Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 7 juni 2012

lite tungt

Av Linda Söderberg - 7 juni 2012 22:18

Så har även Mantua sagt ifrån och är alltså färdigbetäckt, så i slutet på månaden får jag veta om de tog sig eller ej.
Jobbig väntan!


Var några gårdar bort och skodde häromdagen och pratade lite med hon som hade hästarna. Hon jobbar på en särskola i stan och hon fick titta på Robins papper ang begåvningsutredningen och vad förskolepersonalen skrivit om henne.
Hon lånade även med papprena till jobbet och ringde mig idag och meddelade att det finns ingen tvekan till att Robin inte skulle börja hos dem. De menade på att även om hon skulle få 100% resurs i skolan OCH gå särskolans kursplan i vanlig skola, så är frågan om hon grejar det då koncentrationssvårigheterna kan ställa till det.
De kommer bli 54 (!) barn som börjar i förskoleklassen....

Och det klart jag vill det bästa för min lilla dotter, men samtidigt behöver hon umgås med "vanliga friska" barn, då hon iaktar och tar efter enormt mycket. På en särskola känns det som att det kan hämmas just med den sociala biten.
Men jag undrar om man inte ska ge det en chans iaf i vanliga skolan. Det är ju ändå bara förskola.
Och jag kommer kämpa med allt jag har för att hon SKA få 100% resurs. Sen kan de gnälla bäst de vill med att det kostar för mycket pengar. Det är upp till dem att lösa så Robin lär sig något i skolan.

Ni som inte hängt med så visade begåvningstestet att Robin låg avsevärt under godkänt i logiskt tänkande och mycket mycket mer. Psykologen som gjorde testet sa att såg man på den biten av testet så var det enbart särskola som gällde för Robin. Men i och med att Robin ändå förstår så pass mycket ( kan kommunicera med) och ett stort ordförråd mm, så även om hon låg väldigt lågt ( knappt godkänt) gjorde det att hon inte hade rätt till särskola.
Särskolan i sig menar på att enbart att hon är född med en missbildning i hjärnan gör att HON HAR RÄTT till särskola!


Känner mig så kluven. Tror inte ni kan fatta hur jobbig en sån här situation är. Och va glada för att ni slipper!


Robin hade iaf avslutning på dagis ( JA! jag VET! Förskoleklassen) idag och farmor följde med för att lyssna när barnen sjöng och fick presenter. Efter det var det korvgrillning och picknic på gräset medan barnen sprang runt och lekte i solen som för första gången på läääänge bjöd på värme.
Min lilla tjej i blå klänning.

 

Fick medalj och en jordgubbsplanta.
 

 
 
Linda E

Linda E

11 juni 2012 21:15

Oj ett så tungt funderande du har...Det är ju det bästa man har sina barn ,och man vill ju ge dom de bästa förutsättningarna dom kan få...Men HUR ska man veta vilket det är jämnt??
Men jag tror du fixar det , är ju bara och prova! och var envis ,dom ska inte få den lättaste utvägen jämnt kommunen..
Ha en skön misommar !!
Kram från oss i norr

http://www.trollans.com

Linda Söderberg

11 juni 2012 22:37

Ja det tar på krafterna, och oftast måste man slåss för att få det man vill. Inget är ju gratis och enkelt när man behöver hjälp :(

Ha en skön midsommar ni med och grattis till dina fina föl :)
Hoppas vi får lite värme till midsommar oxå...

 
Stina

Stina

17 juni 2012 09:29

Jag har en son som fyller 18 iår som har utvecklingsstörning, ADHD och autistiska drag.
Jag vet vad du går igenom !
Han gick vanlig förskoleklass - kaos - och sedan låg och mellan i vanlig skola ( särskolans kursplan ).
Vi var oxå emot ren särskola med tanke på den sociala utvecklingen.
Problemet var att han aldrig fick några kompisar utan alltid var utanför och den som hade svårast med allt.
Han var annorlunda.
I högstadiet fick han börja i ren särskola, jag var fortfarnade emot det, men ack så fel jag hade.
Han fick kompisar och helt plötsligt var han bäst i mycket.
Han blev en klippa i lagsporter och spelade hem guld till skolans bandylag.
Han kom på andra placering i distriktstävlingarna i friidrott och OJ ! vad han utvecklades !
Samordnarna såg till att han kom i en klass med barn i hans nivå så dom hade utbyte av varandra och först då insåg jag vad fel JAG gjort som kämpat för vanlig skola !
Idag går han gymnasiet på träningsskola i en klass med ungdomar på hans nivå, han har massa kompisar och har även hittat en flickvän.
Rummet pryds av diplom och vinster i olika idrottssammanhang, tänk att han var så duktig på idrott =)

Jag tror på att prova sig fram och se,det måste kännas rätt, men var inte så rädd för särskola - för oss började utvecklingen när sonen började där !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Linda Söderberg

19 juni 2012 17:23

Tack Stina för ditt svar :)
Känns skönt att höra från andra hur de valt/gjort och ställningen till allt.

Precis som du gjorde jag när det stod mellan dagmamma och förskola för barn med resursbehov.
Trodde alla satt och "spelade på läppen" där och var helt emot.
Böt ändå till förskolan där hon fick flera resurser och en egen handledare efter ett år och jösses vad hon utvecklades!

Vi börjar nog i vanlig förskoleklass m resurs och sen får vi se hur det går.
Iom psykologens utlåtande att hon inte har rätt till särskola så får vi se om det ändrar sig om det går käpprätt åt skogen i vanliga skolan.

 
Bonnie

Bonnie

4 juli 2012 01:54

Jobbigt det där:/ Jag jobbar på ett kortis för barn med särskilda behov och den där sociala biten är ju väldigt viktig, det finns flera barn som antagligen skulle kommit längre med en vanlig klass och vissa behöver verkligen all hjälp på särskolan. Ni kan ju alltid testa med vanlig klass till en början och kanske byta senare om det behövs?

http://teamkarlsson.blogg.se

Linda Söderberg

4 juli 2012 21:10

Jo, man grubblar sig gråhårig.
Men hon har inte "rätt" till särskola, så vi börjar med vanlig förskola och sen får jag nog slåss mig till en heltidsresurs för att det ska fungera.
Vi börjar med baby-steps och ser hur det går.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards