Finnsta PRE

Alla inlägg under juli 2011

Av Linda Söderberg - 27 juli 2011 23:40

Glädjeruset över premieringen har stilla börjat lägga sig.
Nu är bara frågan hur mamma ska gå vidare. Hon säger själv att en så bra liten häst borde avlas på, men samtidigt kan hon ju inte sälja avkommorna. Knepig situation.

Föreslog att hon kunde "låna ut" magen, men då ska man ju iaf fästa sig vid den lilla i minst 6 månader innan den åker till sin ägare.

Vi får se vad som händer, det är ju nästan ett år till dess.


Har varit iväg och skott lite i väsby och passade på att hälsa på syrran med hela familjen. När jag var färdig med jobb ( medan de var hos syrran och åt blåbärspaj som mamma gjort och tagit med sig) åkte vi till Infra City och gick på LEK och BUS
http://www.lekobusstockholm.se  och då fick man bli barn på nytt!
Oj vilket mega stort busland, med laburinter, gigantisk hoppborg mm mm
Barn kostade inträde och vuxna var gratis!
Var där och lekte i 2 timmar innan vi svimfärdiga avslutade med pizza.


Ikväll har jag tränat Semilla medan mamma tömkörde Bedelia i paddocken. Både var jätte duktiga och det märks verkligen hur de har bearbetat arbetspassen mellan gångerna.
Avslutade med en liten rid och tömkörningstur ut på grusvägen från gården och en liten liten sväng runt en hage.
Gick super. beda har börjat koncentrera sig på uppgiften istället för på bettet, och Semilla bara traskade på utan att stanna och titta på någonting.


Efter det fick Fabbe en genomgång med borsten och lite ompyssling av sår.
Han och Harry får inte gå ihop längre efter att Fabian varit för långt från sin lilla hage, och inte hann undan då Harry kom och kastade sig över honom så han ramlade omkull. Trots att han låg var Harry över honom och han fick huden bortskrapad från kinden och ett litet sår bak på låret. Som tur är så var det "bara" skrapsår, men det hade kunnat gå illa. Så nu går de brevid varandra i enskilda hagar.

Har ju mest haft Fabbe som sällskap till mina grabbar, men nu när det inte går längre så sätter vi nog ut annons på honom snart.


Sen tränade jag "busungen" Harry och han fick ett lite jobbigare pass.
Hade tagit ner alla stona från sommarhagen när vi höll på med Semlan och Beda, så de gick i hagen som ligger precis brevid paddocken.
Harry var ju tvungen att visa vilken snygging han var där han travade runt på longeringsvolten och när han sedan travade längs långsidan var det inte den där ökade fina traven precis. Det var krumnacke och mer upp än framåt för att visa damerna hur snygg han var.
Och han hade ju rätt. Men det var nog jag som drägglade mest över att titta på honom.

När vi sen kom till andra långsidan var det ju jättebråttom tillbaka till stosidan och då blev det mest galopp och små hopp. Men över lag skötte han sig jättebra och hela tiden uppmärksam på mig.


Måste ju lägga in ett par bilde på mina duktiga små ryttare också.
Först är det Robin som sitter in lilla 2-åriga Felizia och mormor som leder, och sen har vi Kim som tjatat och tjatat om att rida själv, vilket han nu fått börja med på Assmilla.
Assmilla är ju lugnet själv, den perfekta barnponnyn, men är lite väl medveten om att hon bestämmer med en sån färsking på ryggen. Hon både skrittade och travade på så länge jag var i paddocken, men gick jag ur den stannade hon och blev stående trots Kimpas tappra försök att "sparka" med benen i sidorna på henne och smacka.

     


Av Linda Söderberg - 23 juli 2011 18:05

Lastade och startade strax efter kl 9 för mamma var så sugen på att hinna se ardennrarna på premieringen och vi kom fram en och en halv timme senare, precis för att hinna se den sista ardennern gå av banan.


Utställningen hölls på Österbybruks herrgård och det var både negativa och positiva saker om stället.
Fördelen var att man kunde binda upp sina hästar under ett tak som gick längs med stallbacken, så hästarna kunde stå i skuggan och äta/vila medan man väntade. Det negativa var att det var dåligt med parkering, ingen utmärkt plats för att hämta vatten till hästarna. Dessutom var det mycket folk som kommit för att se hästarna vilket ju alltid är kul. Det som var mindre kul var att folk inte förstod att de skulle vistas bakom banden på ena sidan om visningsringen, utan det var precis lika mycket folk som sprang runt bland hästarna i "stallarna" och strax utanför, vilket resulterade i att det inte fanns något ställe att springa fram på.


Men nog om det.
Det bjöd på ett mulet väder, med små solglimtar, 24 grader och glatt och trevligt folk. Även Susanne från Gullsmyra var där, så då var det ju till och med en man kände på plats.


Beda hade stått som ett ljus hela vägen i transporten och fortsatte sköta sig jättefint på platsen.

Mätstickan var lite läskig till en början, men det gick bra då hon hälsat på den.
Hon blev mätt till 99cm mkh och 15cm i skena.

Hade sån tur att det blev några minuters drickpaus precis innan vi skulle gå in i ringen så jag sprang fram två vändor med henne innan vi gick in som första ekipage av tre.
Jag kan inte vara mer nöjd med hennes insatts idag.
Hon skrittade i en rask men avslappnad skritt och när jag bad henne om trav riktigt hörde jag hur hon stampade i marken och jag hade fullt sjå att springa jämnsides med henne. Kände mig säker på att det iaf inte skulle bli någon markbunden trav, vilket jag fått peta lite med piskan på bakbenen hemma för att få igång trampet.


Mamma som stod och såg på sa efteråt att Ronny ( domaren) hade tittat de första stegen bara för att direkt börja prata med sin medhjälpare och börjat skriva på protokollet. Så antagligen hade det gått vägen.

 

Skrittar på ring

   

  Här drar hon iväg i traven

 



Och det gjorde det. Över förväntan!

Blev placerad som etta i ringen och när jag stod framme vid Ronny och fick poängraden uppläst fattade jag nog inte att den hörde till vår lilla Bedelia.
99888 = 42p  Avelsdiplom och GI
Inte nog med att hon klarade 40poängsgränsen, hon fick två poäng till!!!
  

Typ: Utmärkt rastyp. Feminin.  9p

Huvud, hals, bog: Vackert huvud. Naturlig resning. Välformad rygg och kors.  9p

Extremiteter och dess korrekthet: Relativt korrekt  8p

Skritt: Taktmässig m god steglängd  8p
Trav: Vägvinnande  8p

 

Dessutom delade hon dagens pögsta poängrad med klasstvåan, om inte de hästar som startat innan vi kom till platsen ( nordsvensk, fjordhäst och ardenner) fått högre poäng.
Shettisarna kammade hem flest avelsdiplom ( som vanligt  ) jämnfört med övriga raser som var gotlandsruss, connemara och welsh mountain sek A.


Fick inget bra uppställt kort på Beda under dagen och när vi väl var hemma var hon på tok för trött för att modella framför kameran, men här kommer iaf en halvtafflig bild på vår lilla storfräsare.
 




Av Linda Söderberg - 22 juli 2011 22:43

Vaknade strax innan kl 5 av att hela himlen öppnade sig och det lät som om det försökte hamra sig in genom taket! Jösses vad det regnade. Började genast fundera på om hästarna skulle få frukost inne, men det lugnade sig ganska snart ute. Men det kom iaf 10mm under 1½ timme.

Beda fixade såklart en lerinpackning under fm i hagen, men det var väl inte hela världen då hon skulle duschas ikväll. På em fick de byta till sommarhagen och
så lagom till premieringen så går det lilla hästkräket och drar kroppen mot varenda gran hon hittar!
Hon var kådig på bägge sidor och till och med uppe på ryggen!    .
Syns inte så bra på bilden, men alla streck är kladdig kåda.
Så det blev duschning, fintrimmning av käklinje, öron, hovar, och utredning av man och svans innan vi kände oss nöjda.
Tyvärr sitter kådan där den sitter och jag får väl hoppas att inte det blir den avgörande faktorn gällande diplom.
De måste ju trots allt få vara hästar som kan klia sig bland träden i sommarhagen.
Gömt henne under ett svettäcke, så kådafläckarna inte syns...
Undrar om man kan visa henne så imorgon, man ser ju linjerna ändå  .
Håll nu tummarna att det går vägen! 

Av Linda Söderberg - 20 juli 2011 22:44

Började dagen efter morgonrutinerna i stallet med att slå på en framsko som Mantua hade trampat av sig.
Hon sprang som en dåre i förrgår när det regnat och blivit lite halt i hagen, då hon tröttnat på all broms och hundratals regnflugor som gjorde hela hennes huvud svart, så det var nog då hon drog av sig skon.
Såg igår att den ramlat loss, men fick ingen tid att slå på den med två barn som bara bråkade med varandra hela tiden. Men idag hade Fredric "semester" och jag fick då lite avlastning.


Em fick jag äntligen Fredric att ta tag i vårt staket som legat målat nere i källaren i tre? år, men som han inte velat sätta upp pga att jag sagt att det ska vara gult.
Hade ju helst velat ha det vitt, men det tokvägrade han gå med på.
Det blir ju smutsigt så fort...
Så han målade det gult, men satte sen aldrig upp det.
När det väl kom upp ( hann knappt med halva idag) blev det inge bra alls.
Förra året målade vi om garaget till en ljusare färg och nu matchade inte staketet längre!
Så allteftersom Fredric spikade upp staketet, så gick jag efter och blaskade på ny färg.  Vad säger man...Det är ju tur man har något att göra!


Nu på kvällen har mamma och jag tränat lastning med Bedelia. Men det var helt "onödigt", då hon gick raka spåret rakt in i transporten. Duktig flicka.

Sen sprang jag några vändor med henne och även det gick super.


Mamma "ledde" mig ett varv i paddocken på Semilla och sen kopplade hon loss, så vi fick klara oss själva. Bortsett från att hon gärna ville stanna där Beda stod uppbunden utanför paddocken så kan jag inte vara mer nöjd.
Det gick så pass bra att jag t om provade på att trava ett par långsidor. Så kul!!!

Nej, nu ska jag svara på några mail och krypa till kojs.
Natti natt.

Av Linda Söderberg - 17 juli 2011 21:24

Som rubriken lyder har jag blivit tilldelad ansvaret att hitta sponsorer till PRE championatet på Strömsholm i september.
Själva sponsorbrevet blev klart idag och första sponsorn är redan fixad
Men är det någon som känner att de vill sponsra så är de mer än välkomna att kontakta mig.


Har anmält mig till en clinic i Strängnäs där man får lära sig allt från trimning till visning för hand, samt ridprov och hantering av unghingstar upp till vuxen ålder.
Tänker ta med mig Harry, för att han ska få en liten träning innan championatet.
Kan vara nyttigt för både han och mig.
Ska bli kul att få lära sig av någon som verkligen kan, då jag själv har lärt mig genom att titta på andra som visat sina hästar på utställningar.
Misstänker at man kommer få massor av tips och råd.

Instruktör är Francisco Javier Del Aguila Lopez från spanien.


Mantuas sår är snart helt läkt och svullnaden är i stort sett borta.
Avslutar med mina två fyraåringar, Mantua och Robin.
Hon är bra mallig när hon sitter där uppe och rider själv när vi går till hagarna.
Vad ska det bli av henne?

 

Av Linda Söderberg - 14 juli 2011 10:04

Semilla har ju inte blivit sutten på något på en vecka nu då min hjälp ( mamma) var iväg på sem och sen har det varit jobb och inga barnlediga dagar, men igår fick jag egentid med hästarna.


Eller jag måste ju berätta om mina barn tidigare under dagen först...
När jag skulle byta hage på stona strax efter lunch så har min lilla Robin fått för sig att hon ska rida stor häst nu!
Och eftersom Mantua inte har någon man att håll i sig i så slog jag ett grimskaft om halsen på henne, på med säkerhetsväst och hjälm på Robin och så hivade jag upp henne på Mantuas rygg.
Hon såg inte stor ut där uppe kan jag säga!
Men jag har väl aldrig sett en lyckligare tjej när jag gick där med Semilla i ena handen och Mantua i andra på väg till hagen en bit längre bort.


Sen skulle jag hämta shettistjejerna och Kim red helt själv på Assmilla med ett par tyglar fästa i grimman, medan Robin fick sitta in Felizia!
Hon har bara haft Robin på ryggen en kort stund i hagen tidigare medan jag höll i henne, men nu skrittade hon så lugnt och fint brevid Bedelia på vägen till hagen med en liten ryttare på ryggen!


På kvällen fick jag som sagt lite egentid med hästarna och mamma och jag tog Fabian och Harry på en 2,5km lång promenad. Mamma tömkörde och jag gick och tränade lite på uppmärksamheten och vart han ska befinna sig när vi går.
Hela vändan gick jättebra, bortsett från ett par helomvändningar från Fabbe när det var något tittigt längs vägen, typ får med ett par lamm.
Harry å andra sidan bara lunkade förbi som om han sett sånt sen han föddes!
Han blev skrämd av något när vi gick mellan ett par gårdar, vet inte vad det var, men han gjorde en liten burnout för att direkt komma på att han inte fick passera mig. Duktig häst!
Även korna som går längs med vägen passerade vi utan konstigheter.

Sen var det Semillas tur.
Longerade några varv och hängde över sadeln medan vi skrittade en halv sida i paddocken. Satte sedan upp och sen skrittade hon i frisk skritt i bägge varven och styrdes av mina tygeltag, med mamma en bit ifrån med en slak longerlina.

Inte en tendens till att känna sig osäker eller spänna sig för något.


Bedelia tränades sedan inför premieringen i både uppställning och trav. Hon är så otroligt lättlärd. Vi körde en ökad trav över stallplanen ( det dammade så i paddocken) och så fort jag tog lite i grimmskaftet och sa pro så stannade hon, vände och så full fart igen åt andra hållet. Ingen seg igångsättning där inte!
Och lika fort kommer hon ner i en avspänd med frisk skritt och ställer sedan upp sig.
Vilken pärla hon är.


Konstaterade bara efter kvällens träningar att det finns nog inget bättre än lättlärda och vänliga PRE hästar och shettisar.

 

Tränade ställa upp Harry lite, men vi fick aldrig till bakbenet. Blev en dålig bild då klockan visst skenade iväg och solen var på väg ner..

Den här kompisen har mamma räddat flera gånger men nu hade han gömt sig under en sko i hallen och dött. Kolla in storleken mot tummen! Och då är nog ändå det här en av de minsta bålgetingarna vi sett.   

Av Linda Söderberg - 12 juli 2011 22:30

Var iväg till dalarna idag och skodde 4 hästar och verkade 2.
Letade som en dåre efter barnvakt i måndagskväll då jag glömt att barnen faktiskt inte skulle till dagis då jag skulle iväg på tisdagen ( idag) och sko.
Men som vanligt har jag världens bästa granne som räddade mig.
Regnade halva dagen där uppe och gav mig fanken på att det säkert inte kommit en droppe hemma, men jag tror nog vädergudarna såg min regndans, för vi har fått hela 5mm regn hemma .
Inte mycket, men bättre än ingenting.


På vägen hem ringde Jocosas ägare ( jocosa var min första PRE) och undrade lite över championatet. Hon var sugen på att anmäla henne, men tyvärr är ju inte det möjligt, då hon inte haft något föl än.
Ska kolla med de som håller i pausinslag på championatet om de hittat några, för annars var de mer än villiga att ställa upp och visa vilken fin hopptalang de har.


Har även fått rätsida med Harrys ägarkort!
Cristina som jag köpte av trodde hon hade skickat det, men det visade sig att det var en annans ägarkort på en annan häst hon sålt , så snart kommer nog Harrys ägarkort, så vi äntligen kan göra ett "riktigt" ägarbyte.
Och anmäla till championatet.


Drog igång den gamla harven till dator där underlaget för hemsidan ligger och böt ut lite bilder på Felizia, Bedelia och Semilla på resp sidor.

La in poängen på märrarnas utställningsresultat och aktiverade Harrys sida.
Hann inte lägga in någon info om honom, för när jag laddat upp de fem bilderna hade jag suttit där i två timmar och var redo att skjuta datorskrället, så det får bli en annan kväll.

Av Linda Söderberg - 9 juli 2011 19:10

Var till grannen i torsdags och skodde hennes häst på kvällen. Då, kl 18 var det 24 grader ute så man dog ju inte när man skodde.
En "ingift" släkting till familjen hade stallat upp sin häst där också, vilket visade sig vara en PRE ! Så den måste man ju luska lite om...  


Skyndade mig hem efter massa prat och kom lagom hem till telefonmötet som skulle vara kl 20 ang arbetsfördelning på championatet. försökte koppla upp mig utan resultat bara för att få ett mail 10 minuter senare att det var inställt pga för få deltagare.


La om Mantuas sår i går och det måste vara någon mirakelgel i kompressen, för nu var inte såret mer än 1cm i diameter och svullnaden hade gått ner till hälften!
Åh, så skönt. Då blir det championat för hennes del iaf.


Idag har stona gått över i en ny sommarhage. De har redan avverkat två hagar, men då vi verkar vara de enda som inte får regn, så har ingenting vuxit upp igen efter att de betat av hagarna.
Och det verkar enligt väderprognosen som att vi inte ska få regn på två veckor framåt heller.


Kommer ihåg för ett par år sedan då vi hade ännu värre torka, då var betet slut redan i slutet på juni och de fick äta hö resten av sommaren.
Tror jag ska gå ut sent ikväll när folk inte ser mig och dansa regndansen...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards