Finnsta PRE

Alla inlägg under april 2010

Av Linda Söderberg - 18 april 2010 09:30

I fredags blev det inte mycket gjort. Var hemma med Kim som blivit förkyld, så det blev bara fodring och utsläpp av hästarna på morgonen samt lunch.
Fick ta tag i mockningen när Fredric kom hem och när allt var klart med det, vatten, hö, kraftfoder och morgon hinkarna+morgon påsarna var det dax att ta in hästarna för nattning.


Igår morse hann jag med att rida Mantua iaf. Hon gick riktigt bra idag med. Är så kul att rida en häst som man känner växer av beröm och som försöker vara en till lags så mycket hon kan.


Sen kom Fredrics syrra som skulle vara barnvakt medan vi åkte med Västanheden buss tillsammans med mamma och Peo och flera grannar till Sthlm för att äta på cirkus och slutligen se Björn Skifs.
Vilken show!
Det var fullt ös rakt igenom och när man trodde att publiken inte kunde applodera och låta mer så höll taket på att lyfta från cirkus   när han rockade loss till gamlingarna "Hooked on a feeling", "Mickelangelo" och även den "nya" Håll mitt hjärta.

Rekomenderar verkligen denna show, den var kanon!


Idag har även Robin blivit förkyld, hon är rejält snorig, så det blir nog en lugn dag idag med.


Av Linda Söderberg - 15 april 2010 21:30

Det är precis vad Mantua har idag...I huvudet !
Hon var så trött igår kväll när hon skulle komma inatt hon knappt orkade gå till grinden.
Det märktes hur mycket hon fick tänka under ridturen igår, men att hon skulle vara så loj trodde jag inte.
det blev bara en ridtur på ca 10-15 minuter, men det räckte gott för henne, så idag fick hon vila lite. Tog ut henne i paddocken och tog lite kort på henne istället.
Hon har rejält med vinterpäls kvar så hon ser lite flammig ut och jag har inte riktigt lyckats med bågen på manen den här gången. Den är lite hackig, men hon är vacker ändå  


       


Gick igenom Pim Pim också och hon börjar fylla ut framför ljuvern nu.
Nu är det bara 1½ månad kvar innan det är dax för henne att bli mamma för första gången.
Hon har blivit riktigt grinig nu mot slutet och kan tom kaxa mot ledarstoet Assmilla.
Assmilla i sin tur skulle normalt aldrig acceptera att någon kaxar mot henne, men det är precis som att hon vet att pimpis är dräktig.

Tog ett kort på henne, men det är så färglöst och tråkigt att ta kort nu...
  

  

Av Linda Söderberg - 14 april 2010 20:44

Vilket härligt väder det är. Kunde hålla på med hästarna utan jacka på min idag.
Började med Mantua och longerade henne några minuter.
Skulle haft kameran med mig och tagit kort men den glömde jag ju, och bara för det blåste hon upp sig och visade sin bästa trav när hon blev lite överaskad när Ricken dök upp bakom stallknuten.


Men när det lugnat sig, satte jag upp och idag skrittade hon på med bra framåtbjudning. Tidigare har hon gått och funderat lite för mycket och det har gått lite vingligt och långsamt.
Och eftersom hon bjöd så finnt framåt smackade jag på lite och genast föll hon in i en lite smått tveksam trav.
Med lite beröm så travade hon framåt i bägge varven hur fint som helst ,
så vi avslutade medan det gick bra och innan hon blev för trött, för kondis har hon då rakt inte.


Borstade och fixade Ricken vid bommen utanför stallet då han hade legat och gnott in torkad lera i pälsen.
Vilken gris han är!

Longerade honom ett bra tag i enbart skritt för att fortsätta ha honom lugn och fin, och när han gick med sänkt huvud fick han trava några minuter i bägge varven innan vi gick in i stallet igen där jag satt upp.
Han var hur lugn och fin som helst och vi skrittade fram och tillbaka flera gånger innan jag avslutade.

Sedan var det en lunch på stående fot i köket samtidigt som jag böt kläder för att sedan åka in till Enköping och sitta på Habiliteringen i nästan 2 timmar och gå igenom Robins terminsplanering och vilka mål vi ska försöka uppnå detta år.

Fortsättningskurs på teckenspråk är nog prio 1.


Passade på att köpa jympaskor åt ungarna innan jag åkte hem. Känns lite tråkigt att låta dem gå runt i gummistövlar nu när vattenpölarna har torkat bort och solen lyst i flera dagar.

Av Linda Söderberg - 12 april 2010 19:53

Började morgonen med att lämna barnen till vår granne. Det är så skönt att ha pigga pensionärer till grannar som ställer upp och hjälper till med barnen om man behöver hjälp  .
Hur skulle jag klara mig utan dem?

( Barnen är lediga från dagmamman på måndagar).


Tog ut de stora hästarna först och när jag var på väg ut med de små fick man sig ett litet skratt då det satt kajor på de storas ryggar och försedde sig med

bo-material . Och hästarna i sin tur vände på huvudet och nästan nosade på dem där de höll på och drog loss vinterpälsen.


Hann precis mocka klart innan det var dax att åka till Sollentuna för att möta upp hovslagaren där och sko en häst.
Den här gången hade jag med mina egna verktyg som Leffe ( hovis) gick igenom för att kolla om det var något att ha.
Och jag fick ett stort godkännande . Det roliga var bara att när han hade använt verktygen så fortsatte han att använda dem mer än hälften av alla gånger som han jobbade. Tyckte det förmodligen var lite kul när sakerna var så nya och vassa som de var.
För jag kan ju erkänna att jag har skurit mig både en och två gånger på klingan idag...


Iväg till arlanda där vi skodde två till hästar. Och eftersom jag lämnat bilen i Sollentuna fick jag lov att stanna kvar under tiden som Leffe gav en hopplektion också innan vi åkte hem.
Men vad gjorde det med detta väder. Jag stod och njöt i fulla drag med näsan upp mot solen, och alldeles vindstilla.
Och det är en hel fröjd att se hästen Censuella hoppa för det är ingen dålig häst. Självaste Rolf Göran Bengtssons fru har frågat om hon får köpa den hästen.
Det är riktigt roligt att se när hon kommer och travhoppar oxrar på 1,40 utan att det ser det minsta jobbigt ut.


Kom hem kl 19.30 och då hade grannen bjudit Fredric på våfflor när han gick över för att hämta barnen, och nu stod det även en tallrik full med våfflor på bordet hemma.
Tack snälla   !

Av Linda Söderberg - 9 april 2010 23:02

usch vilket väder vi haft idag. Känns mer som höst än vår  .

Grått och dimmigt med regn/dugg i luften. Ville helst lägga mig och dra täcket över huvudet efter att morgonmockningen var avklarad.


Imorgon var det tänkt att jag och Fredric skulle åka till Tällberg på Gyllene Hornets spa anläggning, men det fick vi flytta fram i sista minut då barnvakten blivit upptagen på annat håll och ingen annan kunde ställa upp.
Så vi ser fram emot den 8/5. Då bär det av.


Av Linda Söderberg - 8 april 2010 19:05

Måste säga att jag har låtit ridningen ligga på is under denna vinter, både pga av snömängden, men framförallt pga kylan.
Har varit trögt att komma igång. Ja, jag brukar hamna i någon slags depression, men idag tittade solen fram en stund och jag kände hur hela jag började ladda energi!


Började med Mantua som har vilat hela vintern. Hon blev insutten och riden ett par ggr i höstas och har inte velat gå för fort fram med henne då hon faktiskt fyllde 3år i år.
Men trots det så longerades hon i några minuter och sen satt jag upp. Hon stod lugnt stilla medan jag satt upp och ända fram tills jag bad henne att gå.
Även då lunkade hon på, om än lite vingligt, tills jag kände att det fick räcka för idag.


Hämtade sedan in Ricken och sadlade honom för att sedan sitta upp i stallet på honom. Idag kändes han lite lugnare mot igår, då jag gjorde samma sak.
Satt upp och ner några gånger, flaxade med armarna, gungade i sadeln osv.

Kände mig rätt nöjd efter det.


Va bekvämt det är att sitta med laptoppen i knät i soffan på kvällen!
Kommer defenitivt att blogga mer nu när jag slipper tröskverket på övervåningen  

Av Linda Söderberg - 8 april 2010 11:01

Så, nu har jag aktiverat den nya bloggen. Blir tokig av att behöva sitta med den gamla datorn till tröskverk som bara står och tuggar fradga när man sitter och jobbar vid den.
Den hänger sig 4ggr medan man bara ska öppna ett program och en bild.
Och hela förra månaden i bloggen är som bortblåst  !


Däremot kommer jag ha lite att göra framöver. Jag måste sitta och kopiera över varje dag, månad och år från den förra bloggen till denna, så alla inlägg som kommer att stå under rubriken "senaste inlägg" kommer vara gamla inlägg som sträcker sig ända bak till 2006.



Av Linda Söderberg - 5 april 2010 13:00

10-04-05

Hoppas påsken varit bra för alla.
För första gången på läääänge har vi kunnat sitta i solen och njuta, de stora hästarna har varit utan täcke och ungarna har sprungit runt utan jackor bitvis.


Passade på att gå ut i hagen med piggborsten och dra av vinterpäls från alla hästar och plötsligt är det 7st som står och trängs om att bli borstade :-)
Jösses va de fäller! Nu kommer en period när man har hästhår i princip ÖVERALLT.
Ricken är den enda som nästan inte har någon vinterpäls kvar alls. Men å andra sidan har han ju inte satt speciellt mycket päls under vintern...


Var ut med Assmilla, mamma och Robin på en promenad. Var nog ute i lite drygt ½ timme. Observera den snygga utstyrseln Robin har på sig! Mormors strumpor och ett par för stora skor som hittades uppe på vinden.
Dagen innan plurrade nämligen Robin i ett vattenfyllt dike som hon och Kim absolut skulle gå i och leka, så hela hennes stövlar blev vattenfyllda.
Men men, det funkade det med :-)
Ska beställa ett par ridbyxor åt damen med gummi-noppor i rumpan för att sitta maximalt bra.

  


Vi måste ju ta upp ridningen på allvar igen. Under vintern har det varit så in i helskotta kallt och Robin har känt sig osäker med en hal overall i sadeln, så det har inte blivit så mycket rida för hennes del.


Pim Pim växer och växer. Hon är aldrig den som bråkar eller muckar och man har alltid trott att hon är rätt låg i rang, men nu på sistone har hon visat att det faktiskt bara är Assmilla som är över henne i rang. Hon håller de stora på avstånd så de får vänta på sin tur vid insläpp, men på ett snällt sätt.
Felizia bryr hon sig inte så mycket om, om det inte gäller att visa missnöje över att hon är lite väl påflugen ibland och  Beda är en kli kompis när det passar henne.
Fabbe däremot åker på däng varje dag av henne.
Det måste vara för dräktigheten som hon ändrat beteende och speciellt nu på slutet.
Nu är det knappt två månader kvar!

Känns både läskigt och spännande då det är första gången för henne.
Har läst på forumet och på hemsidor där statistiken över födda föl i år hittills inte gått bra.
Två har ståt inne på klinik då de inte ätit, varav en med dåliga levervärden, en fick förstoppning och blev inlagd, ett föl är dött och på ett annat stuteri förlorade de både sto och föl.
Ibland undrar man vad man håller på och utsätter sig för? Men när man ser den lilla blöta högen till föl i boxen är det ju värt varenda natt och dag som man gått och mått dåligt inför fölningen.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards