Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 9 juli 2012

Dräktighetsundersökning

Av Linda Söderberg - 9 juli 2012 22:18

Idag vet jag inte hur många lagar jag brytit mot  när jag lastade mina två stora märrar i en och samma transport för att bege mig till veterinären.
Tror nog släpet blv tyngre än bilen, jag har inget BE-kort ochbilen fick inte dra så tungt...
Men...Det gick bra ändå.
Då Onis och Fabbe också skulle med hade det blivit lite väl mycket åkande om de skulle stå en och en i transporterna, så jag fick snällt nog låna en transport från en kund, så jag kunde köra dem två och två istället.
Nu blev det inte riktigt så...


Började med att lasta in Mantua utan problem och efter det skulle Semilla in. Hon var lite fundersam till en början, men efter bara någon minut så knallade även hon in snällt.
Väl inne var bägge SÅ nöjda över varandras sällskap .

Efter det lastade vi in Onis som funderad ett tag på om han skulle gå in eller inte. Kan ju inte skryta med att han är speciellt berest...Men även han knatade på efter någon minut.
Fabian ville däremot inte gå in. Och efter lite trilskande och upp och ner på rampen fick Onis nog när han såg mamma som viftade till med en piska där bakom.
Då var han på väg framåt med en fart och av ren reflex körde jag upp händerna för att undvika tanken på att hoppa bommen. Nu vet jag inte om han tänkt göra det, men har man haft hästar som gjort det tidigare, så finns det där i bakhuvudet.
Hur som, detta resulterade i att Onis kastar sig baklänges och på något underligt sätt satt sig lite på bakbenen, för han kom UNDER baklemmen i transporten och sedan tog grimskaftet stopp och han drar tills det går av och sedan sitter han fast under bommen vid manken när han försöker resa sig från böjda ben.
Just då har man puls kan jag säga.
Pratar lugnande med honom och han kommer till sans och jag får honom framåt igen.
Det fick räcka!
Fabian fick vara kvar hemma. 

Den 25 minuter långa resan gick iaf galant. Alla tre stod som ljus hela vägen.


Började med Semilla och hon visade sig vara dräktig och sen höll jag tummarna för Mantua, och även där syntes ett foster! Hurra!
Båda dräktiga på första brunsten.


Onis fick en kindtand slipad då en tand var lite vass och sedan drog vetten ut bägge vargtänderna som satt som berg.
Han fick en ny påfyllning med lugnande lagom till sista tanden drogs ut och det var en mycket trött staplande häst som fick pigga på sig i en box innan vi kunde lasta och åka hem igen.

Kan tillägga att lastningen skönt nog gick bra trots tidigare olycka.
Ingenting märktes på gången, men en liten svullnad fick han på ena sidan om manken, och så öm förstås.

Märrarna har väl aldrig haft så brått in i transporten förr! Semilla bokstavligen rusade in då hon såg att Mantua redan stod där inne.
Men till nästa år får jag nog försöka fixa en tvångspilta här hemma. Oj så mycket smidigare allt hade varit.
Men tack mamma för att du ställde upp och körde idag.

På em red bägge barnen i paddocken och Kim fick rida Felizia med bett för första gången. Mycket tuggande och tänkande blev det och inte så regelbunden skritt, lite stopp här och var, men annars var hon jätteduktig.
Robin red "sin" ponny, Assmilla, och idag var första gången som hon slappnade av sen hon gjorde sin hemska avramling.
Till en början ville hon bara skritta, men lagom till vi var klara med ridpasset frågade jag Robin om vi intekunde prova trava bara några steg.
Det hela resulterade i att jag till slut sprang runt flera varv i paddocken med en tjej som lös som solen själv gjorde medan jag dröp av svett.
Men vad gör man inte för att råda bot på osäkerheten.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards