Finnsta PRE

Alla inlägg den 13 maj 2012

Av Linda Söderberg - 13 maj 2012 21:03

Igår hämtade vi äntligen hem Onis från inridningen. Även om jag saknat honom enormt vet jag att han haft det otroligt bra där han varit, och jag tror väl aldrig han varit så ren som under dessa två månader! Helt kolsvart och sidenmjuk med pälsglans?
varje gång jag hälsat på.
Det märktes att de tyckte om honom .
Kan varmt rekomendera dessa människor när det gäller inridning, vidareutbildning mm.
En mamma som är fd dressyrryttare, dottern som har meriter och tävlar upp till Grand Prix dressyr och så pappa som är veterinär med klinik på gården !

Han stod som ett ljus hela vägen hem och när han kom ut i hagen gnäggade han två ggr för att hälsa på märrarna innan han hur cool som helst ställde sig för att beta.
Lite problem hade han då han dessvärre fick ha en greengard ( munkorg) på sig för att förhindra att han glufsade i sig för mycket gräs då det inte varit allt för mycket i hans hage där han varit.
Men efter en liten stund fick han in snitsen.


Vi gjorde även iordning till kycklingarna som vi ska hämta hem på fredag/lördag nästa vecka.


Longerade Onis innan han kom in för kvällen och vilken skillnad det blivit! Så harmonisk och lugn, och man såg även att han ändrat kroppsformen lite. Bebishullet är borta och han har bytt ut det mot lite muskler.


Idag började jag med att rida Mantua, och man kan inte låta bli att skratta när man rider detta krutpaket.
Hon har blivit så mjuk och böjlig och lyssnar direkt på vikthjälperna, men så fort jag bad om att länga traven lite smällde det till och hon galopperar på stället och vevar med frambenen högt i luften.
Hon är som en bomb att sitta på, sååå känslig och pigg, men ändå räcker det med att räta upp sig så står hon på stället och springer om jag ber om det, lika som hon stannar direkt om jag vill.
Älskar denna häst.


Efter lunch så blev det äntligen premiärturen för Onis och mig.
Han stod som ett ljus medan jag satt upp och så skrittade vi några varv för att känna på varandra.
Oj, va han tänkte! Det märktes att han märkte skillnaden på ryttare. Men efter några varv provade vi även på lite trav och i första steget flög jag upp på små rosa moln. Vilken svikt och steg.
Och då var ändå handbromsen i. Det gick segt framåt, men när jag tänker efter så var ju faktiskt Mantua oxå så när hon var nyinriden, så det lär väl ge med sig.
Hur som helst är jag mer än nöjd med min kille.


Helgen har vi faktiskt klarat från regn och det är väl tur det, annars var det inte långt ifrån att jag hoppade framför tåget...
45 mm regn på 2½ dag har gjort att hagarna blivit under vatten. Till och med på åkrarna är det sjöar!
Men idag har vi haft sol och blåst så upptorkandet har satt igång igen.
Fredric till och med sparkade igång gräsklipparen efter sin vintervila för årets första arbetspass.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards