Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 30 juni 2013

En bit av mig fattas

Av Linda Söderberg - 30 juni 2013 11:09

Återigen var det länge sen sist...  , jag måste skärpa till mig!

Sist skrev jag ju om att min gamla hovslagare hade blivit sjuk och blivit inlagd. Samma dag som jag skrev det inlägget drog han sitt sista andetag.
Kan inte låta bli att vara arg på honom då vårt sista samtal med varandra bara var några dagar innan och jag sa att jag inte kunde ta över hans kunder där uppe i dalarna. Det blir för långt att åka. Sen orkade han inte prata längre...
Känner mig så snuvad på något vis då jag önskat att sista samtalet hade handlat om något annat.
Jag har iaf tagit över hans kunder runt U-väsby och knivsta så det känns som jag gjort honom någon tjänst.

I 18 långa år har jag kännt Leif Hörberg och det hela började med att jag tog en lektion för honom i hoppning och han sa efter att tittat en liten stund på min ridning " Så där kan du ju inte rida! Du förstör ju hästen!"
Det var Leffe. Rak på sak. När man väl fick belöning, då hade man verkligen gjort sig förtjänt av den!

Leffe var banbyggare upp till svår hoppning, tränare (och aktivt tävlande själv i yngre år), uppfödare och hovslagare.
Man hade allt i honom och var det något man undrarde över oavsett vad det gällde hästar så ringde man honom.
För 5 år sedan började jag gå som lärling med honom och under tre år utbildade han mig till hovslagare och ända fram till maj i år har vi fortfarande åkt tillsammans för att hjälpa varandra när det varit många hästar eller jag behövt hjälp med någon trasig hov. Han hade varit hovslagare i 38 år! Vem mer har hunnit få så mycket kunskap och erfarenhet som han?!


Jag skulle önska att han hunnit skriva en bok, och jag själv skulle kunna skriva en hel bok om bara våra år tillsammans, antingen älskade man den mannen eller så tyckte man inte om honom alls pga han rakhet/ärlighet.
Vi har varit osams många, MÅNGA gånger...Men jag älskade den mannen.
 


Nu hade jag ju tänk att jag skulle skriva om lite mer som hänt här sedan sist, men nu dök grannjäntan upp och ville rida med Robin. Så nu plötsligt blev det ingen tid för bloggandet...IGEN.
Lovar att blogga någon gång under dagen idag iaf, även om det hinner bli kväll.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Ovido - Quiz & Flashcards