Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 4 juni 2013

De växer så de knakar

Av Linda Söderberg - 4 juni 2013 22:44

En månad idag, tänk va fort tiden går när man har roligt, eller hur är det man säger.

Vi har nog aldrig haft så sociala föl någon gång. Så fort de får syn på en från hagen gnäggar de och sätter av mot en så fort man börjar gå åt deras håll på stallbacken.
Grimmorna är absolut inga problem, har lite försiktigt börja leda dem lite i grimskaft och lyfter snällt på hovarna vid visitering. Det ska börjas i tid när matte är hovslagare   .
       


Appropå hovslagare så har jag fått flera nya kunder som jag nu fått ta över från mig gamla hovslagare/mentor då har blivit mycket mycket sjuk. Pratade med honom för lite drygt en vecka sedan och det låter lite som att han gett upp. Ligger inlagd mest hela tiden, men jag håller tummarna på att den envisa gubben ska klara sig.

Den dagen han lämnar detta jordeliv kommer STOR kunskap gå i graven med honom. Han har trots allt jobbat 38 (!)år som hovslagare.


Semilla har fått byta box till en riktigt STOOOR box då hennes kändes lite för trång med föl. Visst var den godkänd fölbox, men de små liven växer ju och mina ston älskar att ligga och sova. Så nu har hon en box på 6 x 3 meter.
Den box hon hade tidigare var tänkt att den skulle bli till ett annat sto som jag ganska nyss köpte.
Ett rent escalera sto med gångarter man dregglade över och ingen mindre än Doctor XXIV. Jag lät betäcka henne med en gul gångartshingst som hon tidigare blivit betäckt med 3ggr och lämnat tre riktigt fina gula avkommor.
Hon tog sig direkt och stod sedan hos hingsthållaren i väntan på 45:e dräktighets dygnet. Transporten var beställd och två dagar innan hon ska kliva på transporten får jag ett samtal att Dona, mitt fina sto, är hittad död i hagen!

Hon hade gått i hagen och varit precis som vanligt tidigare på dagen och ingenting konstigt fanns att finna på henne.
De frågade om jag ville obducera henne, men då det inte var nödvändigt för att få ut försäkringen struntade jag i det. Hon kommer inte tillbaka för det och jag har redan förlorat en hel del pengar då hon inte var försäkrad för fullvärde. Tanken med försäkringen när jag tecknade den var för skaderisken vid betäckning eller transporten, inte att hästen skulle dö.

Min egna teori är att hon dog av något som brustit i henne eller gräsbetessjukan som oxå kan ha ett snabbt förlopp.
Hur som kändes det otroligt tungt att mista dessa två hästar.


Till helgen kommer Natalie från stuteri Colina och ska ta lite bilder på alla hästarna här på gården. Har vi tur hamnar någon av bilderna i en bok som hon håller på att göra om just PRE.
Hon ska även få ta lite porträttbilder av Onis Corrales, alias "Harry".
Gjorde ett försök nu i helgen med att fotografera honom men kameran jag har är helt urusel om jag ska vara ärlig. 2 bilder i sekunden så missar man just de där glimtarna man strävar efter att fånga och dessutom hinner den inte ställa skärpan heller .
Tänk er den här bilden, fast skarp...
   

Fick en så häftig kommentar om just den här bilden på fb;

"Onis ser snygg ut! Jag blir alltid så glad när jag ser snygga PRE. Linda, för några år sedan hälsade jag på Yeguada Cubas som ägde hans Farfar, Escalera hingsten Torero XI, där jag fick se Torero. Jag tog kontakt med Leo för Torero XI skull, för mig personligen var det en upplevelse att se den hingsten röra sig, så otroliga gångarter, verkligen. Inte undra på att han blev flerfaldig gångartschampion. Jag kommer aldrig glömma den hingsten. Tittade précis in på Onis Escalera-stamtavla, vad maxad den var! Torero XI, Ermitaño III, Vinatero III, Lebrijano III genom hans fina son Macanuo. Häftigt! Vet du, jag har även sett Onis pappa Jueves som jag tycker mycket om, likaså hans mamma Esgueva."

Har även fått veta att Jocosa som var min allra första PRE häst och som jag senare sålde till en helt underbar familj där hon har det så bra, ska starta allsvenskan i hoppning nu i höst med henne!
Snacka om reklam för PRE! Kommer ihåg henne så väl hur det bara dundrade i backen när hon laddade på hindren  .
Måste ta reda på om någon av deltävlingarna är i närheten...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards