Finnsta PRE

Alla inlägg under maj 2010

Av Linda Söderberg - 16 maj 2010 21:21

Vaknade strax innan kl 7 av att det ösregnade, och det tog inte lång tid innan det ökade ännu mer så det lät som om det var full storm ute. 6mm kom det på bara en kvart.

Har fortsatt varit helmulet hela dagen, så jag passade på att verka hovarna på alla hästar. Det är så mycket lättare att klippa med tången på shettisarna när hovarna är fuktiga.
När de är torra är det knappt man tar sig igenom med tången för att de är så hårda!
Alla skötte sig jätte bra, Pim Pim är lite besvärlig på bakbenen då hon lyfter så högt så hon tappar balansen, men väntar man ut henne en liten stund och sänker ner hoven så den inte är så högt upp går det bra.
Bedelia är lite ryckig på frambenen, men inte  besvärlig.


Ricken som varit värst är nu bäst. Kommer så väl ihåg när jag köpte honom som 1-åring, ingen hade lyft hans hovar, så när hovslagaren skulle verka honom tog det 45 minuter med vilt fäktandes hovar och bakbenen vågade vi inte ens försöka oss på!
Nu står han som ett ljus utan minsta ryck eller något i benen .
Mantua och Semilla ska jag verka på tisdag, för Robin tröttnade av att jag höll på med alla dessa hovar.


Hängde ut tvätten nu på kvällskvisten och fick lov att dra lite på smilbanden när jag hängde upp Fredrics och Kims byxor brevid varandra.
Finn 4 fel!   
Undrar om det är något släktdrag?  ( kolla in höger knän)   

Av Linda Söderberg - 15 maj 2010 22:32

Åh, vilken härlig dag!
Solen har lyst hela dagen med riktig sommarvärme...Och jag har varit inne HELA dagen.
Men jag ska inte gnälla, jag har haft det riktig trevligt.
Klockan 10 imorse starade läderkursen som jag lovat så många att hålla.
Det var folk från Enköpingstrakten, Surahammar och Edsbyn som droppade in en efter en.
Det var från början även en Västeråsare, Borlängebo och en ev Falunbo som också skulle kommit, men som glömt bort det hela verkade det som.


Som vanligt var det knappt någon som hade tid med kaffe och paj, och lunchen fanns det knappt tid för, men efter några förfrågningar om lunchpause promenerade vi till pizzerian och satt ute i solen och njöt av sommarvärmen medan vi käkade.


När klockan passerat 19 åkte de sista kursdeltagarna hem och jag måste säga att det har varit en väldigt lärorik dag för både mig och deltagarna.
Fölgrimma med ledtygel, träns, skärp, hundhalsband med koppel och nosgrimma var lite av det som gjordes.
Även jag själv fick lära mig en del saker av deltagaren från Surahammar som själv jobbade mycket med skinn.
Hon lärde mig bl a hur man rundflätar med skinn och hjälpte mig även lite hemma efter kursen med hur/var man spänner över-/undertråden på min 100 år gamla husqvarna skomakar symaskin.
Hon själv hade 5(!) stycken skomakar symaskiner.

  
Tror inte det fanns en ledig yta av borden...
  
Kursens yngsta deltagare som var där med mamma. Hon fick ihop ett hundhalsband + koppel och ett bling-bling armband själv!
  
Flinka fingrar...
  
...Som gjorde ett riktigt fint hundhalsband.

Av Linda Söderberg - 14 maj 2010 21:55

Började dagen med att åka in till Västerås för provtagning på Robin.
Vi skulle vara inne 8.30 Undrar varför, för de tog inga blodprover förrän klockan hunnit bli 10.30
Kan säga att Kim tröttnat rejält vid det laget.
Två timmar senare skulle svaren kommit, men när tre timmar gått och lunchen var avklarad fick vi iaf positivt besked om att det såg bra ut på alla värden.


Pim Pim har jag börjat fundera lite över och måste erkänna att jag börjar bli lite orolig oxå.
För två veckor sedan skrev jag att hon rullat sig väldigt mycket i hagen, troligen för att vända fölet.
Men nu har hon börjat rulla igen när det bara är ca två veckor kvar. Funderingar på felläge dyker av någon anledning upp i huvudet på mig.
Men man får väl hoppas att hon tänkt gå över tiden och att det först är nu fölisen vänder sig.


Var in till Enköping och hämtade ut 3kg spännen och verktyg som ska användas till läderkursen imorgon.
Om alla som anmält sig kommer blir vi ett gäng på 8 personer + mig och mamma som hjälper mig hinna med allt.


Nu har humlorna i stallet vaknat på allvar. Stora hon humlor som gång på gång surrar och kryper i stallfönsterna.
När de blivit lite trötta är de inget svårt att ta ut dem och sätta dem på en sockerbit, värre är det när man måste försöka svepa in dem i en handuk för att de är så arga.
Behöver jag säga att vi tycker om humlor?
Ibland räddar man upp till tre humlor varje dag i stallet.

Av Linda Söderberg - 12 maj 2010 21:35

Åh va jag önskade att man bara fick vända på sig och somna om imorse efter tre sömnlösa nätter.
Tröttare än trötast efter allt som hänt de sista dagarna.


Lämnade barnen hos dagmamman, fodra, ut med hästarna och hann mocka alla boxar innan det var dax att åka till Åshammar ( Ockelbo trakten) för skoning.

Började med Lucas, en nordsvensk på 165cm mkh.
Förra gången var han så lugn och fin, men idag var han lite "jobbigare".
Han lyfter så snällt men sen är det inte mer, eller rättare sagt, sen får jag lyta honom...Och han är inte lätt.
Bara det att idag hade han ingen lust att lämna sin gräshage som han nyss fått tillträde till, utan gick fram och tillbaka medan man höll hoven uppe.
Kan ju säga att man var rejält svettig efter att bara framhovarna var klara.
Då var bak kvar och man hade mjölksyra i benen och började känna sig rätt trött.

Fick en fika efteråt så man hann hämta sig innan det var dax för ålderdomshemmet som jag kallar det stallet.
Det är en shettis, en travare och en nordis och två av dem är 25 år och en 22år!
Ändå kul att se de gamlingarna i så fint skick.
Det ä bara svankryggarna som talar om att de har börjat bli gammla.


Fick middag hos hovis och snackade lite benställningar och behandlingar på föl innan jag åkte 1½ timme hem igen.

Så nu sitter jag med morgonrocken i soffan och bloggar tillsammans med en wiskeygrogg.  Trocadero och wiskey, oj va gott det är!
Ögonen börjar gå i kors nu så snart groggen är slut kommer jag dunsa i säng.
Natti natt.

Av Linda Söderberg - 11 maj 2010 21:39

Yes yes yes! Robins vita blodkroppar hade hämtat sig ytterligare sen gårdagen, så vid lunch fick vi efter prat med två läkare permision från och med idag
Vi är inte utskrivna än, utan ska in på fredag och måndag för att lämna nya prover innan de vågar släppa henne helt.
Det är första gången de fått in ett sånt här fall, så de är lite extra noga, vilket ju bara är bra.


Kom hem för att se att tomatplantorna som var i lilla växthuset höll på att dö pga värmeslag i det stängda huset samt att de inte fått vatten sen i lördagsmorse innan vi for till Tällberg!
Men det verkar somatt bara två plantor dött.
Jag har ju "bara" trettio till  av olika slag, så det går ingen nöd på oss.

Kaninen fick jag lov att kasta åt lite käk också, för den hade Freddan också glömt bort.


Åkte över till mamma efter att jag hämtat Kimpa hos dagmamman där vi grillade lite korv när Peo och Freddan kom hem från jobbet.
Efter det åkte vi iväg till en gård lite längre bort och hämtade hem 2,5ton höbalar. Smidigt nog fick vi även låna bondens traktor och skrinda så det bara blev en vända istället för att det skulle bli många vändor om vi skulle använda oss av hästtransporten.
Jag måste se bra kul ut när jag lastar hö... Munskydd och skyddsglasögon.
Det är lagom kul att vara vrålallergisk mot hö när man har häst.
På så vis är hösilaget kanon då det inte sticks och "dammar", men nu är det för varmt för att fortsätta med det.


Måste ju lägga in en bild på Tinto som fått en ny "frisyr" .
Det är så typiskt för skogisar att vinterpälsen tovar ihop sig precis som tovad ull.
Så så här snygg blev hon...
    
  
Hon fick behålla pälsen på rumpan så hon kan sitta ner. Den drog de sig igenom med kam och fick bort tovorna under narkosen . Men ligga ner vill hon inte gärna göra ute...det sticks under magen.

Av Linda Söderberg - 10 maj 2010 18:38

Ja, efter gårkvällens besked trodde jag att vi skulle få åka hem idag, men se så fel jag fick.
Då levern blev påverkad samt de vita blodkropparna så vågar de inte släppa henne än och det är de första tre dygnen som det kan hända saker på tydligen.
Imunförsvaret är nedsatt samt att slemhinnorna kan påverkas upp till 10-12 dagar, så vi kommer att bli utskrivna först på onsdag om allt går enligt planerna.
Sen måste vi in och lämna prov på fredag och måndag.


Jag som var så inställd på att åka och sko tre hästar idag, verka av våra 8 hästar imorgon och åka till Åshammar på onsdag för att sko fyra st där.
Åh va jag missar utbildning nu .
Men huvudsaken är ju att Robin blir bra, men allt detta kändes så otroligt onödigt!


Lite information hemifrån; syrran kom ut igår till mamma och hjälpte henne lasta in hästar och katt till vetten idag.
Duktiga duktiga lilla felizia gick rakt in i transporten efter Assmilla.
Tinto fick de söva och har nu rakat bort all hennes långhåriga päls.
4 timmar senare hade hon börjat vakna och låg mest och spydde fick jag höra.
Måste lägga ut ett kort på henne sen, hon ser nog ut som en kinesisk naken hund med man runt huvudet och en långhårig svans.


Beda har tydligen haft lite kolik känningar igår, men det har blivit bra nu som tur är.


Fredric och Kim kom över ett tag med lite skönare kläde till mig och Robin, samt lite nödproviant till mig då det bara är Robin som får mat, och jag kommer bli skinnad om jag ska köpa lunch och middag i cafeterian fram till onsdag.

Av Linda Söderberg - 9 maj 2010 14:54

Nu har vi kommit "hem" från vår spa helg, eller rättare sagt blev det en färd direkt till sjukhuset för att höra hur det var med Robin.
Värdena är nästan nere på normalt, men de vågar inte riskera något, utan vill ta fler prover kl 18 ikväll och får även stanna kvar till imorgon.
De kommer även vilja ta prover och hålla lite koll på henne 7-10 dagar framöver, då det finns en liten risk att värdena går upp igen.


Medicinen som Robin fått i sig är cellgiftsbehandling, så det var ju inte det bästa hon kunde pilla i sig...

Som tur var hade vi ju allt vi behövde i väska, så jag saknar inget här på sjukan.
  
Robin med Pappa Fredric och faster.
  
Kanyler i bägge händerna.
  
Ligger i sägen och tittar på film medan jag bloggar.


Hoppas hoppas nu bara att ronden kommer tidigt imorgon och att vi får åka hem, för 10.45 ska vi vara hos veterinären och jag ska iväg och sko vid arlanda på em.

Av Linda Söderberg - 8 maj 2010 23:06

Nu har vi fått mer uppdatering.
De har försökt få i Robin det aktiva kolet genom spruta utan att lyckas, så till slut slangade de ner det genom näsan på henne 
Värdena i blodet på henne är förhöjda så hon har dropp och får folsyra som man tydligen behandlar med mot den medicin som hon fått i sig.


Kim är nu hos mormor, så han har det bra nu iaf.
Úsch va jobbigt det är att inte vara hos min lilla tjej. Vi åker till sjukhuset direkt efter frukost om hon fortfarande ligger inne då.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards