Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2013

Det blir nog inget...

Av Linda Söderberg - 8 augusti 2013 21:37

Jösses, det har varit mycket senast tiden, skoningarna ökar och ökar och jag har fullt upp. Har varit lite halvbökigt under de fyra veckor som fritids har varit stängt, dvs de fyra veckor mina barn har fått ha sommarlov!
Nu tänker säkert många att "Oj, får de bara fyra veckor sommarlov", men saken är att de till och med har tröttnat på att vara lediga. De har längtat till fritids och alla sina kompisar.
Det är ju även tur jag har en väldigt hjälpsam mamma som kan hoppa in och hämta barnen från fritids då jag åkte på jobb kl 9 imorse och kom hem 10 timmar senare...


Lite saker har vi hunnit med med barnen iaf, silvergruve-besök, gröna lund och senast i tisdags var Kim med faster på skansen och allsången.
Han var även med några sekunder på tv från allsången, så enligt han själv är han nu en tv-stjärna!  


Det är läskigt vilken torka vi har här. Varenda buske slokar och har börjat torka, gräset är inte klippt sedan en vecka innan midsommar och är gult på flera ställen sedan flera veckor tillbaka. Även massa träd har dött i torkan.
Jätte tråkigt. Hästarna började stödfodras för flera veckor sedan och nu går de på full giva. Det finns ingenting kvar i hagarna.
Tror inte jag varit med om någon sådan här torka så långt bak jag kan minnas.


Vad beträffar märrarna så går de mest och lullar i hagen. När de väl börjar springa som tokar och inte vill sluta måste jag ut och antingen ta in dem eller försöka få tag på den förbannade styngflugan som försöker lägga ägg på dem, för det är av den anledningen de springer!
Tänkte första gången att de slutar väl, men när fölen sprungit så de var alldeles svettiga av att hänga med sina mammor så fick jag ha ihjäl flugan.
Som tur är har det bara varit fyra stycken nu i sommar...


Vad beträffar ombetäckningarna så går det lite si och så.
Ingen (!) av märrarna visade fölbrunst och inte kommande brunst heller och jag väntade och väntade, testade med Onis och Semilla ville mest döda honom och Mantua pratade bara lite men var mest likgiltig.

Till slut tog jag ut veterinär och undersökte dem båda.
Semilla stod med ett fyra cm stort ägg och blev igångsprutad. Hon kom i brunst två dagar senare och betäcktes två gånger. Allt gick så galant och Onis har verkligen lärt sig hur han ska agera. Han är så försiktig och snackar och har ett långt förspel innan han går upp på mitt komando. En riktig gentleman.

Mantua visade aktivitet och stod med flera små ägg vid undersökningen, blev igångsprutad utan att hon kom i brunst. Hon var väldigt snackig med Onis (fast det är hon alltid..) med viftade bara på svansen utan brunst. Efter en vecka sprutade jag henne en gång till och även denna gång utan brunst.
Veterinären sa att om hon inte kommer i brunst efter andra sprutan så vill hon helt enkelt inte.
Börjar fundera på om det finns något samband med att hon är född så tidigt (8/1) och börjar sin brunst redan i feb/mars. Om hon inte vill brunsta så här sent.
Tycker ju att hon borde brunstat efter fölningen, men om hon kom av sig då hon blev sköljd pga efterbörden som satt kvar rätt länge.
Många tankar och funderingar har man ju. Men det verkar luta åt att kommer gå tom i år och då kommer jag lägga betäckningen riktigt tidigt nästa år på henne.


Fölen växer så de knakar och de har blivit så otroligt snygga! Och röra sig kan de garanterat oxå, men det vore väl nästan konsigt om de inte skulle kunna med dessa föräldrar och stamtavlor!
Igår blev de tre månader. De kommer att vara till salu men jag har inte bråttom med att sätta ut dem då de är riktigt fina. Men skulle rätt person vilja köpa redan så...


Onis funderar jag på om han ska få åka iväg på vidareutbildning där han var på inridning. Jag har alldeles för mycket att göra just nu och det blir lite si och så med ridningen. Tänkte även höra med Sara, som hon heter, om hon kanske kan tänka sig rida honom på championatet oxå.
Vi får se.


Nu ska jag sitta en stund och slappa då det gått i ett idag.
Vi hörs!

 
 
Ingen bild

Rebecka

8 augusti 2013 22:37

Kul att läsa Linda och idag har det regnat som attans i Väsby, håller tummarna för att det når er! Krama barnen och alla andra i familjen!

Linda Söderberg

9 augusti 2013 13:55

Yes ! Det kom hit också :D
15 mm regn fick vi. Så nu får sommarhagarna vila någon vecka så får vi se om det hinner ta lite fart på nytt igen.
Kram på er.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards