Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2012

Lycka är...

Av Linda Söderberg - 12 augusti 2012 21:36

Körde en runda tillsammans med mamma och Robin i vagnen bakom Assmilla.
Usch hon är så tjock så man tror hon är högdräktig, vilket hon ju inte är. Mamma ska försöka köra henne några kvällar i veckan, men det är inte det lättaste när man måste välja mellan att ha med Robin ( då måste jag följa med och hålla i henne i vagnen) eller att neka henne och varje gång se dessa krokodiltårar.
Vad säger man...Hon är tokig i hästar.
Sen vi flyttade ut till gården för en månad sedan har hon släppt ut hästarna VARJE morgon.


Efter det skulle Robin absolut rida Semilla. Sist hon red, då på Assmilla, åkte hon i backen när Millan tröttnade på all broms som bet henne och gjorde ett tok-ryck, så jag var ganska säker på att hon skull ångra sig med ridningen när vi väl stod där.
Satte på en tömkörningsgjord så Robin skulle ha något att hålla i, men när det var dax att bli upplyft av pappa började hon gråta.
Jag sa att Semilla blir ju ledsen hon oxå om du inte sitter på henne...Och då ändrade hon sig och satt upp!
Det blev en kortis så jag hann inte få med det på kort, men nästa gång kanske.


Efter det var det mammas och min tur att få arbeta hästar själva. Fabbe och Onis stor på tur.

Fabbe började med att smita ut ur hagen och fick jagas in i paddocken innan det gick att få tag på honom!
Han har blivit expert på att ducka och gå UNDER tråden om man hängt av nederst och mitten tråden (som man sätter fast i den översta) när man gått in i hagen.
Gjorde iordning bägge i stallet samt rakade bort alla hemska styngflugeägg som satt på benen ( ett tips, använd rakhyvel).
Medan jag sadlade och tränsade Onis skulle mamma sätta på vagnen utanför stallet, och på den lilla sekund som hon släpte tömmarna för att lyfta upp skaklarna som hon annars inte nådde, ja då smet Fabbe iväg!
Sen jagade hon ponny i några minuter innan jag kom ut och blockerade av vägen med Onis så vi kunde börja mota in honom i paddocken där han fångades.
Behöver inte säga vilket humör ,mamma var på då va!?  


Och som om inte det var nog.
Jag ville longera lite i paddocken med Onis innan jag satt upp och under tiden ville mamma köra Fabbe ett tag på vallen.
De försvann bakom stallet och efter bara en liten stund kom Fabbe i full fart tillbaka medan mamma kämpade för att få stopp på honom. Då hade han tydligen backat och krånglat och gått upp på bakbenen flera gånger innan han fick några rapp över rumpan, och då hittade han växeln framåt...Utan broms.
Då känner man bara     .

Men efter det kom vi iaf iväg på Onis premiärtur ut, utanför paddocken.

Vi körde/red en slinga på 2,5km och Onis gick först hela tiden. Vi red över en vall och sedan var det grusväg med brevlådor, hösilagebalar, hästar, kossor intill vägen och en granne längre bort som körde mini-cross och inte en endaste gång blev han rädd eller ens reagerade på någonting! Han gick som en klocka.
Vi föll in i galopp utan att jag knappt märkte av det och efter några galoppsprång blev det lite studsigt/hoppigt för det var ju SÅ KUL, men även det var oförargligt.
Min super duktiga kille .


Även Fabbe skötte sig jätte bra under körturen, så det han höll på med i början...Undrar om en valack kan ha pms?! 


Två svettiga nöjda hästar anlände till stallet och efter en avsköljning fick de stå inne med en hötuss och torka ifred från alla flugor innan de fick gå ut igen.
   


Jo, jag måste bara visa en bild på världens äckligaste larv!
Normalt brukar jag kunna hålla i dessa små krabater på knappt centimetern, men kolla in denna som Kim håller i!
Undrar vad det kommer bli för monster!?
 

 
Semilla har börjat vänja sig vid mitt senaste påhitt oxå...
VARJE kväll när hon kommer in i boxen ska hon pinka, och det är inte lite!
Så jag väntar snällt utanför boxen några minuter och när hon ställer sig i position går jag in och fångar upp en halv hink med urin! De andra kissar så snällt ute och Onis vill helst inte kissa inne alls om han inte måste.
Så genast har det nu blivit knappt en halv kärra pinkigt spån från Semilla box på morgonen istället för nästan en full.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards