Finnsta PRE

Alla inlägg den 9 mars 2011

Av Linda Söderberg - 9 mars 2011 20:01

Mamma hade tagit ledigt idag, så vi hjälptes åt med mockningen efter utsläpp och hade en lång skön frukost tillsammans medan solen sken ute med stormen.
Det såg så skönt ut genom fönstret, ända tills man gick ut...

Så planerna på att hjälpas åt att jobba unghästar gick i stöpet, men det finns ingenstans att vara heller för den delen.
Det är fortfarande flera dm snö i paddocken och alla grusvägar är enbart täckta av is. På enstaka ställen börjar man nu ana att det finns en grusväg under all is, så det är iaf på rätt väg.

Blir så avundsjuk när man ser bilder från ett stuteri i skåne. Det är helt barmark och har varit så ett tag! Fusk.


Plockade in alla hästar strax innan lunch och hade en rejäl genomgång på allihop.
Alla shettisar fick manen ordentligt utredd men inte har de börjat med den riktiga fällningen än. Mantua däremot...Oj va hon fäller! Ett drag med gummiskrapan och det bara rammlar stora tussar. Och statiskt! Allt hon tappade fastnade på mig i ansiktet, på byxorna, jackan, ja överallt.
Synd inte mamma tog en bild på mig...
Klippte lite käklinjer, svansrotar och öron på de stora märrarna också, så ser de lite mer ut som PRE hästar.
Mantua påminner lite mer om en islänning med sin päls!


Vår veterinär kom framåt kl 15 och vi tog en kaffe med äggmacka tillsammans medan jag försökte övertala honom om att byta bil med mig!
För vad hade han köpt?!
Jo, en språjlans ny Subaru outback med en boxerdiesel motor! 
Jag vill också ha  !!!   Men 350 000:- är inget jag har i bakfickan...

Och det är pga mig han köpt den! Han har frågat mig i två år om jag är nöjd med min outback, och jag har ingenting negativt att säga bortsett från att den varit törstig, men den här dieseln drog bara 0,5 l/mil, så med den fanns INGET negativt med den.


ja, ja. Sen fortsatte vi med vaccination av alla hästar och det gick lika smärtfritt som vanligt.
mantua, Onis och Felizia märkte inte ens att de fick en spruta!
Däremot Bedelia fick vi trycka fast, stegrandes mot väggen innan vetten lyckades med den andra sprutan ( den första flög all världens väg!).
När hon var liten och chippades klantades det tydligen och fick sticka flera gånger ( som jag förstått det ), så hennes inställning till prutor är att man nästan dör av dem!

Sen fick alla hästar gå ut igen och mina stora som varit täckade i ett halvår ( känns det som)  snörullade och njöt i fulla drag av att få vara nakna ute.
Självklart började det storma ännu mer och regna, så det fick komma in redan vid 19 ikväll. Men nu var de rena. När jag hade dragit av all vinterpäls var de mer åt det gråa hållet.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards