Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 14 juli 2011

va härligt det är med PRE & shettisar

Av Linda Söderberg - 14 juli 2011 10:04

Semilla har ju inte blivit sutten på något på en vecka nu då min hjälp ( mamma) var iväg på sem och sen har det varit jobb och inga barnlediga dagar, men igår fick jag egentid med hästarna.


Eller jag måste ju berätta om mina barn tidigare under dagen först...
När jag skulle byta hage på stona strax efter lunch så har min lilla Robin fått för sig att hon ska rida stor häst nu!
Och eftersom Mantua inte har någon man att håll i sig i så slog jag ett grimskaft om halsen på henne, på med säkerhetsväst och hjälm på Robin och så hivade jag upp henne på Mantuas rygg.
Hon såg inte stor ut där uppe kan jag säga!
Men jag har väl aldrig sett en lyckligare tjej när jag gick där med Semilla i ena handen och Mantua i andra på väg till hagen en bit längre bort.


Sen skulle jag hämta shettistjejerna och Kim red helt själv på Assmilla med ett par tyglar fästa i grimman, medan Robin fick sitta in Felizia!
Hon har bara haft Robin på ryggen en kort stund i hagen tidigare medan jag höll i henne, men nu skrittade hon så lugnt och fint brevid Bedelia på vägen till hagen med en liten ryttare på ryggen!


På kvällen fick jag som sagt lite egentid med hästarna och mamma och jag tog Fabian och Harry på en 2,5km lång promenad. Mamma tömkörde och jag gick och tränade lite på uppmärksamheten och vart han ska befinna sig när vi går.
Hela vändan gick jättebra, bortsett från ett par helomvändningar från Fabbe när det var något tittigt längs vägen, typ får med ett par lamm.
Harry å andra sidan bara lunkade förbi som om han sett sånt sen han föddes!
Han blev skrämd av något när vi gick mellan ett par gårdar, vet inte vad det var, men han gjorde en liten burnout för att direkt komma på att han inte fick passera mig. Duktig häst!
Även korna som går längs med vägen passerade vi utan konstigheter.

Sen var det Semillas tur.
Longerade några varv och hängde över sadeln medan vi skrittade en halv sida i paddocken. Satte sedan upp och sen skrittade hon i frisk skritt i bägge varven och styrdes av mina tygeltag, med mamma en bit ifrån med en slak longerlina.

Inte en tendens till att känna sig osäker eller spänna sig för något.


Bedelia tränades sedan inför premieringen i både uppställning och trav. Hon är så otroligt lättlärd. Vi körde en ökad trav över stallplanen ( det dammade så i paddocken) och så fort jag tog lite i grimmskaftet och sa pro så stannade hon, vände och så full fart igen åt andra hållet. Ingen seg igångsättning där inte!
Och lika fort kommer hon ner i en avspänd med frisk skritt och ställer sedan upp sig.
Vilken pärla hon är.


Konstaterade bara efter kvällens träningar att det finns nog inget bättre än lättlärda och vänliga PRE hästar och shettisar.

 

Tränade ställa upp Harry lite, men vi fick aldrig till bakbenet. Blev en dålig bild då klockan visst skenade iväg och solen var på väg ner..

Den här kompisen har mamma räddat flera gånger men nu hade han gömt sig under en sko i hallen och dött. Kolla in storleken mot tummen! Och då är nog ändå det här en av de minsta bålgetingarna vi sett.   

 
 
Ann

Ann

16 juli 2011 10:39

Du, Harry är bra fin! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Linda Söderberg

16 juli 2011 12:21

Tack Ann :-)
Ska försöka få till en fin bild när solen lyser lite på honom och ljuset visa hur snygg han är på riktigt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards