Finnsta PRE

Alla inlägg den 11 december 2010

Av Linda Söderberg - 11 december 2010 11:00

Robin har hämtat sig bra och fick gå till dagis igår. Jag å andra sidan har suttit bänkad på toa sen i torsdags!
Har fått i mig någon elak bacill som inte verkar ha någon tanke på att lämna min kropp.
Det behövs inte mycket för att man ska bli helt slut just nu och jag har säkert gått ner några kilo. Jag försvinner snart!!!


Som vanligt är jag lyckligt ovetande om allt rama skri som råder i PRE världen i vårt land. Men har genom några bloggar följt debatten lite.

Först handlade det om insemineringen. Att PRE hingstar endast får betäcka naturligt på ston av samma ras, men att de däremot kan användas via semin på andra raser. 
Som jag skrev är jag ovetande om detta, men skriverierna handlade om att de reglerna inte följdes.


Nu nästa sak; Hingstkatalogen för 2011.

Tydligen har hingstägare skrikit rakt ut då man nu ska vara tvungen att redovisa meriter i katalogen!
Vad är det för fel med det?
Om man läst katalogen tidigare år så står det hur underbara, rastypiska exemplariska ALLA hingstar är.
Men vem säger det? Jo, hingstägarna såklart.
Så vad gör det om man måste redovisa meriter på sin hingst, och ännu bättre om man kan läsa själva bedömningen av hingsten då den utförs av spanska domare som vet hur rasen ska se ut.


Många av hingstarna idag är inte visade någon gång, så vad är det som säger att den är så bra?
Det finns så många hingstar som inte håller så hög kvalite men som enligt sina ägare är så rastypiska.
Personligen tycker jag det är jätte bra ju mer information man kan läsa om hingsten som kommer från en kunnig rasdomare.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards