Finnsta PRE

Alla inlägg under mars 2011

Av Linda Söderberg - 31 mars 2011 21:12

Har nyss kommit in från stallet efter några timmars borstande och fixande med hästarna.
Jag förstår inte varför just mina hästar jobbar stenhårt på att bli vackra genom att satsa 100% på helkropps lerinpackning!
Mantua piggade jag halva kroppen på i morse, och nu ikväll kunde man skrapa av lera från bägge sidorna
Semilla var inte fullt lika lerig, men hon är ändå mer åt det grå hållet än svart, så man får ju vara glad åt att de inte behöver vara vackra imorgon, då det inte är en skönhetstävling hon ska på
Passade även på att verka av bägge när jag ändå höll på.


Vad gäller min bil så kan jag nog starta en egen blogg om den, för helvetet tar aldrig slut.
Efter felsökningen i tisdags hittade de att bränslefiltret slaggat igen helt med någon gegga, och då misstänker de svamp i tanken!
Då måste den plockas isär och göras rent vilket skulle gå på 8000:-
Efter ett tag ringer de igen och säger att de inte får upp något tryck alls med bränslet, så de misstänker att bränslepumpen är trasig. 10 000:- för en begagnad + monteringskostnad.
Gav aldrig något klartecken för att de skulle göra något, utan ringde Fredric för att berätta vad de sagt. Och bryter väl ihop helt och bara sätter mig och grinar när jag inser hur mycket pengar det rör sig om, samt att jag inte vet hur jag ska få ihop dagen utan bil. ( Tror det kallas psykiskt instabil!)
Fredric jobbade i grizzlyhamn och skulle sova kvar där till dagen efter.!
Fick iaf lift hem från Enköping av Fredrics kompanjon då jag plötsligt stod utan bil, och sen var mina kära grannar så snälla att de ställde upp som taxi resten av dagen för att jag skulle få ihop det med hästar och hämtning av barn.

Vi har köpt en hyfsat ny bil (fyra år) för att slippa massa fel och hittills har jag kört den i 2 månader och den har stått på verkstad i 1 månad och nu är det dax igen!
Blir ju ruinerad på denna bil!
Det här är vår första volvo och jag misstänker att det blir den sista också.

Mamma och Peo åkte över på kvällen till Fredrics syrra för att hämta den berömda lånebilen; röda snigeln.
Men den är ju bättre än ingenting.
Och nu imorgon kommer vår andra snälla granne ställa upp och köra till avelsvärderingen då jag behöver en lite starkare dragbil.
Vad skulle jag göra utan alla dessa snälla människor?

Av Linda Söderberg - 29 mars 2011 09:29

Igår var fösta dagen som jag kunde mocka och sätta upp en hästsvans på mig själv!
Så rörligheten börjar komma tillbaka, men det sitter fortfarande runt nacken och skulderbladen.


Har precis lämnat in bilen IGEN för felsökning och jag hoppas verkligen de hittar felet. Men eftersom bilen inte hoppar fram som en känguru jämt, utan bara ibland, så lär väl bilskrället uppföra sig exemplariskt bara för det!
På fredag bär det av åt Strängnäs till Agneta på Gesta stuteri. Det är dax för avelsvärdering av Semilla.
Gud var fort tiden går. Hon var ju nyss en liten föling.
Hon ser lite kul ut just nu, för hon växer och växer och har smeknamnet långben . Det säger väl allt.


Så det är inte så mycket mer att uppdatera om då de senaste fyra dagarna har gått åt att vila och äta smärtstillande. 

Av Linda Söderberg - 25 mars 2011 10:12

Vaknade med vad jag trodde var nackspärr igårmorse.
Det var omöjligt att vrida på huvudet eller att få upp armarna tillräkligt för att göra en hästsvans!
Så det var mycket lägligt att mamma var ledig från jobbet så vi kunde hjälpas åt med stallgörat. Efter mockningen blev det en snabbfrukost med Ipen och Alvedon som efterätt och kl 10 kom det en från miljöskyddsombudet för att granska gården.

Det enda som vi fick nedslag på ( vilket vi redan visste  ), var dyngstacken.
Vi har bara fortsatt köra ut dyngan på marken där det alltid varit en dyngstack och en snäll bonde kommer varje år och hämtar den till sina åkrar.

Så nu är frågan om vi ska gjuta en platta eller om vi ska köpa en container.
Peo får bra pris på en begagnad i så fall, men frågan är hur mycket de rymmer i lagringstid. Och vi måste ju schakta ur och grusa upp för att sedan gjuta spår eller lägga plåtspår för att containern ska kunna rulla.

Så Fredric ska räkna på hur stor skillnad det blir i kostnad för att gjuta en platta på 50 kvm.


Sen kom hovis och vi begav oss över till grannen där vi verkade av en unghingst på två år, samt två avelsston och deras åringar.
Nu var "fölen" varken vana med grimma eller hantering av att lyfta hovarna, så på den ena fick vi endast framhovarna gjorda och på den andra fölingen blev fram och bak på ena sida verkade.
Och då var man glad att man inte blivit träffad av vevande framben som var i ansikshöjd!
Så antingen får de ha lite intensivträning med att stå i grimma och lyfta hovarna eller så blir det till att plegga dem, för som det är nu vågar man inte riskera att fortsätta med verkningen.


Tog en kaffe med mamma efter det och vid det laget hade jag så ont i nacken så jag nästan grinade. Dessutom hade det spridit sig ut i bägge axlarna och ner i halva ryggen. Mer ipren och alvedon och så fick jag två tabletter av mammas smärtstillande som hon åt när hon fått en kraftig muskelinflamation  i sätesmuskeln.

Eftersom det var morfin i de tabletterna fick mamma köra mig sen för att hämta barnen på dagis och när jag klev ur bilen efter det hade tabletterna kommit igång och vekat på allvar, för jag blev alldeles svettig och skakade, samt att jag fick ett enormt illamående.
Satte på en ny film till barnen hemma för att sedan springa och krama toalettstolen! och så fortsatte det...
Så fort jag rörde mig ( låg i soffan utslagen) var jag tvungen att spy.
Kl 22.30 var sista gången, då hade jag hållt på i 6 timmar!
Så nu har jag fått kvitto på att jag inte tål morfin och var mycket noga med att poängtera till Fredric att OM det skulle hända mig något, så får läkarna INTE ge mig morfin!


Fredric fick ta ledigt från jobbet idag för att hjälpa mig skjutsa ungarna till dagis och fixa med utsläpp och mockning.
Min lilla stalldräng 

Av Linda Söderberg - 23 mars 2011 21:07

Har känt av något litet ryck i bilen efter att den var in på lagning, men inte tänkt något mer på det, men efter att ha bokstavligt talat skuttat fram i 7 km i måndags så fick jag ju kvitto på att det var något som inte stod rätt till.
Och det är så konstigt, det är inte varje gång jag kör. Ibland går den som vanligt för att nästa gång gå hur ryckigt som helst.
Jag misstänker att det är styrboxen och turbon som krånglar. Nu är ju den utbytt och ny, men jag har väl fått ett måndagsexemplar.
Hur som ska den in på tisdag igen. Det får de backjobb på!


Våren har kommit nu. Svanarna flyger över stalltaket och sjunger i kapp, grusvägarna ligger bitvis helt under vatten och änder simmar i ån.
Det var så int väder imorse att jag försökte mig på att jobba Harry i paddocken.
Vi körde lite join-up och han följde mig som en stor valp. Sen gjorde vi ett försök till att busa lite, men det var för besvärligt att springa, då man gick genom skaren hela tiden.
Men med den här takten ska väl snön snart vara väck!


Var över till grannarna nu på em/kvällen och verkade och skodde deras hästar, medan barnen fick vara där och leka under tiden, vilket jag tror uppskattades från bägge håll.


Imorgon ska jag till grannen brevid och med översikt av Leffe (hovis) ska jag verka hela hennes flock med islänningar.
Mamma har tagit ledigt också ,då det ska komma någon och göra en miljöskyddsinspektion på gården.

Av Linda Söderberg - 20 mars 2011 21:04

Det var nog minst sagt av vad jag var kl 01.30 i natt.

Vaknade av ett vrål och var ju tvungen att springa upp för att se vad det var.

Som vanligt var det Kim med sina vilda drömmar som blev lite högljudd, men då jag kom in i deras rum vaknade Robin.
Jätteledsen, och kokhet med skakningar och sa att hon frös.
Dessutom drog hon på sig någon hosta som blivit slemmigare och värre under natten, för hon hostade så jag trodde hon skulle kräkas!

Drog i henne både Ventolin och alvedon samt tempade henne.
Trodde tempen skulle sluta på 41 grader, så varm som hon kändes, så jag blev väldigt förvånad då den stannade på 38,5.
Men trots det skakade hon i hela kroppen och sa att hon frös.
Varje halvtimme i nästan tre timmar ville hon dricka vatten, men somnade till slut ordentligt för att vakna kl 6 av att Kim kom in till oss. ..Helt frisk igen!

Jag blir knäpp på dessa feber-attacker.


Kommer det fortsätta så här måste jag nog lämna ett blodprov på henne, för även om jag inte sett att hon haft någon fästing så börjar ju dom tankarna att snurra efter en kommentar i tidigare inlägg.


Dagen började helt vindstilla med -7 grader och sol!
Och efter mockning och fika blev det en promenad på 2,5 km i den härliga vädret med både Kim och Robin på varsin häst.
De är så duktiga bägge två och båda travar nu utan att man håller i dem.
Kim är lite stel fortfarande i traven, men Robin sitter hur avslappnat som helst och sitter som gjuten när hon travar!
  

 

När Kim tappat stigbyglarna ett par gånger föreslog jag att han skulle släppa dem helt istället. Vad jag inte tänkte på var att han bara skrittat  utan stigbyglar...
Undrar om det tog fyra travsteg innan han gled av på sidan och ner i marken ?!

Och sen var han så förbannad att han gick sista km hem, för rida skulle han inte!

Han är väl som jag var som liten...
När jag ramlade av skrek jag; dumma hästjäkel och gick därifrån!
Sån var jag.


Harry har fått stå inne i boxen med lite hö under tiden då risken är rätt stor att han tar sig genom staketet för att följa med sin lilla kompis.
Han har skrikit ett par gånger när vi lämna stallet, men finner sig rätt fort i att vara själv inne.
Men han välkomnar oss högt när vi kommer tillbaka.


Efteråt blev det korvgrillning på kullen, men vid det laget hade det börjat blåsa rätt bra, så när brasan var utbrunnen drog man sig gärna in igen.


Har nu på kvällen bakat tekakor med Robin, och hon har suttit brevid plåtarna när de har jäst och sjungit "När trollmor lagt de elva små trollen.."
För jag har sagt åt henne att de ska sova en stund innan gräddning och att man inte ska peta och väcka dem.
Är hon söt eller!?  

Av Linda Söderberg - 18 mars 2011 22:50

Skön vårkänsla slut! Imorse började det snöa och det fortsatte nästan hela dagen.
Och alla vägar som nyss blivit rena från snö och nästan torra också, ja nu är allt vitt igen.  


Gårdagen var jag iväg och skodde i Väsby. Var faktiskt på samma ställe där Ritmico blev inriden.
Var lite roligt då det var en annan hovslagare där, och även han hade en lärling.


Robin var på första sidan av Enköpingsposten idag och även på en till bild i tidningen, när hon körde Barn-vasaloppet. Roligt! En stolt tjej som fick både diplom och medalj.
Även Kim körde vasaloppet dagen innan Robin med diplom och medalj där med.


Robins örsnibbar ser fortfarande jättefina ut. Har varken varit svullna eller variga, men däremot fick jag trilskas lite med ena örhänget imorse då hon på något sätt fått loss det i sömnen och piercat sitt gose djur!
Men efter mycket om och menfick jag igenom det igen.


Har även fått en "mail kompis" som jag är så glad över.
Jag skrev förra året en artikel om LKG på barn på en sida som heter Barn i fokus.
Och nu är det en kille i 20 års åldern som skrivit till mig och som delar med sig av allt jag undrar över och vill veta.
Är så glad över det, då de inte precis lyser med sin närvaro om att dela med sig av sitt handikapp.

Om ni är intresserade kan ni läsa det här:

http://barn.ifokus.se/articles/4d713f83b9cb46222d055839-artikel-lkg-lapp-kak-gomspalt#discussions-1

Av Linda Söderberg - 16 mars 2011 21:12

Hua, ännu kallare idag, -10 grader.
Men de stora åkte ut utan täcken ändå, det var ju vindstilla och sol även idag, och de behöver få lite sol på kropparna.
Mantua har kommit igång och fäller så mycket att man mockar bort stora tussar med päls i boxen. Och att ánvända borsten på henne är uteslutet, då den är full efter ett halvt drag.


Var som sagt hemma med Robin idag, men febern var borta och hon var som vanligt idag. Blir inte klok på dessa febertoppar som kommer hux flux och som försvinner lika snabbt som de kom!

Så vi spenderade dagen lite med att sätta tomatfrön.
Brukar göra det redan i februari, men har inte riktigt kännt någon lust. Men nu börjar lite vårkänsla sprida sig, och genast får man mer lust och ork till det mesta.


Kim kom hem stolt från dagmamman med både diplom och medalj från lill-vasaloppet som de hade åkt idag.


Bollade lite tankar med mamma ikväll i stallet om man kanske skulle ställa ut Harry på chamionatet i höst.
Han är så rund och fin och påminner mycket om hur Mantua såg ut i sina unga år.
Vi får väl se, mycket kan hända under sommaren.

Av Linda Söderberg - 15 mars 2011 19:53

Soligt och vindstilla. Kan det bli bättre?

Förutom att det var -8 grader på morgonen då...

Men jag släppte ut alla hästar utan täcken så de kunde stå och sola och snöbada lite och mitt på dagen var det riktigt skönt ute.


Kl 13 åke jag iväg och skodde två hästar en liten bit bort. Fick både kaffe och bullar mellan skoningarna. Alltid trevligt!

Var klar där strax efter 16 och komme hem till en liten gnällig tjej.
Robin kändes lite varm och efter tempen som visade 38,8 var det alvedon som gällde för hennes del.

Åkte iväg strax efter 17 för att sko en till häst och var hemma igen vid 19.

Så nu väntar lite kvällskäk, en dusch och en spikmatta till ryggen.
Hinner kanske sy lite grimmor också. Får se vad jag orkar, annars blir det tid för det imorgon, då jag blir hemma med Robin.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards