Finnsta PRE

Alla inlägg under november 2010

Av Linda Söderberg - 12 november 2010 10:17

Igår kväll kom Ritmicos nya ägare.
Tycker hela affären är lite lustig, det blev dyrt i slutänden...
Hon skulle till fastlandet för att titta på och köpa en ny transport. När hon ändå var här i krokarna passade hon på att titta på Ricken som hon fastnat för på nätet.
Det blev kärlek direkt. Även transportköpet blev nästan klart, då hon upptäckte att hennes bil inte fick dra så tungt, så då var hon tvungen att hitta en ny bil också!


Hur som helst, så hade hon hämtat bil och släp och kom till oss först framåt nio-tiden på kvällen.

Gjorde klar alla papper med ägarnummer, ägarbyten, kontrakt osv innan vi ramlade i säng framåt 23.

Upp kl 5.20 och redan kl 6 begav vi oss till stallet.
Ricken fick ett jättefint ulltäcke, ny lädergrimma och snygga transportskydd, så han var så stilig när han gick på transporten, om än lite skeptisk till en ny transport.
kl 7 lämnade de oss efter att jag fått ge starthjälp med min bil då deras batteri tog slut då det hade tänningen på för att det skulle lysa i transporten vid lastningen.

De ringde strax efter kl 9 och meddelade att de stannat till i Haninge för att kolla läget, men han stod lugnt och fint och bråkade med sin höpåse .

Vi ska höras igen då de kommit av båten till Gotland.

  


Började fundera igår. Ska man verkligen sälja subarun nu lagom till vintern?!
Det första som hände när de kom igår var att de körde fast med transporten.
Fredric fick loss dem, men även när han vände runt var det riktigt nära att även han fastnade med ekipaget.

Har aldrig suttit fast med subban och har man varit orolig har man lagt i lågväxeln så har den så snällt tuggat på.
Vi får se...

   

Det började regna för ett par timmar sedan så nu håller snön på att försvinna, men igår såg det ut så här.

        

Av Linda Söderberg - 10 november 2010 20:42

Vaknade till vid tre snåret i natt och såg att det fortfarande snöade ute.

Mamma kastade in hö till alla hästar innan de åkte till jobbet vid 5 på morgonen, så slapp jag fodra och släppa ut dem innan jag lämnade barnen på resp dagis.
Kunde då i lugn och ro skotta bort den nästan meterhöga snövallen som blivit vid ingångarna till hagarna då grannen plogat vägen.

Mådde illa i magen men tänkte att det förmodligen bara var för att jag inte hunnit äta frukost än.


Stod och tittade på Semilla och Fabiola en stund då de plöjde runt med mularna under snön och undrade vad det vita var för något .

Började må riktigt dåligt då jag var klar med mockningen och avbröt stalljobbet för att äta frukost.
Blev liggande i soffan resten av dagen med ett enormt illamående, så Freddan fick luncha hästarna och häma hem barnen.

Då börjar jag att spy!
Trodde att jag klarat mig från magsjukan då Robin hade det i helgen, men tydligen inte.


Snälla mamma meddelade sitt jobb att hon blir hemma imorgon så slipper jag ta hand om hästarna, och Freddan får ta barnen imorgon.


Tog ett par bilder på hästarna men då jag inte vågar resa mig upp för att hämta kameran ( med risk för mer uppkast), så lägger jag in dem imorgon istället.

Natti natt.

Av Linda Söderberg - 9 november 2010 22:08

Måste bara kasta in en bild av hur det ser ut just nu hemma hos oss!!!

  

Och som ni ser så snöar det fortfarande! Och inte så lite heller...

Blir spännande att se hur man tar sig fram imorgon.

Av Linda Söderberg - 9 november 2010 20:20

Full storm mötte en i dörren i morse. Det  t om gick ut på radion med en klass 2 varning.


Har nu haft kontakt med Pimpis köpare och hon trodde i godan tro att transportören kontaktat mig förra veckan, så hon blev lika snopen som mig.
Nu har hon anlitat en annan och datum är äntligen bestämt.
På måndag nästa vecka börjar deras resa mot ett nytt hem.


Strax innan lunch började det snöa i sidled vilket hästarna inte alls var förtjusta i.
Nog för att de tycker om snö, men inte tillsammans med storm.
Mantua och Semilla både gick på bakbenen och hoppade runt på stället i vilda protester när jag kom ut för att luncha dem.
I shettisarnas hage var det 6st snöiga murvlar som stod i en klunga och tryckte. Tur för dem att de har så pass mycket päls!
Ricken som är en riktig fryslort hade både innetäcke och regntäcke på sig, och var faktiskt rätt lugn i stormen.

Kom också på att det ju faktiskt är lag på vinterdäck från 1:a november!
Det har jag helt missat.
Brukar alltid tycka det är så onödigt att åka runt med dubbdäck på barmark, men upptäckte nu vid lunchen att det varken gick att styra eller stanna med sommardäck, så det var bara att dra ut domkraften och byta däck i snöstormen.


Kl 15.30 begav jag mig in mot Enköping för att hämta Robin. Vid det här laget hade det hunnit bli ca en dm snö på vägen så det var bara att rätta sig i ledet. I normala fall brukar bilarna ligga i 90-110 på 70:an , men nu gick det i 60km/h.
Även på motorvägen låga alla bilar i ett pärlband i enbart ett körfält, också i ca 70km/h.

Inga plogbilar där inte!


Kom hem vid 17 och tog in alla hästar och gav dem hösilage i nyspånade boxar, vilket uppskattades enormt.

Vad jag inte förstår är, när de har varnat i ett par dagar för upp till 2dm snö,

varför förbereder de sig inte på det då också? Inte ens när mamma och Peo kommit hem från jobbet kl 19 hade de plogat vare sig motorväg eller någon annan väg!


Bilder från hur det såg ut vid lunchtid ( och då hade det bara snöat i 1½ timme!)

      

Av Linda Söderberg - 8 november 2010 16:16

Nu är det kallt!   -10 grader imorse och man fick stampa både en och två gånger för att få hål på isen i vattentunnorna.

Men det var soligt och fint ute iaf.


Som rubriken lyder är jag lite små less. Pim pim och Fabiola blev "sålda" och handpenning lades för dem i slutet av augusti.
Personen i fråga skulle opereras och undrade om de kunde vara kvar till mitten av oktober, vilket var helt okej. Nu blev hon kvar lite längre och kom inte hem förrän i slutet av oktober,men fortfarande har jag inget datum på när transporten kommer att komma!
Resterande peng lades iaf under förra veckan.

Även Rickens köpare har strul med sin bank som slarvat bort papper och gjort att deras lån dragit ut på tiden.

I fortsättningen när jag kommer sälja en häst tänker jag ta betalt för uppstallning från och med den dag det finns en köpare och besiktningen är genomförd.


Passade på att avmaska hela gänget idag.
Fabbe är en pärla att avmaska. Man håller fram sprutan, han kommer fram och tar den i munnen, man sprutar ut den illasmakande pastan och han bara sväljer så snällt. ( obs att man inte håller i honom!)
Han får sin morotsbit och trängs sedan vid nästa häst som ska få sprutan, då han vill ha mer spruta. det är inte moroten han är ute efter då han så snällt gapade åt sprutan igen ( fast han fick ju inget mer).


Av Linda Söderberg - 7 november 2010 10:12

Robin blev ju som sagt magsjuk på kvällen och det fortsatte med trevliga uppkast under natten.
När hon väl sov låg man på helspänn att fara upp med spyhinken så fort hon rörde sig det minsta, så det blev inte så mycket sömn kan jag säga.
kl 5.15 var det dax att gå upp för att fixa med lite frukost som jag packade med i bilen, fodra och kasta ut alla hästar för att börja vår lååånga resa strax innan kl 7


Vi skulle möta upp ett par tjejer i Heby ( 2,5 mil från oss) för att samåka med varandra.
När vi bara har en km kvar dyker det plötsligt upp ett rådjur på vägen! Där sitter man med tekoppen i handen och ska försöka få hejd på bilen som kommer i 100 blås. Känner mig ganska lättad när jag inser att jag fått ner farten så pass mycket att rådjuret ska hinna över...Och då kommer en till bakom.
Hinner nästan få stopp men inte riktigt, utan rådjuret slår i med bogpartiet och huvudet i kofångaren och far iväg en liten bit framför bilen.
Som tur var stannade bilen precis vid krocken, så jag hinner se hur den sprattlar framför bilen innan den kommer upp på benen och springer efter sin kompis.

För säkerhets skull kontaktar jag vår snälla stallveterinär som har sin praktik där vi krockade så han i sin tur tog kontakt med markägaren som skulle spåra och se så djuret klarat sig oskadd.


Resten av resan gick smärtfritt tills vi nästan var framme i Söderhamn.
När vi åker på en liten slingrig väg genom en skog, vad kliver ut framför bilen då?
Jo en stor älgko! Den här gången var hastigheten lite lägre så vi klarade oss från en till krock. Tur va väl det för den krocken hade inte varit lika rolig...


Kursen drog igång strax efter kl 10 och det blev 7 glada tjejer som sög i sig allt jag lärde ut som små svampar.
Det var den flitigaste grupp jag någonsin haft! Det var inte många som hade tid att lyfta blicken från lädret mer än några sekunder åt gången  .


De fick en läderbit de fick träna lite på med alla verktyg samt att träna sy innan de drog igång.

    

Efter det delades det ut remläder till både höger och vänster och det gjordes både lagningar av medtagna grimmor och träns, nytillverkade visningsgrimmor, visningsträns med ledtyglar, fölgrimmor och deltan.

Ett träns med ledtygel och delta blev tom klart under kvällen! Flitigt jobbat !


Mamma var också med för att hjälpa mig hinna med alla som behövde hjälp. Det blir bäst så, så slipper folk vänta så länge på hjälpen och att de kan jobba på mer.

   

Många röda fingrar blev det vid diskbänken där lädret kantfärgades

   


Framåt 20.15 var vi tvungna att överge gruppen som helst hade velat sitta hela natten och jobba, men då våra hästar fortfarande var ute så...

Kom hem till stallet kl 22.30 och skyndade oss att få in alla hästar och lägga in mat åt dem.
Då uppskattade man att vi hunnit med mockningen på morgonen innan vi åkte!

Ställde av mig skorna innanför dörren kl 11.30 och kan nog säga att man var tröttare än tröttast vid det laget.


Och det bästa av allt. Inga mer magsjuka barn.


Tack till alla på kursen för en jätte trevlig dag med bra jobbarglöd!
Och ett extra tack till PS som ordnat allt med kuren, fixat med lunchen och fika. 

Av Linda Söderberg - 5 november 2010 21:06

Ja vad säger man. Inget transportbolag som hört av sig under veckan ang hämtning av Pimpis och Lola!

Sen Ringde Rickens blivande ägare och sa att banken fortsatt strula med pengarna, de som hon skulle fått i mitten av denna vecka, blir nu i mitten av nästa istället.
Dvs det blir ingen flytt för han heller i helgen, utan under nästa vecka någon gång.


Har tvättat bilen utvändigt och invändigt under tre timmar, så nu är den i skick som ny. Undrar varför man alltid gör saker och ting så fina när man ska sälja dem? Men när man själv har dem är det inte så noga  .


Har under kvällen gjort iordning alla startpaket inför morgondagens läderkurs, samt packat bilen full med verktyg och läder.


Satte mig ner i soffan nu på kvällen efter att ha nattat barnen och tagit en varm skön dusch. Hör hur Robin börjar röra sig oroligt, går dit för att titta, och hör när jag står i dörröppningen den där klassiska rapen innan sängen blir full med spyor  .
Fint! Ringer efter Fredric som precis gått till grannen för att fira honom på födelsedagen. Han får äran att bädda rent medan jag får torka spyor i badrummet där nästa spya hamnade, samt duscha och tvätta håret på lill-snuttan.
Nu sover hon igen och jag håller alla fingrar och tår över att det inte blir något mer.
Har tvättat mig själv med klorin och svalt ett par vitpepparkorn.
Inte för att jag tror på sånt, men många säger att det hjälper. Och med tanke på vad som väntar imorgon så är det värt att pröva.

Av Linda Söderberg - 2 november 2010 18:46

Har sedan 15-års ålder haft allergi. Vad jag vet har det varit gräs och katt. Men efter den här extremt jobbiga sommaren var jag ju tvungen att gå till läkare för att inte behöva vistas inomhus hela sommaren.
Fick då även en remiss till Akademiska för ett pricktest som jag har gjort idag.

När läkaen stuckit mig med olika preparat på armarna skulle jag sedan vänta i 15 min innan de skulle "läsa av" resultatet. Och jag fick INTE klia mig under den tiden.

Trodde att; det ska väl inte vara så svårt.
Men jösses! Varför använder man sig inte av den metoden i andra länder där man utövar tortyr!
Det gick inte! Ju mer det svullnade, desto mer kliade det, så till slut var jag tvungen att stryka armen mot den andra ( när ingen såg  ).


Hur som, jag visade mig vara super allergisk mot timotej och gråbo, katt och lite mot hund.
De testade även mot häst med negativt resultat. Pust!

Ska vid nyår börja äta en tablett om dagen i treå års tid för att förhoppningsvis få bukt på hösnuvan. Men då tabletterna består av bla just timotej måste jag vara under observation när jag startar med dem, så jag inte dör om jag skulle svälla igen helt.


Förhoppningsvis kommer jag inte behöva springa runt med munskydd ( och ibland skyddsglasögon) när jag håller på med hö i stallet i framtiden.
Och jag vet precis vad en del tänker nu... Varför hålla på med hästar när man är gräs/hö allergiker?!
Tja, hästarna har ju funnits med i bilden sen man låg i barnvagnen, medan allergin kom i tonåren. Så det var bara gilla läget.


Har även hittat en fin Passat -08 som jag ( eller rättare sagt freddan ) ska ringa på. Så nu blir det till att storstäda Subban och kasta ut den på annons!


På lördag kommer tjejen som köpt Ricken. Hon kommer sova kvar hos oss till söndag och tar med sig stora killen hem då. Va tomt det kommer bli utan honom.
Väntar och väntar på att den danska transporten ska höra av sig också. De trodde att det skulle bli den här veckan, men har inte hört något än. Det är ju skönt att veta några dagar innan, för här är det full upp!

Skoning imorgon, läderkurs på lördag, nattgäster och Ricken som åker på söndag.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards