Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 26 december 2010

Det är över nu

Av Linda Söderberg - 26 december 2010 21:59

Julhelgen som tyvärr kändes alldeles för kort.

Som vanligt handlade jag julklappar ända in på sen em den 23:e och kl 21 stod jag och gjorde struvor inför julafton. Kl 23 var jag klar med alla bestyr och hann med att läsa min braiga bok innan huvudet dunkade mot kudden.


Mamma och jag hjälptes åt med morgonutsläppet och mockningen på julaftonsmorgonen och gjorde klart allt i stallet.
Harry har fått täcke på sig nu när det varit så in i norden kallt ( -24 och han har tydligt visat att han fryst), men nu är han så nöjd med det.
Det är lite läskigt tycker han just när man lägger täcket över ryggen, men sen bryr han sig inte när man lägger det till rätta och spänner fast gjordarna.


Det blev en lång jullunch vid 13 och sedan Kalle Anka, så klart. Och innan det hade barnen smygit runt kring granen för att spana på alla klappar.
  
  
Efter det var det spända barn som sprang och tittade i fönsterna efter tomten.
Men i år visade det sig att tomten hade en lärling, och när de kom ute i mörkret från stallet med lyktan som lös, blev Robin så rädd att hon tokgrinade.
Men när jag förklarat att tomten bara är snäll och att hon skulle få massor av julklappar, ja då tog det inte mer än två minuter innan hon i stort sett guidade dem genom köket in i vardagsrummet.
     Sen var det mera äta.
Och lite roligt var det..
Strax innan vi ätit klart kommer Fredric tillbaka efter att ha nattat Robin. Sätter sig vid bordet och "hänger" lite på det för att dra in stolen.
NÅGONTING? låter.
Strax efter det är det något som ramlar under bordet. Mamma tar upp en liten avlång träbit och säger bara att det har hänt en gång tidigare.
Vi tar snappsglasen i händerna för den sista skålen, och sedan säger det brak och
bordet går av på mitten!
Tur är så sitter vi så många runt bordet att vi hinner fånga upp det i knäna så all mat och glas/tallrikar klarade sig.


Det visade sig vara iläggsskivan i mitten på bordet ( där man drar ut "sprintar") som var boven i dramat, som helt enkelt sprack sönder.
Vi hade gjort snappskylare i is som stod på var sin sida om iläggsskivan, så om det var det som var det avgörande vet jag inte, men de vägde rätt mycket.
Det kändes som taget ur en film och vi fick oss ett gott skratt iaf.
  

   Hästarna fick ett extra nattmål vid 23, så behövde man inte ha dåligt samvete för att man tog lite sovmorgon till 8 innan de fick komma ut på juldagen.


Även idag har det varit fullt hus, då vi hade Fredrics släkt hemma.
Så från klockan tolv idag till 19 har det varit fullt ös och nu känner man sig ganska trött.
  
Läste även ut min spännande bok inatt, så nu har jag inget som tvingar mig uppe för att läsa. Så nu ska jag krypa ner i sängen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards