Finnsta PRE

Alla inlägg den 19 januari 2010

Av Linda Söderberg - 19 januari 2010 21:15

Gud va tiden springer iväg! Har haft fullt upp sen sist jag skrev något på bloggen.
Min man, Fredric , fyllde 40 år den 13:e .
Sen tog mamma ledigt från jobbet den 14-15:e för att hjälpa mig laga till all mat som vi skulle ha till 40-års festen den 16:e.

Det blev två köttfärspajer, två västerbotten pajer, två skink- och ostpajer samt två smörgåstårtor.
Vi bakade kesobröd ( fyra stycken), mandelsnäckor, struvor, harveflarn som vi rullade och doppade i smält choklad samt maränger av all överbliven äggvita, då det gick åt 16st äggulor till pajerna.
Fredrics mamma var snäll och gjorde två , åh vad heter den nu då! Marängbottnar med grädde och bär.

Efter att man stått och lagat mat i två dagar var det knappt så man var sugen på mat
när allt var klart  .

Gav Fredric en monterad och laminerad förstoring på ungarna i måtten 70x100cm,
samt att jag var med på en annan present som mamma, Peo, syrran och hennes pappa också var med på; 
en fyra dagars utflykt där de ska sova i tält, laga mat i spritkök och bygga sin egen timmerflotte och färdas nerför Klarälven.
Han får ta med sin kompanjon på det då jag förmodligen inte skulle kunna sova på fyra nätter om jag åkte.
Jag kan inte sova i tält!


Har vart iväg och tittat på när Paulo ridit Ritmico. Det är lite halvbökigt med underlaget nu då han inte har ridhus på gården. Ritmico är rädd för att halka då han inte har balans och kan bära sig ordentligt, så galopp sker endast på rakt spår just nu.
Om två veckor ska jag hämta hem pojken.

Har varit och skott också.
Fyra hästar blev det den här gången. Och på det sista stället kom en tjej som fått en tappsko på sin häst, 
så vi slog dit den också när vi ändå hade tid.
Två av de hästar vi skodde, på två olika ställen med olika hovslagare, hade fått sina trakter nästintill helt nedraspade.
Jag förstår inte hur man kan göra så och sedan kalla sig hovslagare.
De var totalt ”platta”, eller hur jag ska uttrycka mig, under hovarna.
Och på den ena var sko så ihopslagen bak i trakterna att man nästan kunde tro hovslagaren hade försökt göra en ringsko av en vanlig sko!
Undrar hur den hoven ska ha en chans att vidga sig varje gång hoven sätts ner i marken!?
Och att inte hästägaren reflekterar över något sånt.

Idag var första dagen utan is i vattenhinkarna i stallet   
Stalldörrarna får vara lite öppna nu när det är så pass milt ute för att få bort all frost som växt fram på stenväggarna i stallet.
Under gårdagen och natten har vi fått några cm snö igen, så nu är det vitt och fint i hagarna igen.
Ser så tråkigt ut med alla kiss-ställen.
 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards