Finnsta PRE

Alla inlägg den 26 juni 2011

Av Linda Söderberg - 26 juni 2011 22:18

Midsommar är avklarad och det blev lyckat i år igen. Jag tror vi var 30stycken ( plus en liten bebis) i år och det är väl +/- 5 vad vi brukar hamna på när alla granngårdar och bekanta ramlat in. Det har blivit lite av en tradition och det är nästan alltid samma folk som kommer.


Vi började med en sillunch med halva gänget kl 13 för att sedan ha lite mingel, kubbspel och tipspromenaden påbörjdes lagom till resterande folk börjat ramla in. 
Vi hade i år en trekamp och alla delades upp i 5 lag, som började med att springa treben ca 15 meter, runda en kon och så tillbaka igen.
Mycket olika taktiker fick man se, allt från riktiga spurtande par, till de som gick eller sprang med hoppsasteg.

Efter det var det "terrängbana".
Man skulle börja med att krypa igenom en tunnel, sedan gå över en vippbräda med en sked i munnen där man lagt en potatis, för att till sist stå på ett ben på en stubbe och högt och snabbt säga en ramsa ( fanns flera olika) utan att staka sig, t ex " Ett kvistfritt kvastskaft" . Och det är inte det lättaste när det ska gå fort, efter ett par nubbar och öl, utan att vricka tungan av sig.

 
Fredric jobbar på för fullt med sina 1,90 ! En del gick det inte lika bra för...           

Efter det var alla rejält uppvärmda och tävlingen avslutades med klassikern när man snurrar runt en stav som man har pannan mot.
En del gick försiktigt till yrseln var borta, men de flesta satsade ändå på en snabb tid eftersom två lag tävlade åt gången och blev pappade av varandra. 
Det fanns de som lyckades springa ut ur paddocken och flera som bet i sanden, en till och med började gå baklänges åt fel håll och plötsligt satt i sanden!
Själv lyckades jag springa iväg i full fart åt sidan för att hinna få stopp på mig själv innan jag skulle ramla, med en hand i backen och benen helt i kors!
Snacka om att jag kände mig som en fölunge som ställer sig upp för första gången.

 
Ovan en deltagare som startade vid han i blå skjorta och som är på väg...Ja, vart kan man undra .


Men allt gick utan skador bortsett från syrran som stukade lillfingret när hon kröp genom tunneln...
Efter det bjöd min lilla flicka Robin på sång med "Blinka lilla stjärna där".

Inte nog med att hon är en linslus, hon älskar att stå i strålkastarljuset.
  

Sen var det grilldax och fika på det.

       
Hästarna togs nog inte in förrän klockan var midnatt och det var ett gäng trötta hästar som tacksamt ställde sig och slumrade så fort de kom in i boxarna.
Sen blev vi sittandes runt brasan , pratade och mös i eldskenet till klockan passerat 2.40 och det började ljusna ordentligt.

Hästarna fick sovmorgon till 8.15 och de var ett nyvaket gäng hästar när jag kom ner till stallet.
Sen var det full fart med frukost till alla 12 övernattande gäster, städning osv innan jag skulle iväg för att vara fotograf på Fredrics kompanjons bröllop.

 


Nä nu måste jag gå och sova, har dragit på mig en förkylning och jobbat med att klyva ved idag, så nu är jag trött.
Skriver mer imorgon.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards