Finnsta PRE

Direktlänk till inlägg 31 maj 2010

vill inte bajsa!

Av Linda Söderberg - 31 maj 2010 22:30

Ja, som rubriken lyder. Det är inte fölet det gäller utan Pimpis.
Först ville hon inte äta inne i boxen på flera timmar, trots att det fanns både rivet gräs, hö och kraftfoder i krubban.
Men det visade sig bara vara att hon är så jätte beskyddande mot sin lila föling att hon inte ville gå iväg 1,5 meter från fölis för att äta.
Men när jag la maten precis där fölis låg och sov, ja då glufsade hon glatt i sig maten.
Framåt lunch tog jag ut PimPim utan föl och longerade henne under 5-10minuter för att stressa henne lite och hoppas på att hon skulle bajsa.
Nej, ingenting. Och så väldans stressad kan jag inte påstå att hon blev, gnäggade bara två ggr! Men det var full fart in mot stallet sedan.


När mamma kom hem fick jag hjälp att styra ut den lilla till hagen tillsammans med Pimpis för att få komma ut lite och röra sig, vilket var riktigt uppskattande från båda.
Pimpis käkade gräs och försökte hänga med fölis som efter en stund både bockade och galopperade eller vad man nu kallar deras roliga gångarter när de är nya. Ser ut som älgkalvar som vaggar fram.

Hela gånget med hästar stod vid grinden som ligger mitt emot "BB-hagen" och gnäggade och glodde på den lilla. Mycket spännande!
Kommer släppa ihop dem pö om pö med Assmilla sist. Risken är att hon kommer ta fölis annars.
Men nu får de gå själva någon vecka och växa ihop sig ordentligt.


Tog in dem vid kl 21 och inget bajs från Pimpis sida .
Men hon äter och rör sig och ser pigg ut, så jag hoppas att hon lägger några högar under natten då hon nu varit ute ett par timmar och rört sig innan nattningen.
Lägger in ett par bilder från ikväll.
   

      

Pim Pim är alldeles spånig då hon låg och vilade strax innan hon gick ut .
Cocos bollen!

 
 
Stina

Stina

1 juni 2010 06:18

Oh jisses så liten och söt man kan vara !!!!

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Linda E

Linda E

1 juni 2010 13:29

Jag skulle inte oroa mig för mkt över bajset. Trine bajsade inte förrän efter två dygn på fölningen,dels var hon dålig o äta innan fölning sen hade hon nog tömt sig rejält.Så länge hon är pigg är det nog lugnt.
Mvh Linda

http://www.trollans.com

 
Ann

Ann

1 juni 2010 21:39

Så söt! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Söderberg - 18 november 2013 21:32

Efter tre månader i träning hos de Wilde Dressage åkte jag igår och hämtade hem min svarta fina hingst Onis. Tänk va mycket som kan hända under en så kort tid som det egentligen handlar om.Han har fått igång drivet mycket bättre och frambenen har han...

Av Linda Söderberg - 19 oktober 2013 21:38

Vilken dag säger jag bara. Kl 8 anlände vår granne med sin trailer och vi lastade in allt som skulle med och en halvtimme senare var vi på väg mot Strömsholm, som vi anlände till strax innan första start kl 10.Alla fyra hästarna stod som ljus hela ...

Av Linda Söderberg - 18 oktober 2013 22:12


Fick en smärre chock imorse när jag tittade ut från sovrumsfönstret ut över altantaket och ser att det är alldeles vitt!Och då var det inte rimfrost utan snö  som låg som ett tunt täcke över tak och gräsmattan. Fint, shamponering av hästar stod på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 22:17

Dagen började med att vi, jag och mamma åkte till Sarah som har Onis i träning.De hade varit ute på en snabbare ridtur på en åker och ena framskon hade flugit av Onis, så jag började med att sko om honom fram då det ändå var dax och passade sedan på ...

Av Linda Söderberg - 9 oktober 2013 14:17

Det känns lika skönt varje år när grannen fyllt upp hela logen med hösilagebalar. Flera år sedan hade vi ingen fast leverantör utan det var varje år ett stressmoment att hitta hö eller hösilage av bra kvalite.Nu har vi fått en leverantör som har supe...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards