Finnsta PRE

Alla inlägg under juli 2010

Av Linda Söderberg - 31 juli 2010 21:04

Ja detta inlägg handlar ingenting om hästar då mamma är hemma och tar hand om dem, medan jag själv m familj är på Mantorp och njuter av dragracing.
När Top Fuel bilarna drar iväg och når 500km/h på 5 sekunder, det kallar man hästkrafter, eller rättare sagt 7000hk  .
Speakern sa det att när man står vid starten mellan två bilar som drar iväg blir man nästan hälften så tjock då trycket från bilarna är så enorm.   

   

   

   

Kim ville mest se de stora snabbaste bilarna då han ville se ELD, vilket han även fick se på bla de ovanstående bilderna.
Fast man stod en bra bit ifrån hettade det till rejält när de for förbi.


Lägger ut lite fler bilder men skriver mer sen då vi inte har någon el i husvagnen och inte kan köra datorn på el...

        Många fick rejäla släpp när de startade...


Bild på Robin som förser sig med chips.
Barnen tycker det är jätte kul att bo i husvagn, medan jag själv mest tycker det är trångt och besvärligt utan el och rinnande vatten.
   


En bild säger mer  än tusen ord...
( för er som inte ser vad det står ) ;  Skräck är en del av njutningen.
   


Och för att skriva lite om hästarna så ska jag lova att ta bilder på Semilla som blivit friserad för första ggn. Har fått önskemål om det .

Har inte velat lägga ut bilder på henne då hon det sista året sett ut som hej kom och hjälp mig rent ut sagt. Hon har sett ut som ett hopplock av flera olika hästar, men nu tycker jag hon börjar bli riktigt fin och ska nog ställa ut både henne och Mantua i september. 

Av Linda Söderberg - 28 juli 2010 23:25

Trött idag.
Fredric kom hemramlandes kl 1.30 inatt efter att ha tagit bort byggställningen hos grannen, där han sedan stannade och fick en grigg och pratade och pratade och prat....
Dessutom hade han sin kompanjons hundvalp med sig hem som knatade runt halva natten innan hon fick ro, samt att jag fick gå upp flera gånger då jag hörde att hon tuggade på något som hon inte skulle tugga på!
somnade kl 4.30 och kl 6 ringde klockan.


Hade som sagt hobbykväll med mamma idag.
Vi kom väl inte iväg förrän kl 20 med hästarna, men då var det riktigt svalt och skönt ute.


Mamma har börjat lite smått att tycka det är kul att köra Assmilla tror jag, för hon har blivit lite mer pigg och självgående nu mot vad hon har varit tidigare.
Mantua fick jag hoppa av två ggr då hon stelnade fast på vägen när det stod en grävmaskin på åkern och lite tidigare var det några skopor som låg i kanten, men utöver det gick hon på i frisk trav nästan hela ridturen trots att hon gick först och aldrig hade gått denna slinga som vi red/körde idag.


Passade även på att raka man och svans på Mantua när hon var avslappnad och fin efter ridturen. Annars brukar hon hålla på att skaka på huvudet stup i kvarten och då är det inte så lätt att få till en snygg rakning.

Tog även in Semilla innan det var dax att natta alla hästar och rakade och trimmade även hennes man och svans. Oj va mycket vuxnare och ädlare hon blev!
Innan såg hon ut som en busig ponny med halvlång stubb som spretade åt alla håll och kanter!

Av Linda Söderberg - 27 juli 2010 22:23

Ja idag blev det fullt i rockarden när även Kim ville åka med.
Mormor som körde, Kim i mitten och Robin som satt i mitt knä. Men det var inga problem för Assmilla, bra väg och stark som en oxe är hon.
Men imorogon kväll får Fredric passa barnen för då ska mamma och jag få ha en egen liten hobbykväll med hästarna utan barn.


Passade även på att verka hovarna på lilla Fabiola när jag hade hjälp av mamma att hålla i henne. Det var bara trakterna som blivit lite instuckna som behövde klippas bort.


Mamma och jag tog ett ryck och rensade bort lite revor som blivit i paddocken, vilket var väldans lätt efter allt regn vi fått.


Fick ikväll även klartecken från grannen om att låna deras husvagn i helgen .

Fredric , jag och barnen ska åka ner till Mantorp och titta på EM i dragracing...KUL!!!

Av Linda Söderberg - 26 juli 2010 09:51

Igår morse hade regnmätaren nästan runnit över, 50mm visade den!
Hästarna fick äta hö inne medan jag mockade, mest för att själv slippa gå ut med dem när regnet öste ner.
Av någon anledning förstår våra hästar inte att det är ganska mysigt att stå inne och tugga på frukosten, utan de tog någon tugga och stod sedan vid boxdörrarna och ville gå ut.
När jag var klar med all mockning blev det fyra vändor för att få ut alla hästarna och vid det laget såg det ut som att jag hade gått in i en dusch med kläderna på.

På kvällen när jag höll på att bädda boxarna och fixade med maten kom mamma och Peo hem efter att varit borta under helgen.
De hann knappt upp till huset innan de hojtade på mig; vad som har hänt vid vedboden?

Fattade ingenting tills jag kom upp till vedboden. Ett hål stort så Kim kunde krypa in genom torpargrunden in till boden!
Stenar, spån och små vedträn låg i en stor hög utanför!
Kan bara vara en grävling som gjort det, så våran lilla igelkotte finns nog inte längre .

Fredric ska genast ta dit grävlingsfällan.

Av Linda Söderberg - 24 juli 2010 14:01

Dåde igår och idag var det inte mer än 13 grader på morgonen.
Och även under dagen har det varit på gränsen till att man behövt ha långärmat på sig för att inte frysa. Samtidigt är det ganska skönt, då man kan arbeta hästarna utan att slåss mot alla bromsar och att man orkar hålla på och pula lite ute.

Igår följde Robin med ut på en körtur med mig och mormor.
Assmilla trampar på riktigt bra nu när hon har skor på fötterna.
  

Ser ut som att Assmillas ben har gått av, men hon är precis på väg att gå...

  

En lycklig kusk ; Robin med mormor

 

Skulle försöka ta något nytt kort på lilla Fabiola också, men det är inte det lättaste. Så nog mer ut som att vi följde John i hagen då hon sprang efter mig hela tiden då jag försökte hålla avstånd för att ta kort!
Hann få ett som inte blev så bra, men där ser man lite av sidan. De andra blev rakt framifrån.
  


Har under dagen plockat av alla rödavinbär för att göra gele.
När jag plockat av nästan alla bären ser jag en jätteklase mitt i busken, tar ett grepp runt allt och drar av det.
Får självklart med massa blad, men märker till min fasa att det inte alls var så mycket blad, utan en STOR KNALLGRÖN VÅRTBITARE!  

Så där for jag runt på gräsmattan skrikandes och hoppandes i rena rama krigsdansen, medan Freddan som klippte körsbärsträdet stod och skrattade åt mig!
Jag behöver väl inte säga att jag avskyr insekter?
Tur att jag nästan hade plockat av alla bären, för efter det plockade jag inget mer...

Av Linda Söderberg - 22 juli 2010 22:01

Gårdagen bestod enbart av nöje.
Hela familjen plus Freddans kompanjon med barn tog en heldagstripp till Kolmårdens djurpark.
Det blev delfinarium, berg-och-dalbana, picknick med ett kanonväder.
Man måste ju hitta på något då båda grabbarna kan klämma in någon ledig dag från firman!


Idag kom äntligen beskedet från försäkringskassan som jag väntat på så länge!
Mitt vårdbidrag för Robin gick ut i feb, och då det är minst 3 månaders behandlingstid då man söker vårdbidrag så skickade jag in ansökan i november.
När jag ringde i april och frågade varför utbetalningarna uteblivit visade det sig att ansökan aldrig kommit fram!
Skickade genast in en ny, och idag fick jag ett positivt besked.
Jag fortsätter få 100% vårdbidrag ända fram till juni 2013.
Åh, så skönt. Nu kan jag fortsätta utbildningen av hovslageriet utan att bekymra mig ang den ekonomiska biten.


Blev bjudna på middag hos mamma ikväll, en riktigt fin trerättersmiddag, Så som vanligt rullar man nästan hem därifrån när man ätit klart.



Av Linda Söderberg - 20 juli 2010 21:53

Ja, vad säger man.
Idag lyckades han överaska grannen när hon skulle rida.

I förrgår gick hela ridturen galant, men idag var han som han "brukar vara" när jag rider. Dvs så fort man landat i sadeln far han iväg i jämnfotahopp, vilket hon inte var beredd på och for i backen.
Blev en stunds longering igen innan det blev ett andra försök.
Den här gången skrittade han avslappnat och fint i ett helt varv innan det blev två varv i race och bocksprång.
Men tack vare att grannen tränat på en mekanisk tjur en hel del och nu var beredd, så höll hon sig kvar och fick kontrollen på honom efter ett tag.


Det är just det "problemet" jag behöver hjälp med. Att få ur honom att han kan kasta av en så fort man sätter sig på honom.
Nu har förhoppningsvis mött sin överman!
Resten av ridturen gick avslappnat och fint, det är bara början som är lite spännande....
För att se något positivt med att hon for i backen är att innan hade F så ont i svanskotan att hon knappt kunde sitta ( vilket hon inte berättade förän efteråt ) och efter avramlingen var hon bra igen! Så kotan hoppade nog rätt av det.


Allt beror på att han inte litar riktigt på en när man sitter på honom, men med tid kommer han bli kanon, det vet jag.

Kommer ihåg när jag köpte honom som 1½-åring och han hade inte blivit hanterad alls av en människa! Det kunde ta flera timmar med att fånga honom i hagen trots att grimman satt på.
Första gången han skulle verkas tog det 45 minuter på framhovarna, och bak vågade man inte ens sig på för han slog så.

Nu är han dumsnäll när man hanterar honom från marken. Jag är aldrig orolig när lilla Robin står och borstar och klappar honom.
Så bara vi kommer över "tröskeln" med att sköta sig när man sitter upp, så kommer han bli rena drömhästen. 

Av Linda Söderberg - 19 juli 2010 20:14

Det slog mig att halva sommaren redan har gått, och när man ser att en del björkar redan har massa gula löv känns det ännu jobbigare. Men förmodligen är det pga denna enorma torka som vi har.


Testade Ricken mot Mantua på fm igen, men nu visade hon ingen brunst längre.
Fredric skojade om hur bra det var att Ricken har möjlighet till flera fruar, för annars är det ju lite halvjobbigt att bara få komma till två ggr om året  !
För det är vad han fick göra på Mantua innan hon gick ur brunst.
Nä, skämt åsido.
Nu hoppas jag att det blir en liten föling där inne.


Fredric tog en dag ledigt från arbetet idag och följde med till stenbrottet i sala för bad och lite picknic efter lunchen.
Hade även med Meja som skulle göra sitt premiärdopp, men när hon efter en timme fortfarande bara hade doppat framtassarna lyfte Freddan upp henne och bar ut henne i vattnet.
Och man fick vara bra snabb med kameran för att hinna få kort på det innan hon var uppe på land igen!

  


Robin däremot fick man passa ordentligt för hon äääälskar vatten, men beger sig gärna ut på lite för djupt vatten.
Men hon är så avslappnad att hon stundvis flyter som en kork!
   

   


Kim däremot är som mig... Står i strandkanten och badarfötterna och skvätter vatten på andra.  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards