Finnsta PRE

Alla inlägg den 26 maj 2011

Av Linda Söderberg - 26 maj 2011 21:24

Bara 7 grader i morse men det blev en solig vindstilla dag .

Det har varit mer eller mindre storm ända sen i fredags och det har inte gått att jobba unghästarna. Gått och gått...
Jag utsätter mig inte för sånt längre då de är mer uppe i himlen än nere på marken vid sånt väder.
Innan jag skaffade barn var det inget hinder, men efter att barnen kom märker jag hur mycket mer försiktig man blivit.


Då transporten varit utlånad till grannen tänkte jag att den kunde stå framme på stallbacken ett par dagar, istället för att direkt baxa in den på logen där den brukar stå i skydd från väder och vind.
Så när jag hämtade Mantua från hagen passade jag på att lasta henne.
Inte för att det var något problem. Hon knatade rakt in.
Sen tog vi ett dressyrpass i paddocken och tränade mest på böjda spår. Till en början förstod hon inte riktigt det där med att flytta sig samtidigt som man ska böja sig i vänster varv, men när hon väl förstod var det inga problem.
Avslutade med en liten skrittur ute.
Skodde även om henne fram och ska ta bak imorgon.
Vill inte att hon ska tröttna på att stå i gången på tre ben för länge (när det är andra gången hon skos), så när man gör det själv KAN man ju göra så. 


Plockade in Semilla efter det och verkade av henne också. Helt rak på alla fyra runt om. Hon står så bra på benen.
Mantua står också helt rakt på sina, men i vintras gjorde all snö och is att det nöttes lite på utsidorna bak, så hon blev lite sned, men det är nu åtgärdat och med skor kan hon inte nöta mer där.


Efter det hade jag tänkt ägna resten av tiden till att lastträna henne, då det inte gick så bra sist när vi var iväg på avelsvärderingen.
Tror väl det tog 40 minuter och fick till slut använda mig av pisken för att få in henne, vilket inte alls kändes kul.

Hon började med att gå i en vid båge runt transporten, men så ställde jag upp henne framför rampen och började pigga henne, då hon fixat sig ett lertäcke på kroppen. Tänkte att hon kunde ju stå där och titta lite på den läskiga finkan.
När jag var klar gick jag upp på rampen och efter ett par minuter traskade hon efter hela vägen in utan att blinka!
Sen stod vi där inne och pratade lite, backade ut och gick in igen, men nu utan någon som helst betänketid. Kunde även stanna henne halvvägs in i transporten för att ta två backsteg och sen gå in igen.

Det måste ha varit för att jag var så stressad sist som det gick så dåligt, då jag hade en tid att passa då jag skulle hinna hämta Robin på dagis och sen hinna till habiliteringen med henne.
Stress och transport är ingen bra kombination.


Hur som, eftersom det gick så snabbt, hann vi även med att ta en promenad med sadel och träns och träna lite tygeltag. Förhållningen sitter klockrent och höger/vänster funkar skapligt nu.
När vi kom tillbaka till stallet testade jag även att hoppa upp i stigbygeln och stod upp över henne . Inga problem.
Hon är så duktig.
Får se om jag hinner med henne en sväng imorgon också, så kanske jag sitter upp till helgen. Vill ju gärna ha någon nere på marken som håller i henne till en början.


Mamma har bestämt sig för att Bedelia får bli premierad i Uppsala då det är Ronny Johnsson som dömmer där. Det är ju närmre till Örsundsbro, men då är det Elisabeth Ljungstorp som dömmer vilket inte känns lika bra.
Helst vill vi ha en bedömning av Morgan Johnsson, men man kan ju inte åka till skåne för det...
Så Ronny får duga. Han är bra han med!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards