Finnsta PRE

Alla inlägg under november 2012

Av Linda Söderberg - 22 november 2012 21:36

Nej, jag har inte dött än, men det är inte långt ifrån. Livet går i moll just nu. Allt är grått, grått och lerigt. Solen ser vi en gång varannan vecka och då känns det som man kanske kan tänkas leva vidare, men redan dagen därpå är det grått och trist igen.
Jag är så deppig den här årstiden och har ingen lust till någonting.
Nästa helg kommer det förhoppningsvis kännas lite lättare när man får ta fram adventsljusstakarna och de har även lovat lite minusgrader till slutet av nästa vecka.


Märrarna har sakta börjat runda på sig lite om magarna och om en månad kan man nog börja känna att det rör sig lite i magarna. Det är ju så mysigt att stå och krama en stor mage och känna att det är en liten föling där inne  .
Har redan börjat figurera lite i vad det blir och jag TROR att Semilla får ett svart stoföl medan Mantua bär på ett brunt hingstföl. Det är vad jag utgår på deras beteende, men man kan ju aldrig riktigt veta.
Lite roligt är att det redan finns spekulanter på Mantuas föl.


Onis har provat på löshoppning ordentligt nu. Tidigare har han fått skutta över upphöjda cavalettibommar bara när vi longerat, men förra veckan gjorde jag iordning ett riktigt hinder.

Stilen var väl inte den snyggaste, men det kan man ju inte förvänta sig efter en gång heller, men viljan och glädjen var
på 110% !
Han sprang, hoppade och kom fram till mig för att få lite beröm, sen sprang han iväg och gick an på hindret igen och igen och igen.
Även när jag plockat bort linor och infångare fortsatte han att springa runt och hoppa!
Så när jag även plockat bort bommarna såg han bra kul ut när han sprang runt hinderstolpen gång på gång  .
Vi får nog lägga in lite hoppning i veckorna framöver.


Hönshuset är nu färdigbyggt och ska målas invändigt i helgen, sen ska vi skruva upp lite reden bara så får hönsen flytta in med några tuppar medan resten an tuppgänget ska slaktas. Tur vi köpt en frysbox för den lär bli full med tuppar!


Fick en extra trevlig utgift när jag var på bilprovningen förra veckan oxå. Bilen var jaginte ett dugg orolig för, men det blev ett nedslag som jag måste återkomma och visa upp efter att det är fixat.
Och jag har bra svårt att ta det felet! Den gick inte igenom pga för svaga halvljus! Herregud, den gick ju igenom med dem ljusen förra året! Och de har inte ändrats. Det är ju inte någon språjlans ny bil, men det är ju inte såå dåliga lysen på en -06:a

Hade även med mig transporten som visade sig ha fått en ordentlig rostspricka i hjulaxeln samt att hjullagret glappade på den andra axel, så det är nu utbytt och nytt och nu väntar jag bara på den där hemska räkningen.
Ja,ja, nu vet jag att hästarna åker säkert iaf.


Var iväg till Gullsmyra stuteri i helgen och höll en läderkurs för åtta hungriga deltagare. Det var allt från svanskappor till träns och grimmor som gjordes. Ett gäng väldigt flitiga deltagare, mycket prat och fika. Kunde inte bli bättre.


Kattungarna skulle ha hämtats förra helgen egentligen, men de hade inte hunnit få tid för chippmärkning och vaccinering än, men nu är det klart och på lördag kommer de!
Sen är frågan hur mycket kattungekänsla man kommer få, för de verkar vara riktiga bestar!   1640gr väger den större och 14??gr väger den andra. Och då är de bara 13 veckor!
Vår förra katt vägde nog som mest 2,5kg som vuxen.
Dessa två är fullvuxna vid 5års ålder och den större av dem kommer nog väga upp mot 10kg!
Väg upp en höpåse med 10kg och känn. Det är MYCKET för en katt.


Ska försöka hitta lite livsgnista igen och uppdatera snart igen.
Måste redigera lite bilder som ligger på andra datorn och lägga ut oxå.


Ha det bra så länge där ute i geggan!

Ovido - Quiz & Flashcards