Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 7 maj 2013

Intensiv natt

Av Linda Söderberg - 7 maj 2013 21:58

Nu har jag äntligen någonting att blogga om igen.
Bortsett från allt jobb inom hovslageriet har jag väl egentligen inte haft något att skriva om bortsett från vårt kalla väder under mars och april.


Nu till något nytt...

För en vecka sedan var Semilla beräknad för nedkomst med sitt föl. Bara över en natt slutade hon att äta sitt kraftfoder och åt mindre av sitt natthö. Även intaget av vatten minskade för var dag, vilket jag ser då jag vattnar genom hink för att ha koll på intaget.
Sista dagarna har hon bara druckit 1-2 liter under natten och bara fått i sig ½kg hö, vilket inte känts jätte roligt.
Hon har heller inte varit jätte stor och inte fyllt ut ljuvern speciellt märkvärdigt, så det kändes bra när jag mjölkade henne lite igår kväll och såg att mjölken blivit vit.

Mantua däremot som var beräknad till igår har hela tiden varit STOR och med en ljuver som värsta mjölkkossan!
Och även hon hade fått vit mjölk igår.

Efter en hel veckas vakande med en klocka som väckt mig var 40:e minut hela nätterna kände jag att det kanske skulle närma sig ett slut.
Gick och la mig 23.30 ,tittade till hästarna på monitorn för att konstatera att de stod lugnt och tuggade hö, så jag beslutade mig för att ta lite sovtid och ställde klockan på mobilen till 01.00
Vaknade med ett ryck kl 02 och undrade varför inte telefonen ringt! Kastar ett snabbt öga på monitorn för att se bägge ligga ner ( vilket de gjort flera gånger varje natt). Sen ser jag Semilla resa sig och att det ligger kvar NÅGOT SVART i boxen som börjar sprattla!!!
Samtidigt som jag kastar på mig kläderna skickar jag ett sms till mamma "FÖL" och springer ner till stallet i foppatofflorna!
Och mycket riktigt så ligger det en svart blöt liten föling inne hos Semilla. Efterbörden var redan ute och intakt.


Lagom till den lilla börjar försöka stå på sina vingliga ben, ser jag Mantua som står i boxen brevid ta ett varv för att sedan lägga sig. Mycket riktigt, även hon börjar sin fölning.
Redan efter 15 minuter hade vatnet gått och fölet var ute! Hon hade däremot inte tid att ligga kvar, utan ställde sig upp direkt, struntade helt i sitt föl för att sedan ställa sig och äta hö!
Fick torka torr den lilla innan den började ställa sig upp och leta mat. Mantua lät den lilla söka efter mat och äta men speciellt intresserad var hon inte av den lilla.
Hon var mer intresserad av Semillas lilla föl och deras små mumlande med varandra!

Det märktes att Mantua var irriterad på blåsan som hängde kvar där bak och efterbörden som inte ville komma ut, och jag undrar om inte det var en bidragande faktor till att hon brydde sig så lite om fölis.
Efter några timmar tog jag ut och longerade henne utan sitt föl för att stressa henne lite vilket resulterade i att lite mer kom ut och avföring, men den satt fortfarande fast.
Så till slut ringde jag ut veterinären och hon hann precis komma in i stallet för att se när hon släppte efterbörden!
Nu hade den suttit i 7 timmar och hunnit bli lite brun och lukta lite illa, så pencillin sattes in samt medel för att dra ihop livmodern.
En spolning väntar imorgon oxå för att vara på den säkra sidan.


Nä, nu har jag precis sprutat Mantua igen och ska fortsätta så var 6:e timme, så jag fortsätter mitt skrivande imorgon.
Nu ska jag ta igen lite sömn för snart har jag ingen aning om vad det är för dag ens. Det har inte varit mycket sömn på sistonde...


Natti natt

 
 
Gullsmyra Stuteri

Gullsmyra Stuteri

7 maj 2013 22:56

G R A T T I S ! ! ! ! ! !

http://www.gullsmyrastuteri.se

Linda Söderberg

8 maj 2013 12:38

Tack Susanne

 
Ingen bild

Annika

8 maj 2013 10:03

Fick oxå en bebis i Natt efter Selecto O Seddan. En Hingstunge. Sitter o funderar på namn

Linda Söderberg

8 maj 2013 12:37

Åh va kul :) Grattis!!
Hoppas allt gick bra ( har inte hunnit in på fb och kollat läget med alla som väntar föl)
Ja, det var det där med namn...! Här kallas de för lilla brun och lilla svart så länge :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Ovido - Quiz & Flashcards