Finnsta PRE

Alla inlägg under februari 2011

Av Linda Söderberg - 10 februari 2011 21:31

Gårdagen var solig och fin och jag tog en liten promenad med Harry på morgonen innan morgonutsläppet.
Allt gick bara bra, tills vi gick förbi stohagen. Trots att märrarna hade fullt med mat i hagen var de ju jätte nyfikna på att se "nykomlingen" på riktigt nära håll och kom i full fart. Sen sprang de fram och tillbaka längs staketet bara två meter från Harry som helst av allt ville springa med och busa han med.
Men vi körde lite halter och försökte hålla koncentrationen på mig, så även om det var höga benlyft och en svans som stod rakt upp så gick han snällt brevid mig.


Åkte in till apoteket för att hämta ut min nya allergimedicin sen.
Skulle ju börjat den behandlingen förra veckan, men då hade inte apoteket den medicinen hemma!
Hur som... 30 tabletter som räcker i en månad och sen höll jag på att få slag när jag såg prislappen.    1002:-   
Det är ju skönt då att veta att jag bara behöver betala en gång till nästa månad för att komma upp i högkostnadsskyddet på 1800:-
Usch, tänk om inte det fanns, då skulle jag vara tvungen att betala 36 000:- för mina tre år med medicinen!


Dagen idag började skapligt tills jag hade mockat klart, då hade det blivit riktigt snöoväder ute.
När jag åkte in till Ackis var det en rejäl smäll mellan två bilar mellan oss och Enköping.

Fick inta min tablett under översikt på Ackis för att se att det fungerade.
Kändes som tusen nålar under tungan där tabletten skulle smälta, och sen blev det ordentlig klåda i öronen för att slutligen bli lite svullen i halsen, så självklart var det ju jag som fick stanna längst av alla i gruppen för att se så det inte blev värre.
Men efter ca en halvtimme fick jag åka hem igen och "lustigt" nog hade det skett en till olycka på nästan samma ställe som tidigare, bara 500 meter längre bort nu.
Känns som det är väldigt mycket olyckor på "vår" väg ( RV 70 ).


Hästisarna fick komma in redan kl 17 och såg ut som snögubbar när de kom in i boxarna. Normalt brukar de komma in vid 20, men varför ska de stå ute i snöstormen och trycka? Då kan de lika gärna komma in.
Det har kommit nästan 2dm snö under dagen och det ska fortsätta hela natten!
Tänk, förra helgen hade man vårkänslor, och nu är det en ny vinter på väg.

Av Linda Söderberg - 7 februari 2011 21:38

Väntade halva dagen på samtal från mamma. Hon skulle ringa så fort hon pratat med vetten från Strömsholm.
Vid kl 16 kom beskedet. Det gick inte att rädda Tinto.
De hade ultraljudat hennes njurar idag och det visade sig att hon bara hade en och att den hade vuxit rejält och fått tjockare vägg vilket gjorde att den i stort sett inte fungerade längre.
Hon svarade inte längre på smärtstillande och de i stort sett bad om tillåtelse att låta henne somna in.


Mamma pratade länge med dem när hon hämtade hem Tinto på kvällen och de menade på att det här var något som pågått under en längre tid, men att kroppen blivit utsatt för ett trauma när hon blev biten och fick en infektion.
Dessutom visade det sig att det var en av Sveriges skickligaste veterinärer som hade haft hand om lilla missemoj.
Han hade sagt till oss igår att vi inte skulle kasta in handuken, men efter ultraljudet idag fanns det inget han kunde göra förutom att låta henne somna in.


Känns redan jätte tomt utan henne.
Att dessa djur tar sån plats i ens hjärtan.
  

  


Som pricken över i gick strömmen när jag bara hade en box kvar att mocka på kvällen! Blev totalt bäcksvart! Så vi sprang runt med varsina ficklampor medan vi böt vatten i boxarna, mockade klart, la in hö och kraftfoder samt plockade in hästarna.

Av Linda Söderberg - 6 februari 2011 16:51

Ännu en dag med strålande sol  och man riktigt känner hur kroppen suger i sig värmen och vitaminerna.
Även en del ston har börjat känna av våren, (fast den är långt bort än)  men så fort det kommer några soliga dagar är inte Mantua sen med sin brunst.


Mamma och jag tänkte ta en promenad med Beda och Semilla för att kombinera lite träning med dem.
Beda var tänkt att hon skulle få träns med bett på sig, men då ena framtanden var borta och den andra hängde på trekvart ( samt att det började rinna blod när jag var där och vickade på den), så valde vi att vänta med bett så hon inte på något vis förknippar bett med obehag.
Satte på henne en sadel istället!


Semilla fick också sadel på ryggen, men det har ju haft tidigare utan att bry sig det minsta, så henne satte jag på ett träns med bett.
Hon öppnade så fint och tog bettet.

Sen var det dax för den där mysiga promenaden. Trodde vi.

Överallt på vägarna var det ren is under snön och de enstaka sandkorn de sandat med lös med sin frånvaro.
Semilla och Beda tyckte det var jätte roligt och gick på med raska steg, medan man sjäv mest höll emot och försökte få dem att sakta farten för att inte halka omkull.
Det slutade med att vi vände och gick en sväng på åkern bakom stallet.
Men även där var det jobbigt med en stenhård skare som de trampade igenom.
Men vi var ute i en halvtimme iaf och tjejerna skötte sig exemplariskt!


Efter det pratade mamma med Strömsholm ang Tintos tillstånd.
De hade vakat över henne hela natten, och hon gick fortfarande på smärtstillande och dropp, samt hade tagit ett nytt blodprov som de inte hunnit fått svar på än.
Men hon hade ätit lite inatt och på fm hade hon ätit upp en hel skål med mat.
Dessvärre är hon fortfarande förstoppad.
De hade även röntgat tassen och konstaterat att den inte var bruten, vilket vi redan var 99% säkra på att den inte var, så där rök väl några till tusenlappar...
Hur som helst trodde inte den här vetten att missemoj kommer repa sig ordentligt efter detta. Hon hade haft alldeles för höga njurvärden, men att katter trots det kan leva bra liv i flera år med rätt mat ( specialmat), så vi får väl hoppas på det.
Hon har ju ätit nu, så det är ju ett steg i rätt rikting...


Tog ut Fabbe och Harry i en annan hage lite senare för att de skulle få springa av sig lite.
Den hage de går i nu är för kuperad och just nu lite för hal för tokrace, så Harry blev eld och lågor när han fick plan mark med fäste att springa på.
Dessvärre blev han lite för het på gröten och lilla Fabbe i stort sett fastnade i snön när han sjönk igenom skaren med sina små korta ben.
Fick sjasa iväg Harry så Fabbe fick chans att ta sig upp igen och nästa gång Harry kom i full fart mot Fabbe, sprang han i full fart och gömde sig bakom mig 

Så det slutade med att Fabbe stod vid mig medan jag tog massa kort på Harry där han sprang och busade för sig själv.
Så här kommer en bildbomb på Onis Corrales ( Harry).
               

     

Sen var det snörullning som gällde.
     
Avslutar med en liten huvudbild från gårdagen.
   
Längtar så till det blir skapligt underlag ute så man kan börja jobba hästarna på allvar nu. 

Av Linda Söderberg - 5 februari 2011 22:44

Gårdagen gick i raketfart.
Lämnade barnen på dagis, tillbaka till stallet vid kl 8, ut med hästarna efter fodring, hann mocka två boxar innan jag åkte till Sollentuna.
Skodde två hästar, lunch, iväg till Bro och verkade lilla fångponnyn.
Oj, vilken skillnad det har börjat bli på hans hovar nu. Riktigt kul att se vad man kan göra!

Hämtade upp Robin på vägen hem kl 16 och sedan Kim, lämnade av dem hemma för att fortsätta till grannen för att sko hennes islänning och sen till stallet och hjälpa mamma med kvällsjobbet i stallet.
Kommer hem lagom till två övertrötta barn ska i säng, äta och tvätta och slocknade i soffan på Fredric kl 21.30!  
Vaknade till vid 23.30 och kröp in i sängen istället.


Hela förmiddagen idag möblerade jag in allt i köksskåpen som var kvar att ställa in. Lagom roligt är det när jag lyfter flyttkartongen med alla glas i och botten går ur!!!
Det blev 6 trasiga stora ölglas och 3 grogglas samt ett vinglas.
Va glad man blir då...


Solen dök fram vid kl 14 så jag tog genast fram kameran för att ta lite kort på Harry i hagen.
Det var inte det lättaste! Fabbe gick hela tiden fram och nosade på kameran och när jag sprang undan följde han efter.
Till slut var det både Fabbe och Harry som sprang efter mig i hagen och tyckte att den här leken var riktigt kul!

Glömde ju så klart kameran hos mamma när vi ganska akut fick åka in med Tinto till Strömsholm då hennes tillstånd försämrats kraftigt under dagen.


När vi kom in med henne blev det dropp, smärtstillande, undersökning av tassen och blodprov.
Hon visade sig ha en stor böld upp mot armhålan, men ingen feber.
Blodprovet visade heller ingen infektion men däremot var levervärdet allt utom bra.
Ett normalt värde skulle ligga på 150. Tintos låg på 900 !

Så plötsligt var tassen minsta bekymret. De ska fortsätta med dropp till på måndag, då de ska ta ett urinprov på henne och se om det har ändrats på något vis.
Men vi har redan sagt att blir det något bestående med på njurarna tar vi bort henne istället.
Nu håller vi alla tummar och tår på att hon blir bra.

Spännande att se vad notan hamnar på...
De höll på att tjata om vad taket på försäkringen låg på hela tiden, vilket vi inte viste på rak arm, då det är syrran som står för den,
men hon trodde den låg på 20´-30 000.
Fick veta att bara till imorgon kommer Tinto kosta 10 000:- !
Man undrar ju vad det är som är så dyrt... De ska ju inte göra något annat än att ge dropp fram till på måndag ju.


Häst-stackrarna kom in kom in först kl 21.30 och var mer än nöjda då kvällsmaten serverades.
Ska lägga ut de bilder jag lyckades ta av hästarna imorgon.

Av Linda Söderberg - 2 februari 2011 21:57

Ja, så var vi inne i februari redan.


Gårdagen åkte jag upp till min hovis i Åshammar för att sko en häst i Ockelbo, och efter det hade jag lite smides-träning hemma hos honom.
Han letade fram lite olika skor som han ritade av på ett papper och sedan skulle jag forma andra skor så de passade in på mallen.
Mycket hamrande och svordomar blev det och när jag väl var hemma igen på kvällen tror jag att allt bankande med  lilla släggan satt sig i handen på mig.
När jag tryckte ihop pekfingret och tummen skakade hela handen på mig!


Fick ett tips av ena grannen som har travare att det finns som en "tång" där man kan forma hästskorna som man vill med, men tyvärr visade den sig bara fungera på travskor som ju är tunnare än vanliga ridskor.
Ska luska om det finns något liknande för de vanliga skorna, för det kan ju inte vara bra i längden med smidesstäd och slägga för att forma alla skor.
Har ju sett på min hovis, han har förstört ledkapseln i ena handen.


Idag hjälptes mamma och jag åt med mockningen, hann med en fika hos grannen innan det var dax att åka med mamma till sjukgymnasten igen.
Den här gången kunde hon undersökas ordentligt då smärtan avtagit ordentligt mot sist.
Pratade lite om hallux valgus med sjukgymnasten oxå då både mamma och jag lider av det, och på mina fötter var det övervägande mot operation som gällde då vinklarna på mina stortåar är pinsamt sneda.
Har ofta ont i dem och lägger över vikten bakåt, vilket resulterat i hälsporre tidigare, så nu ( när jag tänker efter) lägger jag mesta vikten på utsidan av foten när jag går och står.

Hade jag varit häst hade jag nog blivit avlivad pga för dåliga hovar!


Efter det var det apoteket.
Pratade med vår stall veterinär imorse ang Tinto ( vår katt) som var i slagsmål i torsdags, och som blivit biten.
Det har hänt tidigare att hon varit det och varit moloken med skakningar, men att hon repat sig efter några dagar, men nu hade hon inte ens druckit vatten sen i förrgår, så vetten ringde in recept på någon antibiotika som vi fick hämta ut.
Skulle även hämta ut mina allergitabletter som jag måste ha inför morgondagen, men de hade de inte inne!
Hoppas, hoppas nu bara att de hinner få leveransen i tid imorgon, så jag hinner hämta ut dem innan jag ska in till Ackademiska imorgon.


Det är en ny sort behandling jag ska börja med, en tablett per dag i tre år och förhoppningsvis ska jag sedan ha byggt upp ett eget imunförsvar mot gräs.
Varför jag måste in och påbörja min kur under bevakning är pga att tabletterna är gjorda av bla timotej och de vågar inte riskera något då jag är så pass allergisk mot just det.
Tänk va skönt att slippa vara allergisk året om sedan!
Sommartid kan jag knappt vistas ute när gräset blommar och vintertid är det hösilage/hö som man är allergisk mot.
Man kanske skulle överväga att byta hästarna mot guldfiskar...
Tror inte det va !!!


Luckorna till köket har kommit på plats och det svåraste just nu är hur man ska inreda alla skåp man plötsligt har fått.
Fredric ska kakla väggarna först innan jag lägger ut bild, men det kommer bli sååå fint.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards