Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 17 april 2011

Semilla har haft "ryttare" på sig

Av Linda Söderberg - 17 april 2011 21:42

Började fm med att åka till Håtuna och sko en häst. Tog med mig Robin då Freddan skulle hålla på med en massa pyssel hemma.
Eftersom jag kände dem jag skodde hos var det inga problem, Robin både lekte med en jämårig flicka, en hund samt att hon fick sig en liten ridtur medan jag skodde.


På em hade jag och grannen kommit överens om att vi skulle ta en ridtur tillsammans, vilket var helt underbart i dagens soliga väder.
Mantua tyckte det var jättespännande att ha sällskap av en stor häst och samtidigt bra med lite "draghjälp" när vi gick på nya ställen.
Tur ingen såg oss när vi travade, för då hade man kunnat misstänka rattfylla ( ridfylla) då vi vinglade från ena sidan av skogsvägen till den andra stup i kvarten, beroende vad det var för konstiga diken med vatten, timmerhögar osv. utmed vägkanten.
Men hon skötte sig jättebra och jag kunde inte vara mer nöjd med henne.

Jag vet en häst som kommer sova gott inatt av allt tänkande...


Det märks att Semilla också vill vara med. Hon följde med till grinden när jag hämtade Mantua och kom glatt och mötte när jag släppte ut henne igen.
Men när Mantua gick bort i hagen stod Semilla kvar och bara tittade på mig precis som;  "Är det min tur nu?"
Så jag tog ut henne också och band upp vid bommen.


Hade flitig hjälp av Robin ( även på denna häst...) med att borsta bort lera och vinterpäls.
Kim sprang och spelade fotboll i paddocken precis brevid, utan att Semlan brydde sig det minsta. Hon är så lugn och fin.
Så när Robin bad om att få sitta på henne så tänkte jag att vi kunde ju prova iaf.

Lyfte upp henne på ryggen och hon halvlåg kramandes runt halsen på Semlan och såg hur lycklig ut som helst.
Semlan själv vände bara på huvudet och tittade undrande på Robin vad hon gjorde där uppe.
Självklart tog det inte lång tid innan även Kim kom och ville sitta på henne.
Funderade ett tag, men då hon var så cool lugn så fick även han kravla sig upp på ryggen. För kravla var precis det han fick göra.
Det är inte så jätte lätt att lyfta upp 26 kg på en häst som är 1,60cm när man själv är 1,60 !
Men det hände inte mer den här gången heller. Min duktiga "lilla" häst.


Självklart hade jag ju ingen kamera med mig, men ska försöka skärpa till mig under veckan.


Mamma har tagit ledigt den här kommande veckan, så imorgon ska det bli påskpyssel med barnen då de är lediga, och resten av veckan ska vi hjälpas åt att träna unghästarna med lite longering, tömkörning/körning samt början till inridning.

 
 
Ann

Ann

18 april 2011 08:27

Så bra att ha kunna hjälpas åt med unghästarna!
Och vad roligt att det går så bra. :)
Själv får jag tvinga ut någon vän eller en ovillig gubbe när jag är tvungen att ha hjälp...

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Linda Söderberg

18 april 2011 09:04

Det är bra med mamma ;-)
Vi hjälps åt med varandras hästar.
Alltid skönt att vara två med unghästarnas nya uppgifter tills de förstår vad man vill av dem.

 
Ann

Ann

18 april 2011 09:34

Förresten, var in och tittade på din hemsida och dina lädersaker, väldigt fina!
Kanske skulle beställa av dig istället nästa gång, Mellis har ju ponnystrl på träns fast full på pannbandet... blev väldigt förtjust i kapsonen och tränset med utskärning vid öronen!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Linda Söderberg

18 april 2011 18:23

Ja, det är bökigt när man måste kombinera ihop flera träns till ett passande.
Det var så det började, och därför jag lärde mig sy upp saker till mig själv.
Sen har det fortsatt till andra med...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards