Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2013

Hälsat på min oslipade diamant

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.
De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis,
så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på att se ett ridpass
med min fina svarta hingst.
Sarah har gjort ett jätte bra jobb med honom och jag njöt i fulla drag av att stå och se dem.
Det är lite kvar som behöver jobbas på i galoppen men förhoppningsvis släpper det nog snart.
Bjuder på en hel del bilder från idag. Tyvärr var det mulet ute, men ändå så pass mycket motljus från fönstren
att det inte gick få bra skarpa bilder.
Vi får ta det utomhus nästa gång, men ni ser på ett hum hur det såg ut...

       


När vi kom hem halv elva var det "morgonkaffe" ( som man längtat efter sedan kl 8) och mockning.
Trodde vi hade gott om tid men när stallet var sopat och klart blev jag lite halvstressad
när jag insåg att klockan redan var 12. Och vi hade tid hos veterinären 12.30
Nu tar det iof inte mer än 10 minuter att åka, men då Semilla skulle åka med Chiquilla så visste man ju inte alls
hur det skulle gå, och stressa dem ville jag inte.


Semilla klampade bara rakt in och stod sedan där som ett ljus.
Chiquilla tyckte rampen var väldigt konstig och ville inte alls ställa några hovar där!
Tog en longerlina som jag spände från transporten på utsidan som lite "vägg"stöd och sedan bokstavligt lyfte
jag upp framhoven på rampen .
Sedan nästa framhov och fortsatte sedan med bakhovarna osv tills hon stod inne i transporten.
Kan säkert tyckas låta konstigt, men under hela denna tid var hon hur lugn som helst
och ingen tanke på att gå bakåt  

Transporten dit gick jättebra och Semlan lastades ut bak medan "Chickan" fick gå ut genom rampen fram.

Inne på kliniken var det lite liv och rörelse då det var fler hästar och även en hovslagare som stod och bankade,
Men det berörde inte någon av mina hästar utan de stod som ljus båda två under undersökningen.
Till och med veterinären kommenterade hur lugna och fina de var :)
Besöket var snabbt avklarat och den här gången gjorde Chiquilla en antydan till att vilja gå in själv i transporten
men fick lite hov-lyft-hjälp de första stegen innan hon gick in.
Men jag tyckte hon var jätte duktig iaf för att vara första gången.


Hur det gick...
Semilla visade sig vara dräktig, nu på 73 dagar.
Har inte kännt någon panik att kolla henne då hon iaf inte skulle betäckas om ifall hon visade sig vara tom.
Tyckte det blev tillräckligt sent ändå med betäckningen.
Sen passerade vi 45 dygn och lite till    och när jag väl bokade in ultraljudet på henne blev det dubbelbokat
och krockade med fölinskrivningen.
Men men... Nu är det gjort.

Måste säga att Onis gör ett väldigt bra jobb. Alla ston som hittills blivit betäckt med honom har blivit dräktiga på
första brunsten!


Såg att startlistorna kommit ut för championatet idag oxå.
Ett starkt startfält med många fina hästar är med. Ska bli så kul :)
Bara 1½ vecka kvar nu.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Av Linda Söderberg - 5 oktober 2013 20:58

Skrev nyss ett inlägg som bara försvann!           Gårdagen bjöd på ett underbart soligt väder och jag beslutade mig för en ridtur på åkern med Mantua och Donsella.Hon är ju inte riden sen...oj, läääänge sedan, men idag var jag bara så sugen.Sadl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards