Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 22 september 2013

Så var det anmält

Av Linda Söderberg - 22 september 2013 21:45

Jag är värdelös på att uppdatera bloggen. Tycker det inte händer så speciellt mycket att skriva om bortsett från allt vardagliga för att sedan vara så mycket att jag inte vet vart jag ska börja skriva  .


Vi börjar där jag slutade förra inlägget... Ingen av märrarna brunstade ju som sagt, och om de gjorde det så var det en tyst brunst, fast ingen var heller intresserade av Onis för den delen heller. Semilla kom iaf i brunst och blev betäckt efter en igångsprutning men med mantua ville det sig inte. Trots att vi sprutade henne två ggr ! Då det nu blev så sen betäckning så brydde jag mig inte så mycket om att ultrljuda henne iom att jag inte tänkte betäcka om ifall hon inte tog sig, men nu är det en undersökning inbokad på fredag i kommande vecka då vi passerat en bit över 45 dygn.


Onis blev ivägkörd för en månad sedan till De Wilde dressage där han kommer tränas under ryttare fram till championatet. Det blir även Sara som kommer få rida honom då. Längningar och exakta galoppfattningar sitter inte riktigt än men det är ett tag kvar och jag är bara glad om han klarar ridprovet skapligt bra. Har kanske tagit det lite väl lugnt med hans utbildning då han skadade sig ordentligt efter inridningen vid en transportolycka och han i stort sett ställdes av helt då jag var livrädd att han inte skulle bli bra. Men nu kör vi och håller tummarna. Det kan ju bara bli bättre och bättre  .

Även Mantua och Semilla är anmälda till championatet i år. Ställde ju inte upp med någon häst förra året när Onis var skadad så nu blir det full styrka.

Har gått och väntat på att Onis sista föl för året skulle födas också, i slutet på juli. Väntade och väntade men hörde inget. Ägaren sa att det sparkade hej vilt i magen så vi väntade. Och väntade. En vecka över tiden, två veckor, tre, fyra... Vid en undersökning visade det sig att stoet var tom  . Hon ultraljudades tidigt i dräktigheten och då fanns ett foster, men sedan någon gång har hon kastat och ägaren var så glad över sitt kommande föl att hon förmodligen fick tarmrörelserna till att vara fosterrörelser. Så tråkigt. Det hade blivit en mycket lyckad kombination. Men vi gör ett nytt försök i vår.

Jag har även hunnit med att bli moster! Den 11 september kom Freja och Anton till världen.    Var förbi och hälsade på dem tidigare i veckan och man har svårt att fatta att sina egna barn också har varit så små. Man kan ju gå runt och bara snosa i nacken på dem hela dagen! Finns inget som är så mysigt och luktar så gott.  

Grattis syrran till två underbara barn och sömnlösa nätter  . ( Fast det är det värt...)


Den här helgen har vi ägnat helt åt vedstapling. Hela vinterns förråd skulle in och 40 kubik ved senare måste jag säga att man både är trött på dessa träbitar men att det känns otroligt bra efteråt. Gaius hjälpte till att övervaka från vedtranspotören...  

Imorse tog vi iof en kortare paus från vedjobbet för att leverera en liten häst. Grattis Helena till en riktigt rolig blivande kör och barnponny!  

Vi hann precis klart med arbetet idag och när allt var klart och maskinerna var undanplockade stormade det upp och kom en störtskur. Efterår kunde man se den här fina bågen som ser ut att slå ner i stalltaket.  

Nu i veckan väntar vaccination av föl, fölinskrivning och dräktighetskontroll. Mycket spännande. Hoppas även på att få tillbaka min dator som varit borta snart två veckor då hela jäkla hårddisken kraschade! Och den var bara lite drygt ett halvår gammal ! Visst, vi har en till dator, men på den har det hänt något, så varje gång man startar internet så hänger sig hela skiten. VARJE gång. Datorer är bra när de fungerar, men så fort det krånglar vill man mest hiva ut den genom fönstret utan att hinna öppna det först!
Avslutar och bjuder på en dimmig höstmorgon.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards