Finnsta PRE

Alla inlägg den 11 april 2012

Av Linda Söderberg - 11 april 2012 16:51

Hoppas påskveckan varit bättre för er än för mig. Den kan inte varit sämre iaf!

I tisdags vaknade jag med en bombförkylning, natten till onsdag blev Robin magsjuk och natten till torsdag började även Kim kräkas från midnatt och sex timmar framåt! Vid det här laget är man inte så pigg med två vakna nätter samt dagar.
Fredagen börjar Fredric må dåligt, men det gick över till lördag då syrran istället börjar spy och sen sätter jag igång på söndag em!


Nej, nu har jag gnällt klart. Till det positiva istället...

Under torsdagen rev Fredric ner hela paddockstaketet och satte upp nytt. Åh, va lyxigt det känns när saker är nytt!

Nu ska vi invänta värmen lite och dra ihop de två grannar som nyttjar paddocken för att lasera staketet tillsammans, så går det både fortare och är lite roligare.


På fredagen skodde jag en häst på fm innan min familj och syrran med sin kille träffades hemma hos mamma och Peo
för en gemensam måltid. Även Peos son med familj var där.

Helgen bjöd på några solchanser men med iskalla vindar tyvärr, vi hade inte mer än några grader och på sen kväll hade vi ända nr till -6 grader!

På lördagen samlade vi ihop det gamla planket från paddocken och fixade en fin brasa som vi sedan grillade korv över.
Kim hittade ett hästkranium som han tyckte var skithäftigt. Det är det andra som vi hittat på vår gård.
 

Vi passade även på att såga ner några träd som hunnit växa sig ganska höga i syrenhäcken runt gården, och när vi ändå höll på så klippte vi även ner den en bit.

Kim och Robin roade sig på annat håll...
 


Robin har även visat mormor att hon faktiskt kan rida när hon blir longerad, vilket hon inte trodde först.
Full trav i säkert 20 minuter körde hon. En sitts som får mig att bli avundsjuk när hon i full trav sitter i total balans utan stigbyglar, raka ben, totalt avslappnad utan att skumpa. Hon till och med släpper händerna för att vinka till pappa en bit bort, fortfarande i trav.
Ska det bli en liten dressyrryttare av henne mån tro?!
   


Hästarna i övrigt fäller så det står härliga till. I år är det bara Bedelia som verkar trögstartad med pälsfällningen.

Harry är nu riden med ryttare och allt har gått hur galant som helst. Enda "problemet" är att han gärna glömmer ryttaren på ryggen för att istället tänka på att försöka norpa åt sig longerlinan i munnen.
Men det är löst med en ring fram på nosryggen ist och så fort han "kopplas lös" kan han ägna tankarna åt ryttaren istället.


Stallveterinären ringde i helgen också och undrade om jag fått provsvaret från CEM-testet, för han hade fått fakturan men inget svar, och jag, jag har inte fått något heller.
Så förmodligen ligger slarviga posten bakom försvinnandet. Får ringa och be dem skicka en ny rapport.


Har även ansökt om färganalys nu på Semilla och Onis.
Semilla blev ju omskriven från brun till svart på sin avelsvärdering, och deleganten ville nog ha Onis till svart han också.
Och det kan jag förstå, för i passet har Onis och Mantua samma färg! Och de är ju som dag och natt.
Onis blir ju dessutom mörkare hela tiden, så han blir nog riktigt svart till slut.
Men som sagt, vi får se vad analysen säger sedan.


Saker och ting börjar röra på sig ordentligt nu ang vår flytt.
Fredric ska snart börja fixa iordning golv och kök i bagarstugan dit mamma och Peo ska flytta och när de flyttar in där tar vi över deras stora hus.
Vi tänker hyra ut vårt nuvarande hus så länge tills vi löser ut mamma från gården, och som det ser ut nu är Fredrics pappa intresserad av att hyra vårt hus.
Det är bara hoppas allt klaffar när den dagen kommer.


Den här veckan har vi haft full storm, ösregn och bara några grader ute. Våren är som bortblåst.
Har ju börjat fundera över när jag ska betäcka märrarna, men som det ser ut nu så blir det nog inga föl nästa år förrän i maj. För vem vill ha föl nu? I skåne kanske, men här skulle de få bo i boxarna första månaden.
Våra hagar är under vatten och hästarna som hade så torra fina hagar för ett tag sedan klaffsar runt i lera upp över kotorna igen.
Hur kul är det. Blä.
Men oj, va jag längtar efter föl nu ändå.
Jag får väl njuta av Mariannes föl i år när jag är där och skor.


Ha det så länge!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards