Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 19 april 2011

Aktivering av unghästarna

Av Linda Söderberg - 19 april 2011 21:01

Efter morgonrutinerna i stallet och sen frukost drog vi igång med unghästarna.
Hämtade Fabbe och Harry som vi ställde vid bommen och njöt av solen medan vi fixade i ordning dem.
Lite kyligt var det fortfarande i vinden ( det var -2 grader på morgonen) men vi fick ganska snart upp värmen när Harry backade lite, och pang!, så gick grimskaftet av!
Gissa om det var en viss häst som passade på att ha lite kul...
Han började med att trava runt och visa hur snygg han var på grannens nysådda åker, tog en tur för att hälsa på stona över staketet och sen en sväng ut på grusvägen innan han beslutade sig för att bli infångad.


Idag introducerade jag tränset för Harry och det gick lika smärtfritt som när jag satte på honom selen.
Mamma selade för Fabbe och sen tog vi en promenad på 2,5km med dem bägge.
Var helt fascinerad av Harry. Han traskade på i rask takt och varkens stannade eller tittade på någonting! Vi gick förbi hösilageplast som blåst iväg och lagt sig på vägen, brunnar, Djukpa diken med rör under vägen, stora hösilagestaplar, brevlådor, folk med hund, andra hästar mm och ingen gång stannade han för att ens titta.
Fabbe skötte sig precis lika bra. Det var lite vingligt bara då han hade så mycket att tänka på med vagnen bakom sig.

Släppte Harry i paddocken en liten stund efteråt föratt ta lite kort, men han var ganska trött vid det laget.

Tycker han har blivit så fin sen han kom. Och för att vara två år ser han väl inte så dum ut?!
     


Tog sen en kafferast innan vi hämtade in Bedelia och Semilla för att tömköra dem för första gången.
Till en början växte de fast lite och undrade mest vad vi gjorde bakom dem, men efter en liten stund förstod de att vi faktiskt skulle vara där bakom och knallade på så snällt.
Körde inte allt för länge och avslutade med att gå vägen längs stohagen fram och tillbaka.
Märktes att Beda hade jobbat hårt med sitt lilla huvud för hon var alldeles svettig av att ha skrittat runt i ca 10-15 minuter.
Mamma ställde henne vid bommen och kom på att grimman var längst bort i paddocken ( då hon tog av den för Beda irriterade sig på den vid tömkörningen), men hon var så trött att hon bara stod där helt lös medan grimman hämtades!
hur många shettisar ( eller stora ) kan man lämna så?
Men som ni ser är hon helt slut!

Ser nu på bilden hur hög hon är i rumpan också!
Hoppas det hinner jämna ut sig till premieringen bara...


Medan hästarna käkade en sen lunch tog vi oss en bit lasange på trappan i solen och efter det blåste vi och målade ägg.
Tiden rusar och när vi var klara med det åkte jag för att hämta barn och mamma skulle roa sig med att försöka ta sig igenom Assmillas man/lugg.

Imorgon fortsätter vi..


Ska även gratulera min mamma som fyller år idag!
Hipp hipp hurra   

 
 
Sara K

Sara K

20 april 2011 11:36

Harry ser jätte fin ut, ser inte ut att vara 2 år :) Har lite samma med mina 2åringar, konstigt nog ser alla 3 väldigt jämna ut men de får jag väl igen senare hehe :)
Grattis på din mamma

http://www.yeguadask.bloggplatsen.se

 
Ann

Ann

20 april 2011 22:25

Han är verkligen jättefin!
Är lite svag för mörka gärna svarta hästar...!
Och ska jag skryta lite så är faktisk mina hästar alltid lösa när jag håller på :) ja inte Merlin än... om vi inte är i hagen förståss!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Linda Söderberg

20 april 2011 22:41

Min pojke är jag mycket svag för :-)

Det klart du ska skryta om dina hästar!
Inne i stallet står faktiskt nästan bara Harry still när han är lös, men ute vid bommen tar alla chansen om den finns, att gå iväg och utforska eller beta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards