju önskat bättre väder....


Kim skulle haft fotboll ute idag oxå mellan 13-17 men varken han eller jag var sugna på att vara ute i detta hemska väder. Det känns som att en förkylning kommer som ett brev på posten om han ska springa runt ute i regnet i shorts och t-shirt och endast 5 grader. Nä, någon måtta får det vara!


Robin har varit inne på Akademiska hos tandregleringen och kollat så gomplattan sitter bra än, vilket den gjorde, och sen hade vi även tid hos logopeden som tyckte att det blivit stor ändring på många uttal sedan gomplattan kom på plats.
Sen hade hon ju fortfarande vissa problem med en del uttal som är så typiska för just LKG-barn, men det visade sig även att hon trycker upp luft bakvägen genom näsan vid uttal av "D" och "T" istället för att luften ska åka ut genom munnen.
Så i höst ska vi få börja åka in till dem för logoped träning.
Logopeden på habiliteringen i Enköping har ingen erfarenhet av Robins "handikapp" så hon kan inte hjälpa oss tillräckligt.
Känns ju lite motigt att behöva åka ända till Uppsala varje träningstillfälle, men bara hon får hjälp med sitt tal så är det ju värt varenda peng och tid. ( kostar pengar i Uppsala för besöken, medan det är gratis på habiliteringen...) 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards