Finnsta PRE

Alla inlägg den 31 maj 2010

Av Linda Söderberg - 31 maj 2010 22:30

Ja, som rubriken lyder. Det är inte fölet det gäller utan Pimpis.
Först ville hon inte äta inne i boxen på flera timmar, trots att det fanns både rivet gräs, hö och kraftfoder i krubban.
Men det visade sig bara vara att hon är så jätte beskyddande mot sin lila föling att hon inte ville gå iväg 1,5 meter från fölis för att äta.
Men när jag la maten precis där fölis låg och sov, ja då glufsade hon glatt i sig maten.
Framåt lunch tog jag ut PimPim utan föl och longerade henne under 5-10minuter för att stressa henne lite och hoppas på att hon skulle bajsa.
Nej, ingenting. Och så väldans stressad kan jag inte påstå att hon blev, gnäggade bara två ggr! Men det var full fart in mot stallet sedan.


När mamma kom hem fick jag hjälp att styra ut den lilla till hagen tillsammans med Pimpis för att få komma ut lite och röra sig, vilket var riktigt uppskattande från båda.
Pimpis käkade gräs och försökte hänga med fölis som efter en stund både bockade och galopperade eller vad man nu kallar deras roliga gångarter när de är nya. Ser ut som älgkalvar som vaggar fram.

Hela gånget med hästar stod vid grinden som ligger mitt emot "BB-hagen" och gnäggade och glodde på den lilla. Mycket spännande!
Kommer släppa ihop dem pö om pö med Assmilla sist. Risken är att hon kommer ta fölis annars.
Men nu får de gå själva någon vecka och växa ihop sig ordentligt.


Tog in dem vid kl 21 och inget bajs från Pimpis sida .
Men hon äter och rör sig och ser pigg ut, så jag hoppas att hon lägger några högar under natten då hon nu varit ute ett par timmar och rört sig innan nattningen.
Lägger in ett par bilder från ikväll.
   

      

Pim Pim är alldeles spånig då hon låg och vilade strax innan hon gick ut .
Cocos bollen!

Av Linda Söderberg - 31 maj 2010 09:19

Sent igår kväll fick Pimpis vaxproppar. Inget inatt och
mamma var ner sista gången innan hon åkte till jobbet vid kl 5 och tittade till PimPim. Ingenting.
Men när jag fått på ungarna kläder och kommer ner ill stallet för att morgonfodra kl 7, ja då stapplar en fuktig liten krabat runt på ostadiga ben .
Är det inte så typiskt. Men så härligt när det går snabbt och smidigt.
Lilla fröken har redan fått ur sig träcket och fick lite hjälp på traven med att hittad spenarna.

    
Skriver mer sen...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards