Finnsta PRE

Alla inlägg den 8 januari 2011

Av Linda Söderberg - 8 januari 2011 22:17

Hittade Assmilla liggandes i hagen ute i snöyran.
Ser även att det ligger kvar hösilge från frukosten i hagen som ingen av hästarna ätit upp.
Och med tanke på att Mantua äter precis allt, så börjar man ju undra...


Vi har köpt hösilage från samma ställe i flera års tid nu, men tyckte redan förra året att det blivit sämre. Vi fick dessutom kassera flera balar då vi hittade både ormar och sork i dem.
Nu i år har de flesta varit nästan lika torra som hö och nästan luktat damm, medan en del har varit dyngsura.
Hur bra omställning är det egentligen för hästarna!? från vecka till vecka.

Och nu den här som de inte ens äter upp från!


När jag gick ut till hagen stod Assmilla iaf upp och jag tog in Mantua och verkade av hennes hovar som var i stort behov av det.
Passade även på att klippa av henne manen då den blivit så pass lång att den börjat lägga sig ner.

Hade ut henne igen och allt verkade vara frid och fröjd.


Gick in till mamma och Peo ett tag som satt och tittade på New Moon ( Twillight ) som de lånat av mig.
De hade samtidigt lagt kyckling på gastronomen som jag erbjöd mig att springa och vända då och då för att de skulle se filmen sammanhängande.
Det slutade ändå med att det blev två VÄL GRILLADE och lite svarta kycklingfileer
då vi satt där alla tre framför filmen till slut.


När jag skulle lämna stallet ser jag att Assmilla lagt sig i hagen igen och ber mamma och Peo komma ut.
De plockar in henne och de andra små tjejerna och sedan hjälps vi åt att putta ner en ny hösilgebal, som visade sig vara torr, men luktade iaf okej.
La även in lite vanligt hö som blivit kvar sedan höst övergången till hösilage.

Tog sedan in resten av hästarna då de iaf bara stod och tryckte ute i mörkret i snöyran.
Alla åt nöjt av den nya maten.

Men nästa år blir det en ny leverantör av hösilage!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards